اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


مقاومت


انواع مقاومت ها

مقاومت ها به سه بخش اصلی تقسیم می شوند که شامل مقاومت ثابت، متغیر و وابسته.

مقاومت ثابت

مقاومت های ثابت به آن دسته از مقاومت ها گفته می شود که مقدارشان همواره ثابت است که به چهار بخش تقسیم می شوند که شامل:

  • مقاومت فیلم کربنی (Carbon Film Resistor)
  • مقاومت فیلم فلزی (Metal Film Resistor)
  • مقاومت سیمی (Wire Wound Resistor)
  • مقاومت های لایه ای

متغیر

مقاومت های متغیر به مقاومت هایی گفته می شود که مقدارشان ثابت نیست و قابل تغییر می باشد. در مدارهای الکترونیکی از مقاومت متغیر به عنوان کنترل حجم صدا ( ولوم) یا سایر کنترل ها استفاده می شود. مقاومت متغیر دارای سه پایه است که به مدار وصل می شود. هنگامی که به عنوان تنظیم کنند ه جریان در مدار به کار می رود فقط از پایه وسط و یکی از پایه های طرفین استفاده می شود. با تغییر محور مقاومت متغیر، مقدار مقاومت تغییر می کند

وابسته

  • مقاومت وابسته به حرارت (NTC,PTC)
  • مقاومت وابسته به نور(LDR)
  • مقاومت وابسته به ولتاژ(VDR)
  • مقاومت وابسته به میدان مغناطیسی(MDR)
  • مقاومت فیلم کربنی (Carbon Film Resistor)

این نوع مقاومت ها شکل استوانه ای دارند که درون محفظه ی استوانه ای شکل یک رشته از ماده ای رسانا مثل کربن به صورت مارپیچ دور یک ماده ی عایق پیچیده شده است و لایه بیرونی از جنس رنگ یا پلاستیک آن را از محیط بیرون عایق می کند.

برای ساخت این نوع مقاومت ها معمولا پودر کربن را با مواد عایق مخلوط می کنند که نسبت مخلوط کردن این مواد مقدار اهمی مقاومت را تعیین می کند. سپس مخلوط حاصل را در یک استوانه کائوچویی قرار می دهند و دو سیم نیز برای اتصال مقاومت به مدار به دو سر مقاومت وصل می کنند.

مقاومت های کربنی در اکثر مدارها الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند که علت این امر قیمت پایین، و کوچک بودن این نوع مقاومت ها می باشد. این نوع مقاومت ها دو ضعف بزرگ دارند، اول این که در اثر عبور جریان از این نوع مقاومت ها حرارت نسبتا زیادی درون این مقاومت ها ایجاد می گردد.و به همین دلیل در مدارها با جریان زیاد نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند و دیگر این که معمولا نوسان های بالایی دارند

مقاومت فیلم فلزی (Metal Film Resistor)

این نوع مقاومت بسیار به مقاومت های کربنی شباهت دارد و عمده تفاوت آن با مقاومت کربنی در میزان دقت آن است، این نوع مقاومت ها با نوسان های %0.5، 1%، 2% دقت بیشتری نسبت به مقاومت های کربنی دارند و به علت نویز کم و کمی تأثیر دما بر آن ها می توانند برای زمان طولانی با دقت قابل قبولی کار کنند.

مقاومت سیمی (Wire Wound Resistor)

مقاومت سیمی طول مشخصی از سیم مقاومت دار از جنس آلیاژهای مختلف نیکل مس، نیکل کروم، نیکل کروم آلومنیوم، است که بر روی استوانه ای از سرامیک ساخته می شود. این ویژگی خاص این مقاومت را از سایرمقاومت ها متمایز کرده. این مقاومت ها در یک محفظه سیمانی یا سرامیکی با مقطع مربع مستطیل یا استوانه ساخته می شوند که به مقاومت آجری معروفند.این محفظه امکان خنک شدن مقاومت را می دهد.

یک خصوصیت خوب مقاومت سیمی اینست که به هنگام سوختن کاملاً قطع می شود و شعله ور هم نمی شود به همین دلیل در مدارها به عنوان مقاومت فیوزی یا مقاومت حفاظتی استفاده می شود که در حالات عادی مثل یک مقاومت عمل می کند و اگر جریان عبوری از حد معینی بیشتر شود مثل یک فیوز قطع می شود.

مقاومت لایه ای

مقاومت لایه ای از مقاومت های سیمی و کربنی تشکیل می شود، که هم مقدار دقیق تری از مقاومت را داراست و هزینه ای کمتری برای در پی دارد که.

مقاومت شبکه ای

این نوع مقاومت ها شامل چند مقاومت در یک بسته یا بسته بندی است دقیقا به منظور کاهش فکه فصای کمتری اشغال کند، معمولا یک پایه مشترک بوده و دو پایه دیگر دارای مقدار مقاومت مشخصی است، در بعضی از انواع آن نیز هر دو پایه تشکیل یک مقاومت متفاوت را می دهد.

مقاومت متغییر

پتانسیومتر و رئوستا هر دو از خانواده مقاومت های متغییر محسوب می شوند، با این تفاوت که از پتانسیومتر برای کنترل ولتاژ یا پتانسیل و از رئوستا برای کنترل جریان الکتریکی استفاده می شود به عبارت دیگر رئوستا همان پتانسیومتر است با این تفاوت که در رئوستا یکی از پایه های ثابت آزاد می ماند.که در پایین به صورت مختصر توضحی در باره این مقاومت ها خواهیم داد.

پتانسیومتر یا Variable Resistor

پتانسیومتر یک مقاومت سه پایه است که با یک اهرم متحرک جهت تنظیم ولتاژ مورد نظر در مدار استفاده می شود.اگر دو پایه از آن استفاده شود می توان از آن به عنوان یک مقاومت متغیر یا رئوستا هم استفاده کرد.

روئستا یا Rheostat

رئوستا دارای یک نماد مقاومتی است، که دارای یک ارتباط متحرک و یک ارتباط ثابت می باشد که در مدارهای الکتریکی جهت تغییر جریان مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاومت وابسته

مقاومت های وابسته هم می توان یک مقاومت متغیر نامید با این تفاوت که مثل مقاومت های معمولی دارای 2 پایه هستند اما مقاومت آنها با توجه به یکی از پارامتر های محیطی مانند دما، رطوبت، نور، مغناطیس، ولتاژ و … تغییر می کند. که می توان از مقاومت وابسته به حرارت، وابسته به نور، ولتاژ و مقاومت های وابسته به میدان مغناطیسی نام برد.شاخص های مهمی که هنگام درخواست استعلام باید به آنها توجه کرد:

  • جنس مقاومت
  • نوع پایه
  • سایز مقاومت
  • ظرفیت
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>