اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پکتین

محصول موردنظر طرح، پکتین است، که یک پلیمر اشتقاقی قندی - اسیدی است که از ساختارهای ژلاتینی گیاهی موجود در میوه جات و سبزیجات تولید و استحصال می شود.

اهمیت اقتصادی این محصول به توانایی آن در تشکیل ژل در ترکیب با شکر (قند) و اسید برمی گردد. میزان این ماده در هر نوع سبزی و یا میوه با توجه به وزن کل آن از 0/1 تا 4 درصد متفاوت می باشد.

سیب و مرکبات عمده ترین منابع غنی از پکتین می باشند. موقعیت اقتصادی این دو محصول نیز به کشت وفور آنها در مناطق مختلف برمی گردد. ضایعات خشک سیب و هم چنین پوست مرکبات (خشک و یا تر) به عنوان یکی از محصولات جانبی کارخانجات تولید آبمیوه و آبلیمو بوده و به وفور نیز یافت می شود.

ساختارهای ژلاتینی در سولهای دیواره ای و لایه های درون سلولی میوه جات موجود می باشد. آجرهای به کار رفته در ساخت دیوار را می توان نمادی از آرایش قرار گرفتن پکتین در دیواره میوه و سبزی در نظر گرفت.

حداکثر پکتین موجود در میوه های نارس یافت می شود که پس از فرارسیدن مرحله رسیدن میزان و حتی کیفیت پکتین استحصال شده کاهش می یابند. اسید گالاکترونیک اصلی ترین بلوک سازنده شیمیایی پکتین موجود در میوه و سبزی می باشد که خود جزو گروه پلیمرهای اسید انهیدرو گالاکترونیک می باشد.

اسیدهای موجود در پلیمر ممکن است به صورت اسیدهای متیل شده دربیایند و یا به شکل اسیدهای آزاد مثل پروتوپکتین، اسید ژلاتینی، اسید پکتینی و پکتین در بیاید. پکتینها با توجه به میزان متیل آنها طبقه بندی می شوند. این محصول با درجه متیل بالا جهت ژلاتینی شدن به شکر نیاز دارد. اما با درجه متیل پائین برای ژلاتینی شدن نیازی به شکر ندارند.

بلکه این نوع پکتبنها با یونهای فلزی به ویژه کلسیم ترکیب شده و حالت ژله اب به خود می گیرند. اختلاف بین دو پکتین با متیل بالا و پائین در حدود 25 واحد استرمب باشد. پکتین ها در حالت ترکیب با بعضب قندها نظیر آرابینوز گالاکتوز، رامنوز و گسیلوز می باشد.

میزان این قندها در پکتین تجاری در حدود 10 الی 15 درصد بوده و تحت عنوان مواد ترکیبی و یا قندهای خنثی نامیده می شوند. پکتینهای دارای اسیدهای کربوکسیل خنثی در مقایسه با نوع ژله ای که کاملاً فاقد هرگونه اسید می باشند نامیده می شوند.

پکتین از اوایل قرن بیستم به صورت صنعتی تولید شد اما مدتها قبل از آن استحصال این محصول توسط خانمهای خانه دار برای ژلاتینی کردن مرباها مورد استفاده انجام می گرفت. چه در صنعت و چه در مصارف خانگی پکتین با ویژگی ژلاتینی , تغلیظ کننده و نگهدارنده شناخته شده است. امروزه نیز در صنایع متنوعی نظیر تهیه ماست , شیرینی و نوشیدنی های اسیدی شیری مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول در نظر عموم محصولی طبیعی بوده و از ویژگیهای مثبت خوراکی برخوردار می باشد. به دلیل این ویژگیهاست که روز به روز به کاربردهای پکتین به ویژه در صنایع غذایی , دارویی , آرایشی اضافه می شود. علاوه بر اینها به دلیل دارا بودن ساختار فیبری و پلی ساکاریدی مستقیماً به عنوان کپسول دیجستو مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه نه تنها دانشمندان به رابطه مستقیم تغذیه و سلامت پی برده اند بلکه مصرف کنندگان نیز به اهمیت ترکیبات غذایی پی برده اند. پکتین نیز امروزه به عنوان یکی از افزودنیهای غذایی عمومی محسوب می شود. دانشمندان علاوه بر اینکه از آن به عنوان کپسول دیجستو استفاده می کنند بلکه طی تحقیقات مختلف نقش آن را در کاهش کلسترول خون نیز به اثبات رسانده اند.

کد ISIC محصول

مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن محصولات مورد مطالعه دارای کد آیسیک به صورت زیر می باشد:

  • پکتین از پوست لیمو: 15491611
  • پکتین از پوست مرکبات: 15491610

شماره تعرفه گمرکی

با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی نتیجه گیری شده است که شماره تعرفه خاصی برای پکتین وجود نداشته و این کالا در زمره سایر فرآورده های غذایی مشتق شده از میوه ها طبقه بندی می گردد و با عنایت بر کثرت و تنوع گروه فوق، امکان اظهار نظر مستند در این مورد وجود ندارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>