اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


نخ

مواد مختلف مورد استفاده در نخ ها

نخ پنبه ای به راحتی در طیف گسترده ای از رنگ ها در دسترس است و برای پارچه های سبک، متوسط، کتانی و ریون مناسب است. از نخ های لحاف دوزی یا لعابی بر روی چرخ های خیاطی استفاده نکنید، زیرا انتهای آن گره می خورد و باعث ایجاد مشکلات جدی در کشش می شود. نخ های پنبه ای خاصیت کششی ندارند و معمولا به صورت مرکب مورد استفاده قرار می گیرند، در مرحله نهایی نخ استحکام می یابد و این کار باعث صاف شدن، درخشندگی و افزایش خاصیت رنگ پذیری نخ می گردد.

نخ پلی استر از پلی استر 100% ساخته می شود و برای بیشتر مراحل خیاطی مناسب است. این نخ برای دوخت پارچه های ساخته شده از الیاف مصنوعی، طبیعی یا مخلوط، استحکام و کشش لازم را فراهم می کند. نخ همه کاره پلی استر برای پارچه های کشباف، استرچ و بادوام، به دلیل خاصیت کششی و عدم آب رفتگی بسیار مناسب است. بیشتر نخ های پلی استر دارای موم یا سیلیکون هستند که به لغزش آنها از طریق اصطکاک پارچه کمک می کند.

نخ ریون همانند نخ ابریشمی به نظر می رسد که برای دوخت های تزئینی و دوخت آرم لباس ها مناسب است. نخ ریون 100%، مستحکم بوده، اما ریز است و همین ویژگی باعث می شود که برای گلدوزی های ماشینی مناسب باشد.

نخ پلی استر حاوی پوشش پنبه - نخ خیاطی پر کاربردی است که برای دوخت روی لباس های بافتنی یا بافته شده از الیاف مصنوعی، طبیعی یا ترکیبی که نیاز به استحکام بالا دارند، مناسب است. هسته پلی استری این نخ باعث استحکام بخشی و ازدیاد خاصیت ارتجاعی پوشش پنبه ای می شود که سطح مقاومت حرارتی سختی را ایجاد می نماید. این نخ برای اینکه پوشش پنبه ای را از هسته پلی استر جدا نکند، به سوزن های کمی بزرگ احتیاج دارد.

نخ نایلونی یک نخ ریز، نرم، کشش پذیر، اما محکم برای دوخت مواد مصنوعی با وزن متوسط و سبک است. از همه مهم تر، توانایی کشش پذیری آن باعث درخشش و داشتن ظاهری توپر می شود. این نخ مخصوصا برای کشباف های نایلونی مناسب است. هنگام دوخت با استفاده از نخ نایلونی، شل کردن جزئی کشیدگی بالای آن جهت جبران کردن ماهیت کششی از اهمیت زیادی برخوردار است.

نخ های فلزی، نخ های مخصوصی هستند که برای ایجاد درخشندگی به دوخت لباس افزوده می شوند، اما بسیار شکننده هستند. این نخ برای پوشاک هایی که استفاده زمخت یا سنگین را دریافت خواهند کرد، توصیه نمی شوند. برای ماشین لحاف دوزی، دوخت تزیینی ساتن و دوخت های تزئینی بر روی وسایل کاربردی، ایده آل هستند. نخ های فلزی برای سوزنکاری و کوک های صلیبی نیز مناسب می باشند.

نخ ابریشمی، نخ های محکمی هستند که برای دوخت پارچه ابریشمی و پشمی مناسب هستند. ظرافت آنها باعث شده است که برای کوک زدن انواع پارچه ها مناسب باشند، زیرا اثری روی پارچه باقی نمی گذارند و پارچه را سوراخ نمی کنند. نخ ابریشمی به دلیل خاصیت ارتجاعی که دارد، برای هر نوع بافتی مناسب است. نخ های ابریشمی در خیاطی مخصوص مد مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا می توانند به همراه پارچه به هر شکلی در بیایند.

نخ کشش پذیر- در رنگ های مختلف عرضه می شوند. این نخ ها برای دوخت هر جایی که باید کش بیاید، بسیار عالی هستند.

عملیات تکمیلی نخ ریسی

پس از ساخت، عملیات تکمیلی نخ ریسی به منظور افزایش قابلیت نخ برای مصارف گوناگون خیاطی آغاز می شود.

  • نرم: کار دیگری برای تغییر خصوصیات فیزیکی آن انجام نمی شود. فقط رنگ شده و روانکاری می گردد.
  • چسبندگی: به فرآیند پوشاندن نایلون یا رشته های پیوسته پلی استر با رزین مخصوص، چسبندگی گفته می شود. در نتیجه یک پوشش صاف، یکدست و محکم به وجود می آید که مقاومت نخ را در برابر سائیدگی افزایش می دهد و استحکام رشته های متشکله نخ را بهبود می بخشد.
  • براق کردن: در این فرآیند نخ پنبه ای با کششی کنترل شده در معرض محلولی قلیایی قرار می گیرد. این کار باعث می شود که الیاف متورم شده و در نتیجه توانایی بیشتری برای جذب رنگ داشته باشد. براق کردن همچنین باعث افزایش استحکام نخ و براقیت آن نیز می شود.
  • درخشان کردن: عبور دادن نخ پنبه ای با سرعت زیاد از روی شعله آتش برای کاهش کرک و پرز نخ، به عنوان درخشان کردن شناخته می شود. این روند همچنین باعث افزایش براقیت نخ نیز می شود.
  • لعاب کاری: در این فرآیند نخ های پنبه ای تحت حرارت کنترل شده در معرض آهار و مواد شیمیایی مخصوص قرار می گیرند. در نتیجه نخ جلا پیدا می کند و درخشش آن بیشتر می شود. این عمل باعث می گردد تا مقاومت نخ در برابر ساییدگی افزایش یابد و استحکام رشته های متشکله نخ زیاد شود.

تاباندن (پیچاندن) نخ

پیچاندن نخ در واقع به تعداد پیچ و خم های نخ در هر سانتی متر یا هر اینچ اشاره دارد. اگر سرعت پیچاندن نخ کم باشد، ممکن است نخ تضعیف شود. اگر سرعت پیچاندن زیاد باشد، نخ گره می خورد یا درهم پیچیده می شود. سرعت پیچاندن متعادل، باعث تولید نخ باکیفیت می شود. با عبور دادن نخ ها در یک چرخ خیاطی، ممکن است پیچ و تاب های دیگری نیز به آن افزوده شود.

به همین دلیل جهتی که نخ در آن جهت پیچانده می شود، مهم خواهد بود. فرآیند خیاطی باعث می شود تا نخ بیشتر به صورت Z پیچانده شود، همچنین می توان نخ را به صورت S یا راست پیچ نیز باز کرد.
ابزارهای نخی که در معرض پیچ خوردگی هستند (مانند چرخنده، هسته و مونوفیلامنتی پیچیده) در جهت های زیر پیچ می خورند:

  • جهت پیچش S یا راست پیچ برای نخ های تک رشته ای (مانند نخ تابیده شده).
  • جهت پیچش Z یا چپ پیچ برای نخ های چند رشته ای (مانند هسته و مونوفیلامنتی پیچیده).
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>