اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ماشین بافندگی

ماشین بافندگی پروژکتایل سولزر ‏روتی توسط کارخانه سولزر روتی در سوئیس ساخته می شود. این ماشین بافندگی براساس یک کار تحقیقاتی سی ساله طرح ریزی و ساخته شد و اولین سری این ماشین به عنوان ماشین بافندگی پنبه ای بی ماکو در سال های 1953 و 1954 شروع به کار نمود. امروزه ماشین های بافندگی پروژکتایل سولزر روتی در چند نوع ساخته می شوند. ‏

دستگاه بافندگی P lean

‏ برای بافت نخهای غیر یکسره پنبه ای برای بافت نخهای غیریکسره پنبه ای - سنتتیک و مخلوط آنها در محدوده نمره 60 تکس الی 16 تکس با تراکم پودی 10 تا 40 پود در سانتی متر در نظر گرفته شده است. مصرف برق آن با الکترود موتوری 3/4 کیلووات و توان پودگذاری 1200 متر در دقیقه به عبارت دیگر کیلووات بر متر پود در دقیقه آن در بین ماشینهای بی ماکو کمترین است.

با توجه به اینکه در این ماشین از الکترونیک در حد زیادی استفاده نشده است و نسبت به سایر مدلها، قیمت مناسبتری دارد، در نتیجه برای تولید پارچه های استاندارد، ماشین مناسبی است.ماشین ‏P7100 ‏ - این ماشین یکی از موفق ترین ماشینهای پروژکتایل بوده است و قبل از به بازار آمدن ماشین ‏P7200 ‏ و ماشین ‏P lean ‏ تنها ماشین پروژکتایل بود.ماشین ‏P7100 ‏ نسبت به ماشین ‏P7200 ‏ از الکترونیک و اتوماسیون کمتری برخوردار است. ‏

مکانیزم پرتاب ضربه

مکانیزم پرتاب، وظیفه شتاب بخشیدن بدون ضربه را دارد. پروژکتایل، انرژی لازم برای شتاب بخشیدن را توسط چرخاندن میله پیچش به وسیله بادامک ضربه، از طریق اهرم قرقره ای و اتصال زانویی و محور پرتاب به دست می آورد.برای اینکه میله پیچش تحت کشش نگه داشته شود باید اتصال زانویی را تا بعد از نقطه مرگش چرخاند.

مدت زمان کمی قبل پرتاب دو قرقره بادامک ضربه بر روی انتهای اهرم قرقره حرکت می کنند و باعث می شوند که اتصال زانویی خم گردد. در نتیجه میله پیچش ناگهان خلاص شده و انرژی آزاد می گردد و از طریق محور پرتاب، اهرم پرتاب و کفشک پرتاب به پروژکتایل منتقل می گردد و باعث شتاب آن می شود.
ترمز روغنی، حرکت اهرم پرتاب را جذب و آرام می کند. میله پیچشی که دارای حرکت نوسانات آزاد است، مستقیماً در انتها و به فلنج کشش متصل نگردیده است.

پروژکتایل ترمز پروژکتایل و برگرداننده پروژکتایل

پروژکتایل ها، با گیره های پرچ شده ای که دارند؛ نخ پود را از تغذیه کننده گرفته و سپس آنها توسط مکانیزم پرتاب، شتاب گرفته و نخ پود را به داخل دهنه کار می برد و در قسمت گیرنده پروژکتایل ترمز شده و از نخ پود آزاد می گردد و به داخل نقاله دفع می گردد.زنجیر نقاله، پروژکتایل ها را از زیر چله به قسمت فرستنده برمی گرداند و آنها را در بلند کننده پروژکتایل قرار می دهد.بلند کننده پروژکتایل، پروژکتایل ها را به موقعیت پرتاب می آورد.

در مورد ترمز پروژکتایل وظیفه آن این است که پروژکتایل ها بین دو لنت ترمز فوقانی و یک صفحه تحتانی متوقف می گردد و در مورد برگرداننده پروژکتایل، پروژکتایل ترمز شده و در قسمت گیرنده را دقیقاً به موقعیتی درمی آورد که بازکننده پروژکتایل در سمت گیرنده گیره های پروژکتایل را باز کرده و آن را به کانال دفع هدایت می کند.

‏ سیستم حرکت بادامکی سیستم پودیاب

در سیستم حرکت بادامکی وردها به وسیله بادامکهای دوبله به طور مثبت کنترل می گردند.حرکت بادامک ها توسط اهرمهای قرقره ای شکل اهرمهای حرکت دهنده و سیستمهای حرکت ورد به ورد منتقل شده است. سیستم حرکت بادامکی مجهز به یک دستگاه ترازوی ورد می باشد که می توان از آن برای بلند کردن اهرمهای قرقره ای از روی بادامکها و آوردن همه وردها بافت به یک ارتفاع استفاده نمود.

در مورد سیستم پودیاب باید بگویم که این سیستم می توان تمام قسمتهایی را که توسط محور محرکه به گردش درمی آید را قادر سازد که در جلو و یا عقب بردن پارچه در حال بافت تأثیر داشته باشد.گردش اهرم، کلاچ را از درگیری خارج نموده و در نتیجه محور محرکه ماشین را از حرکت باز می دارد.

دستگاه بافندگی P7200 ‏ ‏

‏ماشین ‏P7200 ‏ با بیشترین اتوماسیون و بکارگیری الکترونیک توان بالای پودگذاری 1400 متر پود در دقیقه و سرعت 470 دور در دقیقه را به دست آورده است. بدین ترتیب قادر است پارچه های سنگین، پارچه های فیلامنت و سنگین، پارچه فیلامنت و پارچه های ظریف و حساس پنبه ای و پشمی را تولید کند.یک مکانیزم کشش دهنده نخ تار ویژه بار وارد به نخ تار را کاهش داده است و سبب شده است تا کیفیت پارچه حفظ شود.برخلاف ماشین های بافندگی معمولی مکانیزم پودگذاری این ماشین به طریقی طرح ریزی و ساخته شده است که انرژی پرتابی و سرعت اولیه پروژکتایل تابع دور ماشین بافندگی نیست.

در ماشین های بافندگی سولزر - روتی جسم پودگذار از یک شئی فولادی به ابعاد 89 میلیمتر طول، 3/14 میلیمتر عرض و 35/6 میلیمتر ضخامت ساخته شده است و پروژکتایل نامیده می شود.وزن پروژکتایل 40 گرم است و در انتهای گیره ای وجود دارد که ابتدای نخ پود را گرفته و آن را به دهنه ورد وارد می کند.کارخانه سولزر روتی اخیراً پروژکتایل دیگری برای ماشینهای بافندگی که پارچه هایی از نخ پود ضخیم می بافند با ابعاد بزرگ تر و جرم بیشتر ساخته است.

این کارخانه همچنین پروژکتایل دیگری از الیاف کربن ساخته است که قبل از پرتاب به روغن کاری نیاز ندارد.در ماشینهای جدیدتر برای اینکه پروژکتایل بهتر ترمز شود و از استهلاک قسمتهای مختلف بیشتر جلوگیری شود، نیروی ترمز پروژکتایل با یک سیستم میکروپروسسور اندازه گیری و ترسیم می شود. در این ماشینها در پل تار سنسورهای الکترونیکی در فواصل معینی تعبیه شده است وتغییرات کشش نخ تار را به جای پل تار تنظیم کننده، اندازه گیری می کند. با این ترتیب میسر شده است که تغییرات کشش نخ تار دقیق تر حس می شود.

نیروی گیره پروژکتایل برای گرفتن نخ پود حدود 1800 گرم نیرو است و باید در فواصل معینی میزان این نیرو اندازه گیری و کنترل شود همچنین باید سطوح این گیره و مرکزیت آن نیز کنترل شود. این مسایل برای پودگذاری صحیح و بدون اصطکاک کاملاً اجباری است. در انتهای پروژکتایل و در یک سمت گیره، محل وارد شدن ضربه دیده می شود. مضراب فقط به یک قسمت انتهای پروژکتایل ضربه می زند و هنگامی که پروژکتایل به مکانیزم دریافت کننده رسید به میزان 180 درجه می چرخد تا برای پودگذاری بعد مضراب به قسمت دیگر انتهای پروژکتایل ضربه وارد کند.

بدین ترتیب از استهلاک سریع پروژکتایل به علت وارد آمدن ضربه پرتاب، جلوگیری می شود.شکل مطلوب پروژکتایل (یا ماکو) از نظر کم بودن اصطکاک، استوانه ای است. زیرا یک پروژکتایل استوانه ای با راهنمای خود فقط در یک خط در تماس است. در نتیجه اصطکاک به حداقل تقلیل می یابد. اما این شکل پروژکتایل عملاً قابل استفاده نیست زیرا هنگام پرواز، امکان چرخیدن آن وجود دارد.

چرخش پروجکتایل اشکالات زیر را به وجود می آورد:

  • هنگام وارد شدن پروژکتایل به مکانیزم دریافت (مکانیزم ترمز) گیره پروژکتایل نسبت به بازکننده گیره تغییر حالت می دهد و باز کننده قادر به آزاد کردن ابتدای نخ پود نیست.
  • چرخش پروژکتایل احتمالاً باعث زیاد ویا کم شدن تاب نخ شده و ممکن است در حالت پارچه تأثیر بگذارد.

در یک ماشین سولزر-روتی تعداد 11 تا 17 و یا بیشتر پروژکتایل وجود دارد. تعداد پروژکتایل ها به عرض ماشین بافندگی بستگی دارد. با افزایش عرض ماشین بافندگی، تعداد پروژکتایل مورد نیاز نیز بیشتر می شود.

چراغهای علامت دهنده

بر روی ماشینهای سولزر روتی سه چراغ هشدار دهنده نصب شده است که هر یک از این چراغها و یا ترکیب هر یک از آنها علامت و یا هشداری را به ما می دهد. ‏

چراغ آبی چشمک زن

این چراغ هنگامی روشن می شود که یکی از نخهای تار پاره شده باشد؛ که برای رفع این عیب باید دست خود را روی لاملها بکشیم، هر جا که دست متوقف شد می فهمیم که در آنجا نخ پارگی شده و بعد از پیدا کردن محل پارگی و پیوند زدن آن و بعد از اینکه نخ را از لامبل و میل میلک و دندانه شانه مورد نظر عبور دادیم، دستگاه را روشن می کنیم. ‏

چراغ زرد چشمک زن

این چراغ زمانی به کار می افتد که حرکت‏ نخ پود به هر دلیلی قطع شود؛ که این دلایل می تواند از قبیل پارگی نخ پود باشد. برای رفع این عیب یا با نخ پود را از محل های حس کننده و از بین دو تیغه قیچی عبور داده و دستگاه روشن کنیم. علت دیگری که باعث روشن شدن این چراغ می شود، فشاردادن دکمه های تقویت می باشد؛ که پس از حرکت مجدد دستگاه این چراغ خاموش می شود. ‏

چراغ زرد و قرمز چشمک زن

این دو چراغ به صورت همزمان هنگامی روشن می شود که ما بخواهیم برای سرویس سرویس کردن دستگاه ها و یا تمیز کردن آنها دستگاه را برای مدت زمان اندکی متوقف سازیم. بعد از انجام کار دوباره دستگاه را روشن می کنیم.‏

چراغ قرمز چشمک زن

این چراغ وقتی روشن می شود که دستگاه دچار عیب مکانیکی شده باشد که مکانیک دستگاه بعد از رفع عیب، دستگاه را روشن می کند و چراغ قرمز خاموش می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>