اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مدیریت ضایعات

هر سال حداقل صد محصول نساجی جدید با تمرکز بر روی پایداری تکامل پیدا می کنند. در عصر افزایش قدرت خرید میان مصرف کنندگان، بیشتر منسوجات پس از طی کردن چرخه عمرشان بی مصرف می شوند و این موضوع هر سال به ما یادآوری می کند که آلودگی هشداردهنده محل دفن زباله رو به افزایش است. رسوب این منسوجات در محل دفن زباله می تواند تأثیر جدی برای انسان ها و اکولوژی ایجاد نماید.

تلاش های موفقیت آمیزی برای تجزیه بعضی از مواد دور ریختنی انجام گرفته است، اما بخش عظیمی از مواد به عنوان رسوب کننده های مضر بدون تجزیه شدن باقی مانده اند. تجزیه کردن اینگونه مواد سبب آزاد کردن گازهای گلخانه ای سمی می شود و محیط آب را به صورت مستقیم و غیرمستقیم آلوده می نماید. بعد از بهره برداری از اکثر منابع زمین، محققین به دنبال پیدا کردن منابعی در ماه و دیگر سیارات هستند. اکنون فضا و ارزش زمین نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. در این سناریو، حرکت صنعت نساجی به سمت روش های بهتر مدیریت ضایعات از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

تولید رو به افزایش منسوجات

هر ماده نساجی پس از اینکه دور انداخته می شود به انتهای مصرف خود می رسد. وقتی الیاف، 100 درصد طبیعی باشند، ممکن است در عرض چند سال تجزیه شوند، اما تولید چند برابری در دهه گذشته، محققین را وادار به پیدا کردن منابع جدید کرده است. افزایش جمعیت سبب زیاد شدن تقاضا برای لباس گردیده است که تخمین زده می شود حجم این تقاضا به 99 میلیون تن برای هر سال برسد که الیاف طبیعی نمی توانند این حجم از تقاضا را به صورت کامل پوشش دهند.

نیاز مردم به پارچه افزایش پیدا کرده است، بنابراین ترکیب و مخلوط نمودن منسوجات اجتناب ناپذیر خواهد بود. ترکیب ها اغلب فرآورده های پتروشیمی استخراج شده از مواد مصنوعی هستند که وقتی در اکوسیستم رها می شوند، مضر خواهند بود. در مجموع الیاف دو نوع هستند، آنهایی که به صورت طبیعی استخراج می شوند و آنهایی که مبدا مصنوعی دارند. مواد منسوج ایجاد شده از الیاف طبیعی، قابل تجزیه هستند، در حالی که مواد مصنوعی به عنوان تهدیدی برای محیط زیست شناخته می شوند.

حرکت به سمت پایداری

هر بخش از صنعت نساجی از کاشت یا تولید الیاف گرفته تا حمل و نقل و ارزیابی چرخه عمر بر روی پایداری متمرکز شده است. در صورت صدور گواهی تأیید کیفیت یا ISO، چرخه عمر کامل محصول مورد ارزیابی قرار می گیرد و سپس تأیید می شود. زمانیکه پارچه غیرقابل پوشیدن تشخیص داده شود، یا باید دور انداخته شود یا باید در محل دفن زباله دفن گردد. بعضی از کشورها دارای انجمن هایی هستند که منسوجات کهنه را جمع آوری می کنند و آنها را به پرورشگاه و کشورهای جهان سوم می فرستند. یکی از کارهای خوب خانه های خیریه این است که باعث می شود تا ضایعات یک فرد به ثروت فرد دیگری تبدیل شود.

بازیافت ضایعات منسوجات به لباس

افزایش آگاهی میان مصرف کنندگان یک نیروی محرک را برای ایجاد تولیدات سبزتر به وجود آورده است. استراتژی تبلیغات و بازاریابی به سمت تولیدات سازگار با محیط زیست رفته است. تولیدات قابل بازیافت توسط مصرف کنندگان رد نمی شوند. مطالعات اخیر یک نگرش مثبت را در بین خریداران مواد منسوج قابل بازیافت که سازگار با محیط زیست و ایمن برای پوست هستند را شناسایی کرده اند.

پژوهش نشان می دهد که این نگرش در بین مردان بیش از زنان است. این موضوع می تواند به دلیل نگرش بیشتر مردان به محتوا باشد، در حالی که زنان بیشتر به مد و فشن توجه می کنند. اکنون برندهای بین المللی مد به سمت استفاده از الیاف قابل بازیافت در تولیداتشان در حال حرکت هستند.

خطوط پوشاک

اکواسپون (Eco-spun) برندی است که پارچه های قابل بازیافت ایجاد شده از بطری های پلاستیکی باز یافت شده را به فروش می رساند. هر سال، 9 میلیون ضایعات حاوی پلاستیک در محل دفن زباله رها می شوند و بازیافت کردن این ضایعات علاوه بر مهم بودن کار می تواند یک گزینه باورنکردنی برای دسته منسوجات بازیافت شده باشد. دویست بطری PET می تواند یک مبل با اندازه معمول را پوشش دهد.

منسوجات تولیدی سازگار با محیط زیست از طریق الیاف PET 100% قابل بازیافت تولید می شوند و در گستره وسیعی از کاربردها مانند منسوجات خانگی، وسایل داخلی ماشین، اسباب و اثاثیه منزل و محصولات دستی مورد استفاده قرار می گیرند.ترکیب با پشم در بازار بسیار محبوب است. لوترادور اکو (Lutradur ECO) یکی دیگر از برندهای زیست پایدار است که از بطری های نوشیدنی PET دور ریختنی استفاده می کند و نخ ها را تولید می نماید.

یک چهارم متر پارچه از طریق یک بطری دو لیتری PET به وجود می آید. الیاف حاوی خاصیت دریا از طریق بازیابی ضایعات اقیانوس ساخته می شوند. این نوآوری خاص در سال 2017 با تبدیل بطری ها به الیاف نساجی ظهور پیدا کرد.اخیرا از لباس محافظتی دور ریختنی مانند پوشاک آتش نشان ها، جلیقه ضدگلوله و ترکیب با آرامید (الیاف طبیعی) جهت ایجاد یک خط لباس که خاصیت ضد اشتعال به عنوان مشخصات الیاف طبیعی دارند، استفاده کرده اند که نتیجه آن راه اندازی Safeleigh توسط الیاف Leigh بوده است.

الیاف ایجاد شده از طریق منابع ارگانیک برای ماندن در زنجیره یا برای تولید منسوج سازگار با محیط زیست پایدار هستند. لاستیک های مورد استفاده در کفش، اتومبیل، صنعت و ورزش با دیگر لاستیک های فرسوده جمع می شوند و در معرض لاستیک قابل بازیافت به نام بازیافت سبز قرار می گیرند. هوش بچه ای به نام داتوک وینود سکهار (Datuk Vinod Sekhar)، اکنون به حوزه های کاربردی گسترش پیدا کرده است. لاستیک های به وجود آمده از طریق ریشه های قاصدک یکی از جدیدترین الیاف استخراج شده از طبیعت هستند که در کاهش میزان کربن به صنعت نساجی کمک می کنند.

تولیدات K سرب دوباره منسوجات را تولید می تماید که در صنایع، تثبیت لجن و برنامه های متنوع پاکسازی و حذف ترکیبات زیان بار محیطی مورد استفاده قرار می گیرند. بارنهاردت یک شرکت قدیمی بازیافت است که پنبه دوباره تولید شده، دوباره مطالبه شده و بازیافت شده را به عنوان ترکیبات همگن با نرخ جذب کمتر از پنبه اصلی عرضه می کند. الیاف استین (فنجانی) با وارد کردن ضایعات منسوجات در سراسر جهان، ذوب و سوزن زنی پارچه های بدون بافت ایجاد می گردند. این نوع الیاف یکی از برندهای بسیار محبوب است که به زمینه های مختلف منسوجات فنی مانند فیلتراسیون، عایق بندی، صنعت اتومبیل، بسته بندی و منسوجات نامرئی، خدمات ارائه می دهد.

برندهای حاوی پایداری زیست محیطی

شرکت پاتاگونیا، روش هایی را جهت بازیافت بطری های قدیمی PET توسعه داده است. این الیاف بازیافت شده در خطوط تولید لباس برندهایی نظیر شلوار جین آرمانی (Armani Jeans)، Eco-simple، Marks و Spencer موجود هستند. شرکت های کم دیگری نیز وجود دارند که محصولات خود را با استفاده از بطری PET راه اندازی نموده اند. شرکت لوی استراوس (Levi Strauss) از هشت بطری پلاستیکی جهت ایجاد شلوار کتانی راه راه استفاده می کند.

شرکت نایک جهت کاهش اندازه جعبه کفش، نوآوری هایی را ابداع نموده است. این شرکت بر روی تخلیه آب خروجی نظارت می کند، آویزهای لباس را بازیافت می نماید، لباس های اضافی را از سطح جامعه جمع آوری می کند و برای ساخت پوشاک و کفش از نخ های بازیافتی استفاده می نماید. شرکت نایک در همکاری با ناسا، مراحل متنوعی را برای تولیدات پاک طراحی نموده است. این شرکت برای جام جهانی سال 2015 کریکت در هند، زیرپیراهنی و شلوار تیم ملی هند را به ترتیب با 15 و 18 بطری طراحی نموده است.

شرکت نایک در همکاری با گروه محافظت از اقیانوس، برای بازیافت ضایعات تورهای ماهیگیری و پلاستیک ها از سطح اقیانوس و تبدیل آن به الیاف، موفق به کسب جایزه در زمینه پایداری محیط زیست شده است. شرکت پارلی (Parley)، ضایعات و زباله های اقیانوس را جمع آوری نموده است و لباس مخصوص شنا را برای مشتریانش تولید کرده است. شرکت H&M یکی از فروشگاه های پشرو است که از بطری های PET بازیافت شده استفاده می کند و لباس مد روز را توسعه می دهد.

شرکت BIONIC نیز از ضایعات قابل بازیافت اقیانوس برای تولید محصولات بهره می برد. یکی دیگر از برندها در این زمینه، Repreve است که نخ ها را از طریق بطری های PET روانه بازار می کند، این شرکت گزارش کرده است که برای کامل کردن یک لباس بلند شبانه، 27 بطری را به نخ تبدیل می کند. چهار میلیون بطری پلاستیکی توسط این شرکت بازیافت می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>