اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بافت ساده نساجی

بافت ساده، متداول ترین و محکم ترین سازه اولیه بافت است که نخ های پود از آن عبور کرده و به صورت موفقیت آمیز در زیر نخ های تار متوالی قرار می گیرند؛ بافت ساده همان الگو را با نخ های متناوب در ردیف بعدی تکرار می کند و یک سطح شطرنجی تولید می نماید. آنها به راحتی در هم نمی پیچند، اما نسبت به سایر بافت ها به چروک شدن تمایل دارند و قابلیت جذب کمتری دارند. بافت ساده به طرق مختلف با عنوان بافت کالیکو یا تابی شناخته می شوند. این بافت در میان بافت های دارای اندازه تکرار 2، ساده ترین نوع محسوب می شود.

بافت ساده به عنوان بافت کالیکو یا تابی (بافت ساده ی ابریشمی و پشمی) شناخته می شود. این بافت نسبت به همه ی بافت های دارای اندازه تکرار 2، ساده ترین مورد است. محدوده ی کاربرد این بافت گسترده است. بافت ساده داری ویژگی های زیر است:

  • حداکثر نقاط اتصال را دارد.
  • نخ ها با نظم متناوب 1 بالا و 1 پایین به هم متصل می شوند.
  • ضخامت نخ محدود است.
  • ضخامت پارچه و حجم واحد سطح محدود است.
  • پارچه ی نسبتا محکم تری ایجاد می کنند که به جزء «پارچه ی توری» یا «توربافی» با هر ترکیب ساده ی دیگری از نخ ها به دست می آیند.

قاعده ی کلی که شامل ساخت پارچه های ساده است، در هم بافته شدن هر دو نخ متوالی تار یا پود به روشی کاملا مخالف با یکدیگر است، با عبور هر نخ در هر سری، به صورت متناوب در زیر و بیش از نخ های متوالی سری دیگر، به حالت یکدست در سراسر پارچه در هم آمیخته می شوند (بافته می شوند).

با استفاده از این طرح درهم تنیدگی، هر نخ در هر سری با حداکثر مقدار هر نخ در سری های دیگر در هم آمیخته می شود و در نتیجه یک بافت نسبتاً محکم و قوی از پارچه تولید می گردد. یک واحد کامل از بافت ساده، فقط دو تار نخ و دو خلال پود را اشغال می کند که طرحی برای آن بافت است.

استحکام تار و پود بافت های ساده

استحکام هر ساختار بافته شده به فراوانی در هم بافتگی تار و پود نخ ها بستگی دارد. هر چقدر تعداد در هم بافتگی ها بیشتر شود، استحکام پارچه بهتر خواهد شد.بیایید دو مورد پارچه بافته شده با تار و پود یکسان و زمینه ی نخی را در نظر بگیریم. در نظر بگیرید که یکی به عنوان بافت ساده و دیگری به عنوان یکی از پارچه های جناغی یا ساتین و غیره بافته می شود.

مشاهده می گردد که حالت دومی از استحکام کمتری برخوردار خواهد بود، بنابراین نسبت به حالت قبلی، دارای تار و پود ضعیف تری هستند، چون نخ های تشکیل دهنده ی آن در حالت کمتری از بافت های ساده، خم می شوند و در نتیجه باعث فشردگی کمتری در آنها می شوند. بنابراین تعداد تار و پود، تعداد نخ های ریسندگی و انتخاب هر اینچ و بافت بسیار مهم است و اگر متناسب باشند، بهترین نتیجه حاصل خواهد شد.

محدوده تار و پود در بافت های ساده

بافت ساده در اشکال و تار و پود های متنوعی تولید می شود و دارای خصوصیات کاملا متفاوتی است که آن را برای اهداف خاص تطبیق می دهد.اشکال متنوعی که در تار و پود ها تولید می شوند، عبارتند از:

  • ایجاد فشار متفاوت بین نخ های تار در طول بافندگی،
  • استفاده از تراکم گوناگون الیاف برای بافتن انواع پارچه،
  • استفاده از نخ های تار و پود حاوی تراکم های مختلف در پارچه مشابه. اصطلاح "تار و پود" به نوع ماده، تراکم های نخ، ضخامت نسبی نخ ها، وزن، اندازه (حجم)، حس دستبافی و سایر خواص مربوط می شود. طیف بافت های تولید شده در پارچه ی ساده، وسیع تر است. یک پارچه ی ساده ی دلخواه آن چیزی است که تار و پود یکسان و همانندی در مشخصه های ساختاری دارد.

کاربردهای نهایی

بافت ساده کاربردهای گسترده ای دارد. از این بافت در پارچه ی کتانی، چیت موصلی، پتو، بوم نقاشی، لنگ، ساری (لباس زنان هندی) پیراهن و پارچه ی لباسی استفاده می شود.

تغییرات بافت ساده

بافت ساده را می توان با بسط تار یا پود یا هر دوی آنها، تغییر داد. بنابراین بسط بافت ساده منجر به تولید "بافت ریب" می شود. بافت ریب حاصل بسط بافت ساده در جهت تار و ساختار ریب پود حاصل بسط بافت ساده در جهت پود است. بافت ریب حصیری نتیجه بسط بافت ساده در هر دو جهت است.

بافت های ریب تار

این بافت ها با بسط بافت ساده در جهت تار ایجاد می شوند. شکل نشان می دهد که بافت های ریب تار به صورت منظم و نامنظم ساخته شده اند.در A، B و C نظم در بافت های ریب تار مشاهده می شود و D نشان دهنده نامنظمی بافت ریب تار هست. E و F به ترتیب به هم پیوستگی D و A را نشان می دهند.

بافت های ریب پود

این بافت ها با بسط بافت ساده در جهت پود در بافت های ریب تار و پود ایجاد می شوند، ظاهر لباس بستگی به تنظیم رشته های مربوطه دارد و برای رسیدن به اثرات خوب لازم است تا ریب پود با تعداد بالای پودگذاری در هر اینچ و تعداد نسبتاً کم نخ تار در هر اینچ بافته شود.

به طور مشابه، بافت ریب با تعداد بالاتر نخ تار و تعداد نسبتاً پایین پودگذاری در هر اینچ حاصل می شود. برجستگی ریب را می توان با استفاده مناسب از نخ های ریز و درشت ارتقاء داد. تمام ساخت های ریب بستگی به تنظیم صحیح رشته ها دارد.ویژگی ساخت نمونه برای ساختار ریب پود به شرح زیر است:

  • تار- 2/14s & 36s
  • نخ تار/ اینچ- 56
  • پود- 18s
  • پودگذاری/ اینچ- 100

ویژگی های ساخت نمونه برای ساختار ریب تار به شرح زیر است:

  • تار- 30s پارچه نخی
  • نخ تار/ اینچ- 126
  • پود- 15s پنبه
  • پودگذاری/ اینج- 38

کاربردها: بافت های ریب در لباس های چرمی و پارچه بافت لانه زنبوری لوزی مورد استفاده قرار می گیرند که به صورت گسترده ای برای ترکیب های پنجره ای در واگن های قطار و سایر وسیله نقلیه، مبلمان یا لوازم داخلی و دستمال جیب کامبری استفاده می شوند.

بافت های ریب حصیری

این بافت ها به بافت های حصیری یا پانما معروف هستند. ساختارهای ریب matt یا حصیری حاصل بسط بافت ساده در هر دو جهت است.در مورد بافت معمولی matt، بافت های ساده به صورت یکسان در جهت تار و پود بسط داده می شوند، در حالی که در مورد بافت های غیر معمول matt، بافت ساده به صورت غیر یکسان یا نامنظم در جهت تار و پود بسط داده می شوند.

کاربردها: بافت حصیری کاربرد وسیعی در انواع پارچه ها از جمله مواد لباس، پارچه پیراهنی، پارچه بادبانی و غیره دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>