اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


صنعت نساجی

حق ثبت اختراعات چیست و چگونه از آن بهره مند می شوید؟

باز هم تمامی موارد قانون حق ثبت اختراعات برای صنعت مد کاربردی نیستند. به طور معمول مواردی مانند گیره های قزن قفلی و زیپ ها و همچنین ولکرو (Velcro) دارای حق ثبت اختراع هستند. همچنین پارچه های کارآمد، مانند کولار یا پارچه های مختص عایق بندی، یا انواع دیگر مدهای کاربردی مانند پوشش های محافظتی، لباس های فضانوردی، لباس های پیاده روی روی فضا یا چیزهایی از این دست نیز مشمول قانون ثبت اختراعات شده اند و احتمالا چندین گواهی ثبت اختراع داشته باشند.

حق کپی رایت فقط باید مختص سازنده اصلی باشد؛ حق ثبت اختراع مختص مواردی است که نه تنها مفید هستند، بلکه باید در کل جهان، جدید یا بدیع نیز باشند. شرط دیگری که از ملزومات داشتن حق ثبت اختراع محسوب می شود این است که این کار از عهده شخصی که دارای مهارت های معمولی است، برنیاید. یعنی شاید نوع جدیدی باشد، اما هر طراح آموزش دیده می داند که می تواند این کار را انجام دهد.

نکته مهم درباره حق کپی رایت، اتوماتیک بودن آن است. ثبت حق کپی رایت مشمول مزایایی می شود، از جمله این مزایا این است که حتی اگر شما در طی فرآیند ثبت حق کپی رایت مواردی را انجام ندهید، باز هم تحت حمایت قانون کپی رایت قرار می گیرید. اما حق ثبت اختراعات، گران و زمان بر است، چون شما به یک وکیل نیاز دارید.

میانگین مدت زمانی که برای گرفتن حق ثبت اختراع طول می کشد، معمولا دو سال است که در دنیای مد زمانی بسیار طولانی است. معمولا هزینه اخذ حق ثبت اختراع در کمترین حالت، 6000، 8000 یا 10000 دلار است، زیرا برای طی روند رسیدگی به پرونده ثبت اختراع باید مدام بین وکیلتان و اداره ثبت اختراع در رفت و آمد باشید.

حتی اگر اداره ثبت اختراع سابقه همکاری با صنعت مد را داشته باشد و حتی اگر المان هایی در صنعت مد وجود داشته باشد که واجد شرایط اخذ حق ثبت اختراع باشد، باز هم این کار ارزش وقت گذاشتن ندارد. مگر اینکه شما طراحی باشید که بخواهید محصولاتتان را فصل به فصل تکرار کنید.

چه بخش هایی از صنعت مد تحت حمایت حق ثبت اختراع قرار می گیرند؟

فعالان عرصه ثبت اختراع همیشه در خطاب به صنعت مد می گفتند که: «خب پیراهن، پیراهن است. کیف، کیف است. به نظر می رسد همه چیز برای ما یکسان است.» به جز در چند مقوله، به طور کلی حمایت از حق ثبت اختراع در صنعت مد به صورت تاریخی دشوار بوده است. یکی از این موارد، کفش به خصوص کفش ورزشی بوده است.

اگر راه هایی هست که بتوانید سریعتر مسیرتان را طی کنید، از روی هر چه که هست بالاتر بپرید، آنگاه ممکن است یک نوآوری خاص بتواند تحت حمایت حق ثبت اختراع قرار بگیرد. مقوله دیگری که به مدت زیادی در طول قرن نوزدهم تحت حمایت حق ثبت اختراع بوده است، لباس زیر زنانه یا زیرپوش زنانه بوده است که همه را به سمت بالاپوش ها و دامن های پف کرده (قرن هجدهم) کشانده است.

پتنت های طراحی

پتنت های طراحی، زیرمجموعه ای از قانون حق ثبت اختراع هستند. به طور کلی وقتی می گوییم حق ثبت اختراع، معمولا منظورمان حق ثبت اختراع کاربردی یا پتنت کاربردی است. این مجموعه، مجزا از پتنت های طراحی، واقعا یک موقعیت بسیار بکر هستند که تا قبل از اپل و سامسونگ زیاد مورد توجه قرار نگرفته بودند. پتنت های طراحی هنوز هم جز مقوله های کاربردی به حساب می آیند که از جنبه های زینتی یا تزئینی محصولات کاربردی حمایت می کنند.

اگر کفشی دارید که فرم جالبی دارد یا شبیه یک مجسمه پاشنه بلند است که عملکرد خاصی ندارد، اما بخشی از آن به طریقی دیگر جز محصولات کاربردی محسوب می شود، در این صورت ممکن است بتواند تحت حمایت پتنت طراحی قرار بگیرد.نایک به همراه یک گروه از شرکت های فعال در عرصه فناوری جزء 10 دارنده برتر پتنت های طراحی ایالات متحده محسوب می شوند.

کیف های دستی (با کیفیت) با مصنوعات فلزی تزئینی که معمولا تزئینی یا مجسمه ای هستند، در زمره این موارد قرار می گیرند، به عنوان مثال، الکساندر وانگ دارای چندین پتنت طراحی در این زمینه است. ما بیشتر در مورد جنبه های تزئینی محصولات کاربردی صحبت می کنیم. پتنت های طراحی معمولا کمی ارزانتر هستند، حدود 4000 تا 6000 دلار هزینه دارند و معمولا روند اجرایی آنها حداقل 6 ماه طول می کشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>