اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صنعت نساجی

صنعت نساجی از یک صنعت بومی در مقیاس کوچک به وضعیت برتری که فعلا در آن قرار دارد، تکامل پیدا کرده است. مرحله روستایی جزء اولین مراحل تاریخچه این صنعت بوده است که منسوجات به صورت بومی در آن تولید می شدند.

صنعت نساجی، گروهی از صنایع وابسته است که از طیف گسترده ای از الیاف طبیعی مانند پنبه، کاپوک، فیکه، سیسال، لیف موز، آگاو، کتان، جوت، کنف، لیف ساقه ای شاهدانه، رامی، چوب خیزران، درخت مو، پشم، لیف نارگیل، آزبست پشم گوسفند، ترمه ای از کرک بز، موهر بز، کرک آلپاکا، کرک اسب، ابریشم و موارد دیگر یا الیاف مصنوعی مانند نایلون پلی آمید، پلی استر PET یا PBT، فنل فرمالدئید (PF)، الیاف پلی وینیل الکل (PVA)، الیاف پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی الیفین ها، پلی استرهای اکریلیک، آرمیدها، پلی اتیلن (PE)، الاستومره، اسپندکس، پلی اورتان و غیره استفاده می کند.

زیربخش های صنعت نساجی از طریق چندین جنبه می توانند به مؤلفه های مختلف آن نزدیک شوند. براساس منابع پژوهش، روش کلاسیک دسته بندی این صنعت از گروه بندی کارخانه های ساخت مطابق با الیاف فرآوری شده، یعنی پنبه، پشم و یا الیاف مصنوعی تشکیل شده است.با این حال، رویکرد نوین برای طبقه بندی صنعت نساجی، شامل دسته بندی کارخانه های تولیدی، مطابق با عملکرد خاص آنها مانند قلاب زدن و فشرده کردن الیاف، ریسندگی، بافندگی، کشبافی، سوزن کاری، تولید پوشاک و غیره است.

ابداعات جدید در تولید پوشاک، ساخت و طراحی از زمان انقلاب صنعتی به وجود آمده است که این چرخه های جدید، ماشین های بافندگی و فرآیندهای ریسندگی برای همیشه تولید لباس را تغییر دادند."تجارت تکه های کهنه پارچه" که در بریتانیا و استرالیا انجام می شود به ساخت، تجارت و توزیع منسوجات اشاره دارد.مراحل مختلفی از منظر تاریخی وجود دارد، مراحلی که در آن صنعت نساجی از یک صنعت بومی در مقیاس کوچک به وضعیت برتری که فعلا در آن قرار دارد، تکامل پیدا کرده است. مرحله روستایی جزء اولین مراحل تاریخچه این صنعت بوده است که منسوجات به صورت بومی در آن تولید می شدند.

در طول این دوره پارچه از موادی از قبیل پشم، کتان و پنبه ساخته می شدند. ماده به منطقه ای که در آن پارچه تولید می شد و زمانی که آن ها ساخته می شدند، بستگی داشت.در نیمه دوم دوره قرون وسطی، در بخش هایی از شمال اروپا، پنبه به عنوان الیاف وارداتی مورد توجه قرار گرفت. در طی مراحل بعدی قرن شانزدهم، پنبه در آب و هوای گرم آمریکا و آسیا رشد پیدا کرد. هنگامی که رومیان حکومت می کردند، پشم، چرم و کتان، موادی بودند که برای تولید پوشاک در اروپا مورد استفاده قرار می گرفتند، در حالی که کتان ماده اولیه مورد استفاده در بخش های شمالی اروپا بود.

در طی این دوره، پارچه اضافی توسط بازرگانان که از مناطق مختلف بازدید می کردند، خریداری می شد تا قطعات باقی مانده را تهیه کنند. انواع مختلفی از فرآیندها و نوآوری ها، به منظور تولید پوشاک در طول این زمان پیاده سازی شده است. این فرایندها به موادی بستگی داشتند که مورد استفاده قرار می گرفتند، اما سه مرحله اساسی که معمولا در ساخت پوشاک بکار گرفته می شد، وجود داشت. این مراحل شامل آماده سازی الیاف مواد برای هدف ریسندگی، بافتن و بافندگی بود.

در طی انقلاب صنعتی، ماشین های جدیدی مانند چرخ های ریسندگی و دستگاه های بافندگی دستی وارد چرخه تولید شدند. تولید ماده برای ساخت پوشاک به سرعت به یک صنعت سازمان یافته تبدیل شد، به طوری که در مقایسه با فعالیت های محلی مرتبط با قبل از آن، تفاوت زیادی داشت. تعدادی از ابداعات جدید منجر به صنعتی سازی صنعت نساجی در بریتانیای کبیر شد. لباس های ساخته شده در طی انقلاب صنعتی، بخش بزرگی از صادرات انجام شده توسط بریتانیای کبیر را شکل دادند.

آن ها تقریبا 25 درصد از کل صادرات مصنوع در آن زمان را به خود اختصاص می دادند که این رقم در دوره بین 1701 تا 1770 دو برابر شد.مرکز صنعت پنبه در بریتانیای کبیر، لنکشایر بود و مقدار پنبه صادر شده از سال 1701 تا 1770، 10 بار افزایش پیدا کرد. با این حال، پشم مهم ترین اقلام صادراتی در این زمان بود.
در دوران انقلاب صنعتی، تلاش زیادی برای افزایش سرعت تولید از طریق اختراعات نظیری ماکوی پرتابی در سال 1733، سیستم فلایر- قرقره و ماشین ریسندگی غلتکی توسط جان وایت و لوییس پاول در سال 1738 انجام شد.

لوییس پاول، بعدها در سال 1748 توانست ماشین کاردینگ را اختراع کند و ماشین ریسندگی جنی نیز در سال 1764 توسعه یافت. ماشین آبی در سال 1771 توسط ریچارد ارکرایت اختراع شد. دستگاه بافندگی قدرتی در سال 1784 به وسیله ادموند کارترایت ابداع گردید.در مراحل اولیه، کارخانه های نساجی در نزدیکی و در اطراف رودخانه ها واقع شده بودند، چون توسط چرخ های آبی، قدرت آنها تامین می شد.

پس از اختراع موتور بخار، وابستگی به رودخانه ها تا حد زیادی از بین رفت. در مراحل بعدی قرن بیستم، ماکوهای مورد استفاده در صنعت نساجی توسعه پیدا کردند و سریع تر و کارآمدتر شدند. این موضوع باعث شد تا ماکوهای قدیمی تر با نوع جدید تر آن جایگزین شوند.امروزه تکنیک ها و نوآوری های مدرن منجر به ظهور صنعت نساجی با قیمت پایین و رقابتی تر شده است که تقریبا هر نوع پارچه یا طرحی را که فرد آرزوی داشتن آن را دارد، ارائه می دهند. چین با استفاده از نیروی کار ارزان قیمت، بر صنعت نساجی جهان تسلط پیدا کرده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>