اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرودگاه سنندج

معرفی فرودگاه سنندج:
امروز می خواهیم با یکی از فرودگاه های کشورمان در استان کردستان آشنا شویم، فرودگاه بین المللی سنندج (Sanandaj Airport). در واقع این فرودگاه به عنوان تنها فرودگاه شهر سنندج نیز به حساب می آید.

شهر سنندج تنها یک فرودگاه دارد که آن هم نیز جزء یکی از قدیمی ترین فرودگاه های ایران و بخش غربی ایران محسوب می گردد.

این فرودگاه قدیمی در اوایل دهه ی 1330 ساخته شده است. فرودگاه سنندج در مکانی به نام سرنه وه که امروزه انتهای پادگان لشکر 28 است، ساخته شد. در ابتدا این فرودگاه تنها دارای یک باند خاکی بود که البته در حال حاضر از این باند خاکی تنها بقایایی به جای مانده است.

با توجه به این که مهم ترین ایرلاین ایرانی در آن سال ها شرکت هواپیمایی ایران ایر بوده است، تنها این ایرلاین با هواپیمای داگلاس 47 خود به این فرودگاه پرواز داشته است و شرکت های هواپیمایی دیگر نسبت به این شرکت هواپیمایی کمتر به این مسیر پرواز می کرده اند.

شروع عملیات ساختمانی اولیه ی فرودگاه سنندج در سال 1347 آغاز گشت و بعد از 3 سال، در سال 1350 عملیات ساخت عمرانی آن پایان یافت. فرودگاه سنندج از همان سال به عنوان تنها فرودگاه عملیاتی استان کردستان و با امکانات بسیار کم حتی نسبت به آن زمان، شروع به کار نمود.

اولین پروازی که در این فرودگاه انجام شد، در سال 1350 توسط شرکت هواپیمایی هما است. این پرواز با هواپیمای فوکر F-27 انجام شد. بعد از اولین پرواز ایران ایر به فرودگاه سنندج، شرکت هواپیمایی دیگری پس از این شرکت با همین نوع هواپیما و با 2 پرواز هفتگی، به این فرودگاه رفت و آمد داشته است. بنابراین به صورت آرام و آهسته، پروازهای این فرودگاه تا حدودی توسعه یافت.

متاسفانه با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359، در اولین ساعات شروع جنگ، این فرودگاه از طرف نیروهای دشمن در کنار دیگر فرودگاه هایی همچون تهران، کرمانشاه، آبادان و فرودگاه هایی دیگر، زیر بمباران نیروی هوایی عراق قرار گرفت.

با توجه به نزدیکی این فرودگاه به مرز کشور عراق، این فرودگاه از اول تا آخر جنگ هیچ گونه پرواز مسافربری انجام نداد و می توان گفت که تقریبا، تعطیل بود اما با این وجود، این فرودگاه به منظور پشتیبانی و حمایت فنی از نیروهای هوایی جبهه ی غرب کشور و همچنین انتقال مجروحان جنگی در روز به طور متوسط، پذیرای 10 نوبت نشست و برخواست هواپیماهای باربری C-130 هرکولس ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

پس از پایان جنگ، مجددا برنامه ی توسعه و همچنین عملیاتی شدن این فرودگاه عملی گشت. پس از بازگشایی مجدد، پروازهایی که به مقصد سنندج و با هواپیمای فوکر F-27 شرکت آسمان بودند، مجددا برقرار شدند. در حال حاضر، این فرودگاه قطب هیچ یکی از شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی نیست.

این فرودگاه، روزانه تنها 1 پرواز و در هر هفته 16 پرواز رفت وبرگشت سنندج به تهران، و در مجموع سالانه، حدود 700 پرواز رفت و برگشت از طریق فرودگاه سنندج را دارد.

تمامی زیرساخت ها و امکانات برای افزایش پروازهای فرودگاه سنندج مهیا است اما، با توجه به محدودیت های طبیعی و شرایط جغرافیایی استان کردستان، ورود هواپیماهای سنگین به فرودگاه سنندج مشکل ساز خواهد بود. زیرساخت های این فرودگاه روزانه به طور متوسط ظرفیت بیش از 10 پرواز را دارد.

از جمله حوادثی که در راه این فرودگاه به خاطر مشکلاتی که ذکر کردیم پیش آمده این است که، از سال 1377 تا سال 1379 شرکت هواپیمایی ایران ایرتور پروازهای خود را با هواپیماهای یاک 42 به صورت روزانه آغاز کرد. اما پس از مدتی به علت شکل توپوگرافی استان، این پروازها لغو شد.

پس از پیگیری های زیاد و مستمر، شرکت هواپیمایی ایران ایرتور توانست مجددا با هواپیماهای آنتونف An-74 که آن ها را اجاره کرده بود، پروازهای این فرودگاه را روزانه با 2 نوبت پرواز، آغاز نماید.

فرودگاه سنندج در جنوب غربی شهر سنندج و در ابتدای جاده سنندج - کرمانشاه قرار گرفته است.

اطلاعات فرودگاه سنندج:

  • نام فرودگاه سنندج: Sanandaj Airport.
  • کد یاتا: SDG.
  • کد ایکائو: OICS.
  • نوع فرودگاه: همگانی.
  • فاصله از دریا: 1378 متر.
  • ترمینال ها: 1 ترمینال.
  • اطلاعات پرواز: 199.

ترمینال های فرودگاه سنندج:
فرودگاه سنندج دارای یک ترمینال واحد است که هم برای انجام پروازهای ورودی است و هم پروازهای خروجی. دراین ترمینال امکانات مختلف و اساسی برای مسافران وجود دارد. امکانات این ترمینال را در بخش های بعدی به تفصیل توضیح خواهیم داد.

راه های دسترسی به فرودگاه سنندج:
بیرون از تنها ترمینال فرودگاه سنندج، تاکسی های فراوانی برای رساندن مسافران این فرودگاه به مرکز شهر و یا هر نقطه ای دیگر که مد نظر مسافر باشند وجود دارد. این تاکسی ها هم شخصی هستند و هم سازماندهی شده از طرف خود فرودگاه هستند.

برای رفتن به شهرهای اطراف سنندج همچون بانه، سقز و یا روستاهای دیدنی همچون اورامان و پالنگان می توانید اول از طریق فرودگاه سنندج به این شهر رفته و سپس به این مناطق سفر کنید.

امکانات فرودگاه سنندج:
دراین فرودگاه مسافران می توانند از 1 غرفه ی مخصوص که در تنها ترمینال این فرودگاه وجود دارد به راحت سوغاتی و هدیه تهیه نمایند. از دیگر مزایای این فرودگاه می توانیم به چرخ دستی های رایگانی که فرودگاه و در اختیار مسافران گذاشته است اشاره کنیم.مسافران اجازه دارند تا این چرخ دستی ها را خارج از ترمینال فرودگاه و در محوطه نیز با خود حمل نمایند.

تیم پزشکی مخصوص فرودگاه برای ارائه ی خدمات و مراقبت های ویژه و انجام عملیات در شرایط خاص در فرودگاه به صورت شبانه روزی، حضور دارند. خودپرداز بانک هایی همچون ملی و صادرات در داخل ترمینال فرودگاه وجود دارند تا مسافران کارهای مالی خود را به راحتی انجام دهند.

برای استفاده و رفاه حال مسافران فرودگاه سنندج، رستوران و بوفه ی غذای سرد و گرم موجود است. همچنین در ترمینال این فرودگاه، یک کافی شاپ هم وجود دارد.

اگر تمایل دارید که برای رسیدن به مرکز شهر سنندج و یا مقصدهای دیگر از دفاتر تاکسیرانی مخصوص و امین فرودگاه استفاده نمایید، داخل فرودگاه دفاتر تاکسیرانی سازماندهی شده برای رفت و آمد مسافران به مرکز شهر، هتل و سایر نقاط شهر و اطراف آن وجود دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>