اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع کوک

یک واحد نخ حاصل عبور مکرر یک رشته یا رشته ها یا حلقه های نخ به داخل یک ماده و یا از طریق یک ماده است که این فرآیند کوک نامیده می شود. از شکل های اصلی کوک می توان به کوک قفلی و کوک زنجیری اشاره کرد. در همه موارد، کوک از طریق ساختار حلقه در نخ سوزن توسعه می یابد، سپس این حلقه بزرگ تر می شود زیرا سوزن از پایین به سمت بالا حرکت می کند. این حلقه یا به حلقه قبلی متصل می شود یا به نخ های حلقه شده دیگر وصل می گردد یا با نخ زیرین خود در هم بافته می شود.

کوک چگونه زده می شود؟

یک واحد نخ حاصل عبور مکرر یک رشته یا رشته ها یا حلقه های نخ به داخل یک ماده و یا از طریق یک ماده است که این فرآیند کوک نامیده می شود.

بخش های یک کوک

1- حلقه داخلی

حلقه داخلی عبارت است از عبور یک حلقه از نخ از طریق یک حلقه دیگر که توسط همین نخ تشکیل شده است، به عنوان مثال کوک نوع 101

2- حلقه میانی

حلقه میانی عبارت است از عبور یک حلقه از نخ از طریق یک حلقه دیگر که توسط یک نخ متفاوت تشکیل شده است، به عنوان مثال کوک نوع 401

3- در هم بافتگی

در هم بافتگی عبارت است از عبور یک نخ بر روی گرداگرد نخ دیگر یا عبور یک نخ از روی حلقه نخ دیگر، به عنوان مثال کوک نوع 301

انواع کوک را می توان در موارد زیر ایجاد کرد:

  • بدون استفاده از مواد
  • درون مواد
  • از طریق مواد
  • روی مواد

دسته بندی کوک ها
دسته بندی های مختلف کوک با استفاده از اولین رقم "سیستم عددی 3 رقمی" تعیین و شناسایی می شوند. نوع کوک در هر دسته بندی با ارقام 2 و 3 تعیین و مشخص می شود.

کیفیت کوک

کیفیت کوک توسط اندازه (طول، عرض و عمق) کوک، کشش، کشیدگی، قابلیت ارتجاع، انعطاف پذیری، تغییر شکل پارچه، جدا شدن رشته های نخ، مقاومت سایشی تعیین می شود.

انواع کوک و طبقه بندی کوک ها

طبقه بندی و مجموعه اصطلاحات انواع کوک های پارچه ای، کوک ها (طبق استاندارد بین المللی BS3870/ASTM D-6193/ISO 4915:1991) را به شش دسته طبقه بندی نموده است. در مقیاس بین المللی و استاندارد از شماره گذاری یکسانی استفاده می شود.

1- دسته 100

دسته 100 یک نوع کوک زنجیری است که از یک یا چند نخ سوزن تشکیل شده است که فقط از یک طرف وارد جسم می شوند.کوک زنجیری، کشسان و ضخیم تر از کوک قفلی است و به راحتی در هم گیر می کند.برای جلوگیری از برگشت آخرین کوک به مراقبت های خاصی نیاز است.برای دوخت موقت یا گره های کور از آن استفاده می شود.

2- دسته 200

دسته 200 یک نوع کوک دستی است که فقط از یک نخ تشکیل شده است و با سوزن زدن های پی در پی، نخ از یک طرف جسم به طرف دیگر می رود.یک روند کند است و نیاز به نیروی انسانی زیادی برای انجام سفارشات انبوه دارد.برای کارهای دستی استفاده می شود.

3- دسته 300

یک نوع کوک قفلی است که توسط یک نخ یا نخ سوزن ایجاد می شود، از یک طرف جسم وارد می گردد و با نخ زیرین خود در هم بافته می شود.برای سمت دیگر دوخت باید ماسوره تهیه شود.کم حجم و نازک، استحکام خوب و مقاوم در برابر نخ نما شدن را دارا است.خاصیت ارتجاعی ضعیف، بدون نخ کش شدن را دارد.طول دوخت محدود است و نیاز به تعویض ماسوره دارد.برای دوخت هایی که به کشش نیاز دارند، مناسب است.

4- دسته 400

کوک دسته 400 یک نوع کوک زنجیری چند رشته ای است که با دو گروه یا چند گروه نخ که ویژگی کلی درهم تنیدگی حلقه های دو گروه را دارا می باشند، تشکیل شده اند.نخ کش نشدن، محکم بودن و خاصیت ارتجاعی خوب از ویژگی های این دسته کوک است، همچنین به دلیل ساختار متراکم، ممکن است دوخت چروک شود.کشش خوبی در هنگام دوخت دارند.نیازی به چرخش ماسوره ندارد.مقاومت کمتری در برابر برگشت دوخت دارند، این عامل باعث می شود که حجم زیر کار، افزایش یابد.

5- دسته 500

کوک دسته 500، بیشتر یک نوع کوک لبه دوزی است که از یک یا چند سوزن و یا حلقه نخی تشکیل شده است و حداقل یک نخ از لبه جسم دوخته شده عبور می کند.خاصیت برگشت پذیری خوب با کشش عالی را دارند.دارای دوخت یا لبه دوزی ترتیبی هستند.برای انواع مختلف پارچه مناسب می باشند.در معرض فرسودگی یا ساییدگی قرار دارند.

6- دسته 600

دسته 600 از دو یا چند گروه نخ تشکیل می شود که ویژگی کلی آن پوشاندن سطح اجسام با دو گروه نخ است.انعطاف پذیری بالا، دوخت مرتب و کوک های درزی تخت، حجیم شدن و بالا بردن سرعت دستگاه از ویژگی های اصلی این دسته کوک است.نیازی به ماسوره ندارد.مصرف نخ زیاد است.زمانی که دولبه پارچه به هم متصل می شوندف می توان از این کوک برای پوشش کار و زیبایی سطح دوخت استفاده کرد، همچنین برای استفاده در لباس های بافتنی مناسب است.

7- ترکیب انواع کوک ها

کوک ترکیبی زمانی شکل می گیرد که دو یا چند ردیف از دسته های متفاوت کوک به صورت همزمان در یک جا تشکیل شوند.مشخصه این نوع کوک استفاده از دو نوع کوک معین برای اتصال به یک نقطه است، به عنوان مثال 504/401باعث صرف جویی در وقت، کار و هزینه می شوند.به سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>