اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مورینگا

نحوه تکثیر مورینگا
مورینگا یک درخت سریع الرشد است به طوری که طول آن در سال اول می تواند به 3 متر نیز برسد. کاشت آن بسیار آسان است و به وسیله بذر و یا قلمه در زمین در منطقه آفتابی انجام می شود. به آسانی با قلمه زدن تکثیر شده و به آبیاری زیاد، آفت کش های خاص و یا کود نیاز ندارد،
در حالی که نسبت به خاک سنگی بیش ازحد اسیدی، قلیایی، شور و یا سخت تحمل پذیر است. تجزیه برگ درخت مورینگا بر روی زمین در نهایت، خاک نابارور را غنی می سازد. تنها نقاط ضعف آن آبیاری زیاد و دمای کمتر از 4 درجه است.
تکثیر آن به روش های زیر انجام می شود:
1. قلمه زدن
پس از توقف میوه دهی درخت در هر سال، برای رشد شاخه های جدید، نیاز به قطع شاخه های قدیمی می باشد. این شاخه ها گزینه های بسیار مناسبی برای رشد درختان جدید هستند. نحوه قلمه زدن درخت مورینگا بشرح زیر می باشد:

  1. حداقل 2.5cm در قطر و حداقل 1.8mدر طول برش ایجاد کنید.
  2. یک سوراخ 1m×1m×1m حفر نمایید.
  3. برش را در این سوراخ قرار داده و با مخلوطی از خاک، شن و ماسه و کود کمپوست پرکنید. قاعده برش را محکم ببندید. آن را به صورت گنبد کوچک یا مخروطی، شیبدار به سمت پایین به دور از برش شکل دهید. بهتر است آب با شاخه درخت جدید برخورد نکند.
  4. سخاوتمندانه به درخت مورینگا آب دهید ولی به صورتی که قلمه ها در آب غرق نشوند.

2. کاشت بذر
دانه های مورینگا فاقد دوره خواب است و می توانند به محض بلوغ کاشته شوند:
الف) کاشت بذر در زمین: بهترین کار برای کاشتن دانه ها این است که آنها را به طور مستقیم در محل مورد نظر جهت درخت مورینگا قرار داد و از جابه جایی نهال خودداری کرد. نهال، جوان و شکننده هستند و اغلب نمی تواند پس از جابه جایی زنده بماند. برای کاشت بذر به طور مستقیم در زمین:

  1. یک منطقه با خاک سبک و شنی انتخاب کنید، خاک سنگین رسی و یا آب گرفته مناسب نیست.
  2. گودالی با ابعاد 30 cm×30 cm×30 cm حفر کنید. مجدداً آن را با خاک سبک پر نمایید. کود کشاورزی یا کمپوست به رشد بهتر درخت کمک خواهد کرد، اگر چه درختان مورینگا در خاکهای فقیر نیز رشد می کنند.
  3. سه تا پنج دانه را با فاصله 5 cm از هم در گودال قرار دهید. عمق آنها نباید بیش از 1.5 cm یا یک بند انگشت باشد.
  4. خاک را به اندازه کافی مرطوب نگه دارید، نه آنقدر که قسمت بالای آن خشک و نهال در حال ظهور خفه گردد و نه بیش از حد مرطوب که دانه ها غرق و پوسیده شوند.
  5. وقتی که طول نهال ها 10 cm تا15 cm شد، سالمترین نهال ها را در زمین نگه داشته و بقیه را حذف کنید. موریانه ها و نماتد می تواند نهال جوان را بکشند بنابراین اقدامات لازم برای حفاظت از آنها را از این دوخطر انجام دهید.

توجه: در صورتی که خاک سنگین است، یک سوراخ بزرگ تر از 90 cm در قطر و 90 cm در عمیق حفر و آن را با 1 قسمت شن و ماسه و 2 قسمت خاک اصلی پر نمایید. کمپوست و یا کود اضافه شده کمک خواهد کرد.

ب) کاشت بذر در کیسه پلاستیکی: هنگامی که کاشت مستقیم در زمین امکانپذیر نمی باشد از روش زیر استفاده کنید:

  1. کیسه های نهال را با مخلوط خاک سبک یعنی 3 قسمت خاک به 1 قسمت شن و ماسه پر کنید.
  2. دو یا سه بذر را در هر کیسه در عمق 0.5 cm قرار دهید.
  3. آن را به اندازه کافی مرطوب نگه دارید، جوانه زنی در دو هفته رخ می دهد.
  4. جوانه های اضافی را جابجا کنید و تنها یکی از آنها را در هر کیسه باقی بگذارید نهال را پس از چهار تا شش ماه، زمانی که طول آنها به 60-90cm رسید می توان جابجا کرد.

3. انتقال نهال
زمینی که در آن درخت مورینگا کاشته می شود باید سبک و شنی باشند. خاک سنگین با خاک رس یا اشباع از آب مناسب نیست. گودالی با سطح و عمق 30 cmحفر نمایید. آن را با خاک سبک پر نمایید. اضافه نمودن کمپوست یا کود کشاورزی به رشد بهتر درخت کمک می نماید. نکاتی که برای انتقال نهال باید رعایت کرد:

  1. گودالها را یک روز قبل از انتقال نشاء آب دهید.
  2. برای اجتناب کردن از آفتاب گرم روز اول، نهال ها باید در اواخر بعداز ظهر کاشته شوند.
  3. یک سوراخ به اندازه خاک درون کیسه در گودال حفر نمایید. با دقت کیسه های نهال را باز نموده و در گودال قرار دهید. مراقب باشید برای حفظ خاک اطراف ریشه ها، نهال ها را به طور کامل و دست نخورده جابجا نمایید.
  4. در اطراف پایه نهال، خاک بریزید.
  5. در چند روز اول به آرامی نهال را آبیاری نمایید. برای حمایت نهال هایی که می افتند، یک چوب در کنارشان قرار دهید. همچنین آنها را از موریانه و نماتود محافظت نمایید.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>