اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صنعت نساجی

حرکت به سمت پایداری یک تغییر اساسی محسوب می شود که بر روی همه صنایع تأثیر می گذارد. به خصوص بخش نساجی با استفاده مکرر از موادی که با محیط زیست سازگار نیستند و در فرآیند تولید باعث آزاد شدن آلاینده های مضر می شوند، درگیر است. با این حال، رشد تقاضای مصرف کننده برای محصولات و عملیات های آگاه به اصول محیط زیستی، کسب و کارهای نساجی را به مسیری سوق داده است تا به نوبه خود بیشتر به سمت گزینه های سبز حرکت کنند.

وقتی پنبه، فراوان و کاربردی است، به منابع متعددی برای تولید آن نیاز است. دیگر مواد مانند نایلون، اسپاندکس (پلی اورتان) یا پلی استر به دلیل ماهیت نفتی که دارند، مضر هستند. با این وجود توسعه های جدید کمتر به روش های مخرب تولید توجه دارند و بیشتر تولیداتی را ایجاد می کنند که یک رابطه خوب با محیط زیست ارائه دهند.

کنف (hemp)

یکی از نوآوری ها که بسیار محبوب شده است، کنف است. این گیاه به شدت کاربردی است و می تواند یک جزء ترکیبی در بسیاری از وسایل پزشکی، نساجی، غذا و بیوسوخت باشد. برای صنعت نساجی، الیاف این گیاه به دلیل دوام بالا و غنی بودن، کلیدی و مفید هستند.

یکی از مزایای تولید کنف به رشد سریع آنها مربوط می شود. اگر تولید کننده به سرمایه گذاری بر روی تولید کنف اقدام کند، می تواند مقدار زیادی از این گیاه را بدون نگرانی از بابت کند بودن رشد آنها برداشت نماید. همچنین کنف به مقدار قابل توجهی از مواد مغذی نیاز ندارد. برای مصرف کنندگان، این گیاه سبب تولید پارچه ای با قابلیت تنفس می شود که تأثیر پایداری و سازگار با محیط زیستی بالایی خواهد داشت.

تفاله قهوه (Coffee grounds)

هر سال بیش از 23 میلیون تن از ضایعات قهوه ایجاد می شود که تفاله بخش قابل توجهی از این ضایعات را به خود اختصاص می دهد. با این حال با استفاده این ضایعات می توان یک روش جدید را در صنعت نساجی مشاهده نمود. الیاف تفاله قهوه، گزینه های کاربردی برای لباس که به عنوان لباس ورزشی، کفش، کیف و موارد دیگر به کار می روند را ارائه می دهد.

تفاله قهوه جزء ضایعات متداول محصولات است، بنابراین تولید کنندگان برای دستیابی به آنها یک روش آسان و مقرون به صرفه پیش رو خواهند داشت. تولید مستلزم فرآوری قهوه در کنار پلیمر است تا چسبندگی بهتری بین مواد ایجاد شود. این روش از تولید، یک اقتصاد گردشی را ارائه می دهد. وقتی تولید کننده دوباره از تفاله استفاده می کند، تولید به یک چرخه سازگار با محیط زیست تبدیل می شود که خروجی ضایعات آن کاهش پیدا می کند.

لوتوس یا درخت سدر

کشورهای شرقی از الیاف لوتوس برای تولید محصولات نساجی و تولیدات دیگر به مدت قرن ها استفاده کرده اند. با این وجود تولید لوتوس بر کشورهای غربی، تأثیر اندکی داشته است. وقتی این درخت رشد می کند، تولید کنندگان می توانند بر روی یک الیاف سازگار با محیط زیست سرمایه گذاری کنند که در نهایت به یک ویژگی منحصر به فرد در سراسر جهان تبدیل می شود.

استفاده کردن کشورهای شرقی از الیاف لوتوس برای تولید محصولات نساجی و تولیدات دیگر به مدت قرن ها.بسیاری از تولیداتی که از طریق الیاف لوتوس ایجاد می شوند، مقاوم در برابر زنگ زدگی هستند که طرحی جذاب برای مصرف کنندگان خواهند بود. این الیاف همچنین نرم هستند و قابلیت تنفس دارند.

شرکت ها پس از استخراج الیافی که از طریق ساقه این درخت به وجود می آید، می توانند آنها را برای تولید منسوجات، ببافند. هرچه لوتوس به محبوبیت بیشتری می رسد، متخصصان و تولید کنندگان بیشتر می خواهند تا از این الیاف در صنعت مد نیز استفاده کنند. یک محصول نساجی جدید که پایدار است، فورا نظرها را به خود جلب می کند.

آناناس

برگ های آناناس، الیافی دارند که برای منسوجات نیز مناسب هستند. این برگ ها علاوه بر صنعت نساجی برای روش های درمانی و شفا نیز کاربرد دارند. استفاده از برگ های آناناس به جای دور انداختن آنها در هنگام تولید، به تولید کنندگان کمک خواهد کرد تا از هر قسمت میوه سود کسب کنند.

در هنگام فرآوری، شکل های زیست توده که کشاورزان و کارگران مزرعه می توانند از آنها برای زمینشان استفاده کنند، سبب ایجاد یک اقتصاد گردشی می شود.یکی از شرکت هایی ویژه که از آناناس برای تولید الیاف استفاده می کند، شرکت پیناتکس (Piñatex) است.

توسعه دهنده این شرکت، دکتر کارمن هیجوسا، یک روش پایدار جهت استفاده از برگ ها ایجاد کرده است. او با استفاده از این الیاف، شرکتی را طراحی نموده است که منسوجات سازگار با محیط زیست متنوعی را ارتقا می دهد و آنها را به فروش می رساند. این محصولات به مصرف کنندگان یک روش مؤثر برای حفظ زنجیره بازیافت ارائه می دهند.

موز

میوه دیگری که الیاف پایدار را به ویژه از طریق ساقه درخت ارائه می دهد، موز است. چون موز یکی از بادوام ترین منابع طبیعی است، لذا الیاف آن یک گزینه بسیار بادوام برای تولید منسوجات است. تولید نیز از این مزیت بهره مند خواهد شد، چون منابع و گزینه ها را به زنجیره تأمین اضافه خواهد کرد که این حالت دقیقا همانند استفاده از هر بخش آناناس است.

الیاف موز به جای آسیب وارد کردن به اکوسیستم ها، همانند مواد رایجی مثل آکریلیک یا پلی استر، به عنوان یک منبع زیست تجزیه پذیر به محیط زیست باز می گردند. مصرف کنندگان با سرمایه گذاری بر روی محصولاتی که راحت و تأثیرگذار هستند، نقش خود را بر روی آلودگی محیط زیست کاهش می دهند.

کولار (Kevlar)

بخشی از پایداری، یعنی استفاده از مواد در هنگام تولید که مدتی دوام خواهد داشت. کاهش پیوسته عمر مفید منسوجات، هر ساله مقادیر قابل توجهی از ضایعات را تولید می کند. بنابراین تولید کردن محصولاتی که دارای دوام بیشتری، مانند کولار باشند، یک وظیفه ضروری است.

این ماده برای افسران پلیسی که در بخش های پرخطر کار می کنند، کاربرد زیادی دارد. جلیقه های ساخته شده از کولار، مقاومت در برابر گلوله را ارائه می دهند که باعث حفظ شدن جان انسان ها می شوند. با این حال پس از اینکه کارایی آنها به پایان رسید، ممکن است در محل دفن زباله رها شوند. توسعه دهندگان جدید به دنبال روش هایی برای تولید پلاستیک سازگار با محیط زیست هستند که از قابلیت های کولار تقلید می کند. تغییر روش شرکت ها سبب تولید منسوجات ضد گلوله شده است.

نومکس (Nomex)

نومکس لباسی است که آتش نشانان بر تن می کنند. این مواد در هنگام آتش سوزی، مقاومت در برابر گرما و شعله را فراهم می کنند. منسوجات در برابر افزایش دما واکنش نشان می دهند و بعضی از آن انرژی را در درون پارچه جذب خواهند کرد. در عرض چند ثانیه این ماده می تواند زندگی را نجات دهد.نومکس همانند کولار، معمولا طول عمر بیشتری نسبت به بیشتر منسوجات دارد.

با این حال می تواند بسیار پایدار باشد. پایان عمر آنها هنوز بر روی خروجی کلی ضایعات تأثیر خواهد گذاشت، بنابراین پیدا کردن چگونگی افزایش عمر مفید یا ترکیب مواد زیست تخریب پذیر می توانند کمک کننده باشد. نومکس ارزش بالایی دارد، بنابراین آنها به احتمال زیاد دوباره مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

فناوری و آینده منسوجات

عامل دیگری که نوآوری، سازندگان و ارتباط با مشتریان را سوق می دهد، فناوری است. فناوری در هر یک از این مثال ها، روش های بهتری از تولید و افزایش منابع را فراهم خواهد کرد. با این وجود فناوری برای منسوجات در آینده، ویژگی های جدیدی را نیز ارائه خواهد داد.

بعضی از لباس ها از قبل، خواص تنظیم دما داشته اند. اگر کسی احساس سرما کند، پوشش می تواند به آنها حس گرما و برعکس منتقل نماید. بعضی از چیزهایی که ممکن است در درون منسوجات ادغام شوند می توانند از طریق ارتباطات و حسگرهای متنوع بر روی بیماری نظارت داشته باشند. فناوری فراتر از ادغام کردن سبب بهبود پایداری نیز خواهد شد. با رسیدن فناوری به وسعت خود، احتمالات در این زمینه بی پایان خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>