اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دوره کارنس کشاورزی

دوره کارنس یا وقفه پیش از برداشت یا PHI، مدت زمانی را مشخص می کند که باید میان استفاده از سموم دفع آفات و برداشت محصولاتی گیاهی، وجود داشته باشد و رعایت شود. در بیشتر مواقع، عدد PHI بر روی برچسب ظرف یا بسته سم ذکر می شود و بیان می کند که پس از به کار بردن این سم، گیاه باید تا چه مدت در باغ یا زمین کشاورزی باقی بماند. در طول این دوره، سم احتمالا در درون گیاه یا روی سطح آن تجزیه می شود. تابش آفتاب، باران و آب و هوای گرم از عواملی هستند که بر روی سرعت این تجزیه اثر می گذارند.

نگاهی سریع به معنا و اهمیت دوره کارنس

رعایت دقیق دوره کارنس، ریسک استفاده از مواد غذایی سمی را کاهش می دهد.اگر میوه یا سبزی مورد نظر شما بر روی برچسب سم ذکر نشده باشد، شما نمی توانید از آن محصول برای آن گیاه خاص استفاده کنید.برداشت محصول گیاه پیش از اتمام دوره کارنس غیر قانونی است. توجه داشته باشید که زمان هایی که بر روی برچسب محصول نوشته شده اند قبلا برای حداقل زمان باقی ماندن سم بر روی گیاه، مورد آزمایش قرار گرفته اند.

مدت زمانی که برای یک گیاه یا میوه مشخص باید صبر کنید، ممکن است برای سم های مختلف، متفاوت باشد.اگر علامت صفر یا 0 بر روی یک سم نوشته شده باشد، به این معناست که شما می توانید محصول گیاه را در همان روزی که سم را استفاده می کنید، برداشت نمایید.اگر عدد PHIرا رعایت نکرده و قصد فروش محصول باغ یا زمین خود را داشته باشید، این احتمال وجود دارد که مقدار بیش از حد مجاز سم بر روی آن باقی مانده باشد. این موضوع می تواند مانع فروش یا صادرات محصول شود.

MRL چیست؟

دوره کارنس یا PHI معمولا بر روی برچسب ظرف یا بسته سم نوشته می شود و رعایت آن یک مسئله قانونی به شمار می رود. در واقع، کشاورزان و پرورش دهندگان گیاه، برای آن که اطمینان حاصل کنند که گیاه درمان شده از حداکثر حد باقیمانده سموم یا MRL تجاوز نمی کند، به اطلاعات PHI نیاز دارند. MRL نشان دهنده حداکثر میزان باقیمانده از سموم دفع آفات است که انتظار می رود هنگام استفاده از آنها بر اساس دستورالعمل های مشخص شده، بر روی یک محصول غذایی باقی بماند.

REI چیست و چه تفاوتی با دوره کارنس دارد؟

تفاوت اساسی میان REI یا وقفه ورود محدود شده و دوره کارنس، آن است که REI به مدتی اطلاق می شود که میان زمان استفاده از سم وجود دارد تا زمانی که کارگران می توانند بر روی محصولات کارهای دستی انجام دهند. در حالی که دوره کارنس یا عدد PHI به برداشت محصول اشاره دارد.

دانستن دوره کارنس یا PHI چه اهمیتی دارد؟

دانستن و رعایت دوره کارنس باعث می شود که اجازه ندهیم فاکتور MRL برای یک محصول کشاورزی از حد سالم و متعادل تجاوز کند. پس ماندهایی که در مقدار اضافی MRL بر روی غذاها یافت می شوند، موجب تخطی از قوانین سازمان های معتبر غذا و داروی شده و سلامتی مصرف کنندگان آن محصول را به خطر می اندازد. در چنین وضعیتی، محصول برداشت شده ممکن است ضبط شده، نابود شده یا از صادرات آن جلوگیری شود.

به همین دلیل، از یک سم خاص تنها برای گیاهان و آفت هایی استفاده کنید که بر روی لیبل آن نوشته شده اند، همچنین تمامی موارد مربوط به میزان استفاده، تعداد دفعات استفاده و دوره کارنس گفته شده درباره آن سم را نیز رعایت نمایید.همان طور که گفته شد، عدد PHI را معمولا می توانید در بخش چگونگی استفاده، که بر روی برچسب محصول وجود دارد، پیدا کنید. همیشه پیش از مصرف سم مورد نظر، این برچسب را مطالعه فرمایید.

سوالات رایج پیرامون دوره کارنس سموم کشاورزی

اگر اطلاعات موجود بر روی برچسب سم، حاوی عدد مربوط به دوره کارنس نبود، چه باید کرد؟

اگر در متن مربوط به دستورات استفاده که بر روی برچسب ظرف یا بسته سم وجود دارد، حرفی از دوره کارنس یا PHI زده نشده بود، شما می توانید محصول را به محض رسیده شدن آن برداشت کنید. با این حال، به این موضوع توجه داشته باشید که رعایت دستورات REI ذکر شده بر روی محصول هم کاملا ضروری است.

در صورتی که پس از استعمال سم باران بارید، آیا می توان دوره کارنس را کاهش داد؟ 

همیشه از دستورالعمل های موجود بر روی برچسب به صورت دقیق استفاده کنید. عدم توجه به این دستورات، سلامتی کاربران محصولات شما را به خطر انداخته و شما را از نظر قانونی دچار مشکل می کند.

اگر از چند سم با دوره های کارنس متفاوت استفاده کنید، باید به کدام عدد PHI پای بند باشید؟

در صورت استفاده از سم های ترکیبی با دوره های کارنس و REIهای متفاوت، همیشه به آن زمانی توجه کنید که از همه طولانی تر است. به بیان دیگر، اگر دو سم متفاوت با دوره های کارنس 3 و 5 روز را به کار می برید، می بایست 5 روز تا برداشت محصول دست نگهدارید.

اگر قرار باشد محصول کشاورزی را برای مدت طولانی انبار کرده یا برای فراوری بفرستید، آیا باز هم لازم است که دوره کارنس را رعایت کنید؟

همیشه و تحت هر شرایطی باید مقررات مربوط به دوره کارنس را رعایت کرد. توجه داشته باشید که فاکتورهای متعددی که بر روی پس ماندهای موجود بر روی محصولات کشاورزی درمان شده اثر می گذارند (شامل رشد گیاه، شرایط آب و هوایی، میکروارگانیسم های خاک و غیره) در ارزیابی های مربوطه لحاظ می شوند. به همین دلیل، عدم رعایت PHI باعث می شود که محصولات کشاورزی حاوی پس ماندهایی باشند که از میزان MRL تجاوز می کنند. این موضوع در نهایت باعث آسیب رسیدن به سلامت مصرف کنندگان شده و برای کشاورز ریسک اقتصادی خواهد داشت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>