اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


ریسندگی جت هوا

تشکیل نخ از طریق فناوری ریسندگی جت هوا

ریسندگی جت هوا، فرصت تولید نخ با نسبت تولید بسیار بالایی را برای سازندگان نرخ ارائه داده است. برخلاف سایر روش های ریسندگی که در آن تولید توسط میزان تابیدن در نخ محدود می شود، نخ های جت هوا می توانند در همان نرخ تولید، بدون در نظر گرفتن تراکم های نخ تولید شوند. ریسنده های روتکس موراتا، نمونه ای از ماشین های ریسندگی جت هوا هستند که به تولید نخ های ریزتر (Ne 40/1-60/1) می پردازند، چون استحکام منتقل شده به دسته الیاف کوچک تر را بهبود می بخشند.

ریسندگی جت هوا چیست؟

ریسندگی جت هوا، روشی پنوماتیکی است که متشکل از عبور دادن رشته های نخ کشی شده از الیاف از طریق یک یا دو نازل سیال واقع شده بین غلطک های جلویی سیستم نخ کشی و دستگاه تیک آپ است. این دستگاه در شکل زیر نشان داده شده است که اصل تولید نخ های پیچشی موراتا حاوی دو نازل N1 و N2 را تعیین می کند. این روش به رو ش های استفاده کننده از یک نازل تکی برای ریسیدن نخ، برتری دارد.

سیستم نخ کشی S، ماده ورودی را به فرم نوار مانند با الیاف موازی نخ کشی می کند. هوا در فشارهای بالا به درون دو نازل N1 و N2 تزریق می شود که باعث تاب خوردن جریان ها هوا در جهت های مخالف می شوند.
فتیله به درون ماشین تغذیه می شود، سپس در تراکم نهایی نخ کشی می گردد و پیچش از طریق روش های ورتکس چرخشی حاوی هوای فشرده شده زیاد وارد می شود. نخ به دست آمده از هر نوع کاستی و ضعفی مبرا بوده و برای استفاده در ساخت پارچه بر روی بسته های آماده پیچیده می شود.

بعضی از الیاف، به خصوص آنهایی که در لبه ها داران روبان یا نوار هستند، در معرض فعالیت تاب خوردن کامل که به بدنه اصلی الیاف ها توسط هوا- جت رو به پایین منتقل می شود، قرار نخواهند گرفت. بنابراین آنها کمترین تاب خوردگی را نسبت به سایر الیاف در بدنه کلاف دریافت می کنند. وقتی نخ در مسیر رو به پایین تاب دهنده به صورت نخ تابیده نشده در بیاید، الیاف حاوی لبه تابندگی کمتر، در درجه بیشتری نسبت به تابندگی اصلی آنها، نخ تابیده نشده به دست می آورند. بنابراین آنها یک تاب واقعی را در جهت مخالف با تاب خوردگی رو به بالا ارائه می دهند.

بدنه اصلی رشته نخ با الیاف موازی شکل دهنده هسته و آنهایی که در اطراف توسط الیاف های لبه شکل دهنده لایه الیاف پیچشی یا پوشش دچار پیچش خواهند شد، به صورت یافته نشده در خواهند آمد، بنابراین نخ پیچشی ایجاد می شود.کارکرد نازل عقبی، افزایش انسجام رشته است، بنابراین استحکام بیشتری به نخ ارائه می دهد. چون جهت جریان هوا در نازل عقبی، مخالف با نازل جلویی است، پس نازل عقبی به بافته نشدن الیاف های پیچشی تمایل پیدا می کند، چون آنها در درون نازل جلویی شکل می گیرند. این کارکرد باعث افزایش طول پیچش و بهبود انسجام نخ می شود.

نخ ریسیده شده هوا- جت از هسته الیاف موازی بافته نشده و سطح پیچ دهنده الیاف تشکیل شده است. الیاف اصلی برای تقریبا 85 تا 95% حجم نخ، متراکم می شوند. الیاف پیچشی سطحی برخلاف الیاف پیچشی در نخ چرخانه ای، ماهیت مارپیچی دارند.الیاف پیچشی به صورت یکپارچه بر روی طول توزیع نمی شوند، گاهی اوقات بیشتر آنها بر روی سطح و گاهی تعداد کمی از آنها بر روی سطح هستند. تناوب و سختی آنها تحت تأثیر خواص فیزیکی الیاف و پارامترهای پردازش ریسندگی است. سطح بالای انقباض الیاف اصلی توسط الیاف پیچشی سطحی منجر به مدول خمشی بالا نخ های جت- هوا می شود.

استحکام کششی این نخ ها از نخ های چرخانه ای و حلقه ای، کمتر است. گردش های پیچشی بالا، استحکام بهتری برای نخ ارائه می دهند، اما در این بین، تناوب بالاتر پیچ دهنده به سختی خمیدگی بالاتر و نرمی متراکم پایین تر منتهی می شود.الیاف هسته تابیده نشده، در تمایل به تاب خوردگی بسیار پایین حلقه نخ های ریسیده شده جت- هوا مشارکت دارند.

الیاف های سطحی در اطراف هسته کمی تابیده می شوند، چون نخ برای استفاده به عنوان پرکننده در ماشین های بافندگی هوا- جت باید به خوبی متناسب شوند، چون می توانند در میان دهانه نخ تار به سرعت به سمت جلو سوق داده شوند. اعتقاد بر این است که فقدان تاب خوردگی در نخ جت- هوا، به تمایل پرزدهی پایین این نخ ها منجر می شود.

پرزدار کردن سطح پارچه هنوز می تواند از طریق سایش ایجاد شود، اما آنها بخاطر نبود تاب خوردگی، در ساختار قفل نمی شوند. پرزدار کردن سطح پارچه به راحتی بعد از شکل گیری، از هم باز می شوند. همچنین مشخص شده است که با افزایش تعداد الیاف اصلی، نسبت الیاف برآمده کمتر می شود و پرز نخ کمتری حاصل می شود.

استحکام خوب الیاف و یکنواختی مطلوب نخ، تمایل پایین برای تاب خوردگی حلقه نخ و پرزدهی، سختی و چروکیدگی بالا از جمله خواص نمونه نخ ارائه شده توسط نخ های جت- هوا است.نرخ تولید ریسندگی ورتکس/ جت هوا، 3 تا 5 بار بیشتر از ریسندگی چرخانه ای و 10 تا 20 بار بیشتر از ریسندگی حلقه ای است، همانند ریسندگی چرخانه ای، تولید نخ ریسیده شده جت- هوا ارزان تر بوده و از مراحل تولیدی کمتری نیز استفاده می کند.

همانند مورد نخ های رسیده شده چرخانه ای، نخ های جت هوا بسیار یکنواخت تر، اما ضعیف تر هستند و نسبت به نخ های ریسیده شده چرخانه ای، دارای حس زبرتری هستند. نخ های ریسیده شده جت هوا، بیشتر در محدوده تراکم متوسط (30 Ne، 20Tex) تولید می شوند و عمدتا از نوع نخ های ترکیبی کتان/پلی استر هستند. از مصارف نهایی آنها می توان به پارچه های ملافه ای بافته شده و لباس های سبک وزن کشباف اشاره کرد.

الزامات اصلی ماشین های ریسندگی جت هوا

نیاز اصلی یک ماشین ریسندگی جت هوای موفق برای تولید نخ های پیچشی به داشتن سیستم نخ کشی خوب، دستگاه تاب خوردگی مصنوعی، واحد تیک آپ و مهم تر از همه، توانایی اعمال مقداری کنترل بر کمیت و توزیع الیاف های پیچشی ایجاد شده بر روی سطح نخ ارتباط پیدا می کند، عامل آخر به این دلیل مهم است که باعث کنترل نهایی کیفیت نخ می شود.ضعف اصلی در ماشین های قبلی ریسندگی جت هوا، مانند دوپونت، باعث موفقیت تجاری کمتر برای آنها شده بود.

ریسندگی جت موراتا (MJS) از جت های چرخشی مخالف با یکدیگر استفاده می کند تا بهترین پیچ دهندگی لبه الیاف را حاصل نماید. مطالعات نشان داده اند که ریسندگی جت به تعداد الیاف در مقطع عرضی حساس است. چون استحکام مستقیما به الیاف پیچشی وابسته است و تعداد الیاف پیچشی به تعداد الیاف لبه بر روی سطح محدود می شوند.

بنابراین وقتی تعداد الیاف در نخ افزایش می یابد، درصد الیاف پیچشی کم می شود و استحکام الیاف افت می کند. همچنین وقتی تراکم درشت تر می شود، طول پیچ دهنده کاهش پیدا می کند، بنابراین استحکام الیاف کم می گردد. پس این دو موضوع یعنی تعداد بیشتر الیاف پیچ دهنده و محدوده طولانی تر الیاف پیچ دهنده، به توجه نیاز دارند.

فناوری ریسندگی ورتکس موراتا (MVS) برای ایجاد ورتکس هوایی سه بعدی، بیش از دو جت هوایی را مورد استفاده قرار می دهد و بعضی از مشکلات مواجه شده توسط نسخه های قبلی سیستم های ریسندگی جت هوا را معرفی می نماید. پس تغییر سیستم از دوبعدی به سه بعدی، با ایجاد الیاف جانبی بیشتر، افزایش قابل توجهی را در تعداد الیاف پیچ دهنده ارائه می دهد. نه تنها این مورد، بلکه طول الیاف پیچ دهنده افزایش می یابد که استحکام الیاف بیشتری را فراهم می کند.

اگر نسبت های کوچکی از نخ به صورت تابیده نشده باشند، نخ های ریسیده شده ورتکس یک ساختار دوبخشی را نشان می دهند. میزان تاب نخوردگی نخ ها، به آشکار شدن ساختار نخ نیازمند است که در راستای طول نخ به صورت قابل توجهی تغییر می کنند.ریسندگی جت هوا - نخ ریسی, ماشین آلات نساجی, صنعت نساجی, ریسندگی, تولید نخ, تولید پارچه

چرا ریسندگی جت هوا؟

ریسندگی جت هوا، فرصت تولید نخ در نرخ های تولیدی نسبتا بالا را برای سازنده ها فراهم می آورد. بعضی از موانع برای نسل های ابتدایی ماشین آلات جت هوا شامل سختی جهت ایجاد نخ های کتانی 100% و عموما زیر دست منسوج خشن پارچه های تولید شده از آنها بوده است. نخ ها بخاطر نبود الیاف پیچ دهنده و همترازی الیاف بهبودیافته، برای لمس شدن نرم تر هستند.

فناوری ریسندگی جت هوا برای تراکم های نخ ریسندگی درشت تر از Ne12/1 مناسب نیست. در مقایسه با نخ های حلقه ای که از همان خواص الیاف ساخته می شوند، بازخورد اولیه نخ های تولید شده توسط سیستم جت هوا، استحکام الیاف کمتری از آنها را نشان می دهد. ذکر این نکته نیز مهم است که سیستم، میزان های قابل توجهی از الیاف کوتاه تر را در هنگام پردازش ریسندگی حذف می کند.

درصد پسماندها معمولا در محدوده 3 تا 8%، براساس اینکه کتان شانه شده یا کارد شده مورد استفاده قرار گرفته اند، فرق دارد. حذف الیاف کوتاه، نقص های کلی نخ، و ظاهر و پوشش نهایی پارچه را بهبود می دهد. علاوه بر این، نخ های جت- هوا می توانند با سطوح مختلفی از پرز تولید شوند که مستقیما بر نرمی و زیر دست مسنوج پارچه تأثیر دارند، در حالی که نسبت به پرزدارشدن و چروکیدگی دارای مقاومت عالی هستند.

مزایای ریسندگی جت هوا

  • ایجاد نخ کاربردی و قابل مد
  • ادغام سه پروسه تابیدن، ریسیدن و پیچیدن توسط MJS
  • ادغام چهار پروسه تابیدن، ریسیدن، پیچیدن و آستری توسط MTS
  • کاربرد آسان در مدیریت عملیاتی
  • سرعت ریسیدن 340 متر بر دقیقه
  • کاربرد آسان در کنترل کیفیت
  • ذخیره مکان، کار و انرژی نهایی

مزایای نخ های جت هوا

  • پرزدهی کم و ظاهر شفاف
  • مقاومت بالا در برابر پرزدار شدن و سایش
  • جذب بالای رطوبت
  • چروکیدگی کم و مقاومت بالا به شستشو
  • می توانند با مواد مختلف دیگری مانند کتان، الیاف مصنوعی، الیاف دوباره تولید شده و الیاف ترکیبی ریسیده شوند.
  • ساختار نخ همانند نخ اصلی، مناسب است.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
عباس پوربابایی:
سلام.به نظربنده،این سیستم ازتوجیه اقتصادی بالایی برخورداراست.سوال من،ایا درایران ،از این روش تا به حال استفاده شده است؟کجا ودرچه کارخانه ای؟
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>