اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کمپرسور اسکرو

کمپرسور کاربردهای مختلفی دارد که یکی از آن ها ایجاد تهویه مطبوع است. این کمپرسورها را بر اساس روش تراکم سازی هوا به سه دسته دوار یا اسکرو، پیستونی و گریز از مرکز دسته بندی می کنند.

طریقه کار کمپرسور اسکرو

نام دیگر کمپرسور اسکرو در صنعت، کمپرسور پیچشی است که این نام از مکانیزم کاری آن گرفته شده است. کمپرسور اسکرو دارای دو رزوه است، که یکی نر و دیگری ماده است. این دو رزوه با چرخیدن خود درون یکدیگر، باعث می شوند که هوا رو به جلو حرکت کند. بعد از این، درون کمپرسور گاز یک خلاء به وجود می آید که با افزایش حجم هوا و کمتر شدن فاصله بین مولوکول های گاز فشار هوا افزایش پیدا می کند.

برای بهتر شدن عمل کرد کمپرسور، فاصله بین رزوه یا همان روترها با بدنه کمپرسور باید کم باشد. دلیل این امر هم نشتی درونی است که بر کارایی مفید دستگاه تأثیر منفی می گذارد. در ضمن فاصله زیاد بین روتر و بدنه در کمپرسور اسکرو موجب افزایش دما می شود که تبعات منفی به دنبال خواهد داشت.

در صورتی که بخواهیم به طور مختصر مفید طریقه کار کمپرسور اسکرو توضیح دهیم باید بگوییم هوا به وسیله روترها به درون کمپرسور کشیده می شود و در بین رزوه ها و پوسته کمپرسور به دام می افتد. در ادامه هوای به دام افتاده با طی کردن طول روتر و کاهش حجم آن از کمپرسور خارج می شود.

اجزای کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو یک وسیله صنعتی است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در ادامه به معرفی اجزای مختلف این دستگاه خواهیم پرداخت.

Air-end.1

Air-end یکی از قسمت های اصلی کمپرسور اسکرو نام دارد که نام دیگر آن بخش هواساز است. وظیفه Air-end تولید هوا است.

2. Motor

موتور کمپرسور اسکرو که یک ماشین الکتریکی است و عامل چرخش روترها به حساب می آید. کیفیت بلبرینگ ها در عمل کرد مناسب موتورها بسیار تأثیرگذار است. همچنین داشتن سیستم ترمیک می تواند ایمنی کمپرسور را بالا ببرد.

3. Air Filter

فیلتر هوا در کمپرسور وظیفه جلوگیری از ورود ذرات به بخش Air-end و روغن را دارد. استفاده از یک فیلتر با کیفیت در کمپرسور اسکرو می تواند طول عمر و عمل کرد مفید Air-end را افزایش دهد.

4. Oil Filter

در کمپرسورهای روغنی باید از فیلتر در بخش هایی که روغن به کار می رود استفاده کرد. که بالا بودن کیفیت آن در عمل کرد کمپرسورهای روغنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

5. Air- Oil Separator

این فیلتر را برای جداسازی هوا و روغن در خروجی می سازند. اگر در ساخت کمپرسور اسکرو از یک فیلتر Air- Oil Separator با کیفیت استفاده شود هوای خروجی بدون روغن خواهد بود.

6. Safety Valve

شیرهای ایمنی شامل سه بخش می شوند که ایمنی داخلی و فشار دستگاه را کنترل می کنند.

ترانسمیتر

  • ترانسمیتر یک فشار سنج الکترونیکی است که در صورت افزایش فشار در داخل کمپرسور اسکرو، اقدام به خاموش کردن دستگاه می کند.

پرشر سوئیچ

  • یک سوئیچ یا کلید است که با افزایش فشار کمپرسور آن را خاموش می کند.

سوپاپ اطمینان

  • در صورتی که به هر دلیل دو قطعه قبلی نتوانند به وظایف خود عمل کنند، سوپاپ اطمینان اقدام به خاموش کردن دستگاه می کند.

7. Air- Oil Cooler

این بخش از کمپروسر اسکرو وظیفه دارد تا روغن و شلنگ های بخش روغن و هوا را خنک کند. در صورتی که از یک Air- Oil Cooler با کیفیت استفاده شود عمر روغن، فیلتر روغن و شلنگ ها افزایش پیدا می کند.

8. تابلو برق

این بخش از دستگاه است شامل یک تابلو برق است که دارای قطعات الکرونیکی بوده و کار کنترل دستگاه را انجام می دهد.

  • کلید اتوماتیک
  • کنتاکتور ها
  • بیمتال ها
  • کنترل فاز
  • منبع تغذیه
  • ترمینال ها

9. PLC
اگر ایر اند را به عنوان قلب کمپرسور اسکرو بدانیم باید پی ال سی را مغز دستگاه بدانیم؛ این بخش یکی از اصلی ترین اجزای کمپرسور اسکرو است. پی ال سی یک کامپیوتر صنعتی است که کار کنترل دستگاه را انجام می دهد و با داشتن یک نمایشگر وضعیت دستگاه را می توانید متوجه شوید.

10. Load and unload control

مکش هوا با فشار زیاد به درون کمپرسور نیاز دارد تا کنترل شود؛ این کنترل توسط کنترل کننده ورودی هوا به هواساز صورت می گیرد. برای کنترل آنلودر یک شیر برقی به کار رفته است که در حالت عادی دارای وضعیت صفر منطقی یا بسته است. اما همین شیر برقی در زمانی که جریان هوا برقرار است باز می گردد تا مکش هوا صورت گیرد. بعد از رسیدن فشار هوا به میزان مورد نظر دوباره شیر برقی بسته می شود.

انواع کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو در دو مدل یک روتر و دو روتر ساخته می شود.

1. مکپرسور اسکرو یک روتر

در این مدل از کمپرسور اسکرو فقط یک عدد روتر وجود دارد که به علت کم بودن فاصله بین پوسته و روتر، می تواند با قدرت زیاد هوا را به درون کمپرسور بکشد. البته لازم به ذکر است که نیروی لازم برای چرخیدن روتر توسط موتور تأمین می شود.

2. کمپرسور با دو روتر

در این مدل دو روتر وجود دارد که به صورت نر و مادگی و با کمترین اصطکاکی به دور یک دیگر می چرخند. نیروی مورد نیاز برای چرخش روترها توسط موتور تأمین می شود. در این مدل هم فاصله روتر با پوسته کم است.

کمپرسورهای اسکرو در مدل های خشک و روغنی

قبل از این متوجه شدیم که کمپرسورها از نظر روتر به دو شکل ساخته می شوند، اما دسته بندی کمپرسورهای اسکرو به شکل روغنی و خشک هم صورت می گیرد.

1. کمپرسور اسکرو مدل خشک یا Oil Free

در این مدل از کمپرسور اسکرو هیچ گونه روغنی استفاده نمی شود و کارکرد آن به طور کامل خشک است. نبود روغن در فرآیند تولید هوای فشرده این کمپرسورها موجب شده تا قدرت آن نسبت به مدل همراه با روغن کمتر باشد. خروجی در این کمپرسور 3 برابر ورودی است یا به عبارت دیگر فشار تولیدی در این دستگاه 3 بار است.

2. کمپرسور اسکرو روغنی Oil inject

در این مدل از کمپرسور اسکرو تزریق روغن در روترها و برینگ ها به شکل دائم صورت می گیرد. وجود روغن در این دستگاه توانسه از بالا رفتن دمای داخلی آن به خوبی جلوگیری کند. توان بالای کمپرسور اسکرو روغنی باعث شده تا کاربرد آن ها در صنایع مختلف افزایش یابد. توان خروجی در این مدل چیزی بین 8 تا 13 بار است یعنی می تواند 8 تا 13 برابر هوایی که در ورودی دارد را در خروجی داشته باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>