اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


صنعت نساجی


ضایعات

بیش از 100 میلیارد تکه لباس و 14 میلیارد جفت کفش در سال 2016 به فروش رفته است. این رقم نشان دهنده پتانسیل زیاد کالاهای استفاده شده برای ایجاد ضایعات است. با این حال تنها 20 درصد از منسوجات قابلیت بازیافت دارند و کمتر از 10 درصد از لباس ها می توانند به پوشاک جدید در هر سال تبدیل شوند. هر تن از منسوجات دور ریختنی که بتوانند بازیافت یا دوباره مورد استفاده قرار گیرند، از ورود 11 تن دی اکسید کربن به اتمسفر جلوگیری می نمایند.

عنوان گردیده است که هر هزار تن از منسوجات استفاده شده در صورتیکه جمع آوری شوند، می توانند در حدود هفت شغل تمام وقت و 15 شغل پاره وقت به وجود آورند. چین از انتهای سال 2017، واردات ضایعات منسوجات را ممنوع اعلام کرده است و شاید ممنوعیت دفن زباله های محصولات نساجی در اروپا نیز وضع گردد. در حال حاضر بسیاری از برندها و خرده فروشان بزرگ، محل هایی را برای جمع آوری لباس های کهنه در نظر گرفته اند.

آب

صنعت مد جزء آن دسته از صنایعی است که به آب زیادی نیاز دارد. محصول زراعی مثل پنبه که 90 درصد از همه الیاف طبیعی استفاده شده در صنعت نساجی را به خود اختصاص می دهد و در 22 درصد از منسوجات تولید شده جهانی به کار می رود، برای به عمل آوری نیازمند آب فراوانی است. رشد پنبه به حداقل 10 هزار لیتر آب جهت تولید یک کیلوگرم پنبه احتیاج دارد (بعضی از تخمین ها این رقم را تا 30 هزار لیتر بر کیلوگرم نیز حساب کرده اند).

وقتی پنبه در مناطقی که با آب باران تغذیه می شوند، رشد می کند، این مسئله یک مشکل مهم به حساب نمی آید. با این حال نیمی از رشد پنبه به آبیاری نیازمند است که این مسئله بر روی مناطقی با تنش آبی، فشار ایجاد می کند. سازمان Water Footprint Network محاسبه کرده که تقریبا 2500 لیتر آب برای تولید یک پیراهن پنبه ای نیاز است. مقادیر عظیمی از آب در فرآوری مرطوب لباس ها مثل رنگ زنی و شستشو مورد استفاده قرار می گیرد.

انرژی

صنعت پوشاک مسئول تولید حدود 8/4 درصد از دی اکسید کربن در سطح جهان (هم در حوزه تولید و هم در محدوده مصرف) به حساب می آید. حدود نیمی از دی اکسید کربن منتشر شده از طریق پوشیدن، شستشو، خشک کردن ماشینی و اتو زدن لباس ها تولید می شود که عموما توسط مصرف کنندگان آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن این گاز منتشر می گردد.

مواد شیمیایی

براساس تخمین انجام شده توسط سازمان World Bank، 20 درصد از آلودگی آب ناشی از رنگ زنی و فرآوری منسوجات است. در سطح جهان برای تبدیل مواد خام به منسوجات از حدود 8 هزار مواد شیمیایی مصنوعی استفاده می شود. بسیاری از این مواد شیمیایی به منابع آب شیرین وارد می گردند. حتی پس از تصفیه آب، مواد شیمیایی باقی مانده ناشی از فرآیند رنگ زنی در منابع آبی باقی می مانند.

این مواد باقی مانده می توانند سرطان زا و سمی باشند، و شاید تأثیر مخربی بر سیستم های تولید مثل انسان به وجود آورند. آفت کش های استفاده شده جهت رشد مواد خام برای تولید منسوجات می توانند خطرات زیادی برای سلامتی و محیط زیست ایجاد کنند. براساس آمار مؤسسه Pesticide Action Network، پنبه برای رشد از 4 درصد آفت کش ها و 10 درصد حشره کش های جهان استفاده می نماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>