اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاکائو

شرایط پرورش کاکائو
درخت کاکائو در کشورهایی پرورش می یابند که در کمربند بین 10 درجه عرض شمالی و 10 درجه عرض جنوبی واقعند زیرا چنین اقلیمی برای رشد آن مناسبند. بزرگ ترین تولیدکنندگان کاکائو در جهان شامل: ساحل عاج، غنا و اندونزی هستند.

مهم ترین شرایط رشد درخت کاکائو بشرح زیر می باشند:

حرارت:

سکونتگاه اصلی درخت کاکائو در اشکوب های (storey) زیرین جنگل های بارانی و همیشه سبز مناطق استوایی است لذا عواملی نظیر درجه حرارت و مقدار بارندگی از اهمیت والایی در دستیابی آنان به بهترین میزان رشد برخوردارند. گیاه کاکائو واکنش بسیار خوبی به درجه حرارت های بالا نشان می دهد به طوریکه متوسط حداکثرهای دمای سالانه 32 - 30 درجه سانتیگراد و متوسط حداقل های دمای سالانه 21 - 18 درجه سانتیگراد را می پسندد.

بارندگی:

بارندگی مهم ترین عامل تغییر سالانه میزان عملکرد کاکائو در قیاس با سایر عوامل اقلیمی بشمار می آید. درخت کاکائو نسبت به کمبود رطوبت خاک بسیار حساس است لذا بارندگی باید بوفور وقوع یابد و پراکنش مناسبی در سراسر سال داشته باشد. یک متوسط بارندگی سالانه بین 2000 - 1500 میلیمتر در اولویت قرار دارد. مناطق نامساعد شامل جمله مناطقی هستند که بیش از 3 ماه در سال به میزان کمتر از 100 میلیمتر بارندگی دارند. مکان های استقرار آن غالباً اراضی ساحلی و دره ها می باشند که از پراکنش بارندگی کافی و زهکشی مناسب برخوردارند.

رطوبت نسبی:

اتمسفر گرم و مرطوب برای اپتیمم رشد و نمو آن ضروری است. مقدار رطوبت نسبی در کشورهای تولیدکننده کاکائو معمولاً بالا است آنچنانکه میزان روزانه اش به 100 درصد می رسد و شب ها در حدود 80 - 70 درصد است. بر سطح پوسته تنه درخت کاکائو به واسطه رطوبت نسبی زیاد غالباً گلسنگ ها و خزه هایی می چسبند و اُرکیده های کوچک و زیبا گاهاً بر شاخه هایش می رویند.

نور و سایه:

درخت کاکائو اپتیمم استفاده از نورهای قابل دسترسی را به عمل می آورد لذا عرفاً در شرایط سایه کشت می گردند. آنها به طور طبیعی در جنگل های بارانی منطقه آمازون و در سایه درختان مرتفع رشد می یابند. شرایط سایه از ضروریات اجتناب ناپذیر رشد درختان کاکائو به ویژه در ضمن سال های اولیه عمر آنها است. این گیاه نیازمند حضور در کنار درختان بلندتر برای ایجاد سایه و محافظت از وزش بادهای شدید می باشد. نهال های کاکائو که بتازگی غرس شده اند، ضرورتاً باید در پناه سایر درختان متعلق به گونه های دیگر قرار گیرند و برای این منظور از درختان میوه ای نظیر: موز، نارگیل، "موز سبز" و "یام نارگیلی" (cocoyam) بهره می گیرند. درخت کائوچو و انواع درختان جنگلی نیز برای سایه اندازی قابل استفاده هستند. درختان استقرار یافته می توانند در برابر نور خورشید نیز رشد کنند لذا می توان از آنها در خاک های حاصلخیز و در مجاورت زراعت های متراکم سود جُست.

شرایط خاک:

  • خصوصیات فیزیکی:
    درخت کاکائو قادر به رشد در گستره وسیعی از انواع خاک ها هستند. کاکائو به خاک های درشت بافت با کیفیت معقول و عمق 1/5 متر جهت رشد مناسب ریشه ها نیاز دارد. خاک های ریزبافت از نفوذپذیری لازم برخوردار نیستند لذا قادر به زهکشی آب مازاد نمی باشند. کاکائو نسبت به دوره های کوتاه مدت غرقاب متحمل است اما این حالت نباید تداوم یابد. درخت کاکائو نسبت به فقدان آب کافی در خاک حساسند ولیکن خاک ها باید از بافت مناسبی جهت توانایی حفظ آب کافی همزمان با شرایط زهکشی برخوردار باشند.
  • خصوصیات شیمیایی:
    ویژگی های شیمیایی خاک سطحی اهمیت بسزایی در پرورش درخت کاکائو دارند زیرا بخش عمده ای از ریشه های این درختان برای جذب عناصر غذایی در خاک سطحی پراکنده اند. این درخت قادر به رشد در خاک هایی با PH حدود 7/5 - 5 است. این گیاه از عهده خاک های اسیدی ضعیف و قلیایی سبک بر می آید ولیکن باید از کاشتن آن در خاک هایی با PH کمتر از 4 و بیشتر از 8 اجتناب ورزید. کاکائو به خاک های نیمه اسیدی که برخوردار از عناصر غذایی کافی هستند، نسبتاً متحمل است. خاک ایستگاه های پرورش درخت کاکائو باید دارای حدود 3/5 درصد مواد آلی در 15 سانتیمتر فوقانی باشد. این خاک لزوماً حاوی برخی کاتیون ها و آنیون ها در حالت متعادل خواهد بود. چنین خاک هایی باید قابلیت تبادل پایه ای در حدود 35 درصد از کل ظرفیت تبادل کاتیونی (CEC) داشته باشد وگرنه دچار معضلات تغذیه ای می گردد. اپتیمم نسبت نیتروژن کل به فسفر کل در خاک ایستگاه های پرورش این درخت باید در حدود 1/5 باشد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>