اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آشنایی با فرودگاه های شناور ژاپن:
کشور ژاپن که در واقع مجمع الجزایر ژاپن است یکی از قدرت های اقتصادی بزرگ دنیا محسوب می شود. اما این کشور یک مشکل دارد و آن کمبود خاک است! این کشور یکی از ده کشور پرجمعیت دنیاست، با این حال مساحت ژاپن حدودا یک نهم هند و یک چهارم ایران است.

مساحت این کشور را بیش از 6800 جزیره کوچک و بزرگ تشکیل داده که بسیاری از این جزایر بسیار کوچکند. به همین دلیل مشکل خاک و مناطق خشکی برای ساخت و ساز همیشه در ژاپن مطرح بوده است. کشور ژاپن با توجه به جمعیتش و شمار بالای گردشگران نیاز به فرودگاه های زیادی دارد، اما همان طور که می دانید فرودگاه نیازمند مساحت خشکی زیادی است.

اما ژاپن برای این مشکل راه حلی پیدا کرده است: فرودگاه شناور! درست است که ژاپن خشکی کم دارد، اما تا دلتان بخواهد دریا و آب دور و برش دارد! به همین دلیل ژاپنی ها تصمیم گرفتند فرودگاه ها و باند فرود هواپیما را روی آب بسازند! در این مطلب می خواهیم در مورد فرودگاه های شناور ژاپن صحبت کنیم و آن ها را به شما معرفی کنیم.


فرودگاه شناور کانسای اوزاکا

فرودگاه شناور کانسای اوزاکا | Osaka-Kansai Airport:
فرودگاه کانسای مشهورترین فرودگاه شناور ژاپن است و در نزدیکیش شهرهای پرگردشگر کیوتو و نارا قرار گرفته است. به همین دلیل بسیاری از گردشگرانی که به این دو شهر سفر می کنند نیز ممکن است بلیط هواپیمایشان را به مقصد این فرودگاه رزرو کنند.

ایده ساخت این فرودگاه در دهه 1980 مطرح شد و قرار شد فرودگاهی وسط دریا ساخته شود! برای ساخت این فرودگاه با استفاده از 48000 بلوک سیمانی جزیره ای مصنوعی روی آب استفاده شد. زیرساخت های مستحکمی برای این فرودگاه شناور ایجاد شد تا در برابر زلزله و طوفان های دریایی نیز مقاوم باشد. در حال حاضر این فرودگاه شناور پنجمین فرودگاه پررفت و آمد ژاپن به شمار می رود.

فرودگاه کانسای در سال های اخیر شروع به غرق شدن کرده بود و بیشتر از پیش بینی ها به داخل آب فرو می رفت. اما ظاهرا این روند کندتر شده و فرودگاه به فعالیت معمولش ادامه می دهد.


فرودگاه شناور چوبو سنترایر

فرودگاه شناور چوبو سنترایر | Nagoya-Centrair Airport:
فرودگاه چوبو سنترایر اگرچه از لحاظ فنی سومین فرودگاه شناور ژاپن است، اما پس از افتتاح در سال 2005 به یکی از مهم ترین فرودگاه های شناور ژاپن تبدیل شده و بعد از فرودگاه کانسای قرار می گیرد. این فرودگاه به جابه جایی جمعیت متراکم در منطقه چوبو در اطراف شهر ناگویا می پردازد.

پس از تجربیاتی که مهندس ها در زمینه ساخت فرودگاه کانسای پیدا کردند این فرودگاه با مهندسی بهتری ساخته شد و مشکلات فرودگاه قبلی را پیدا نکرد.


فرودگاه های شناور کیوشو

فرودگاه های شناور کیوشو | Kyushu’s Floating Airports:
جزیره کیوشو ژاپن دارای دو فرودگاه شناور روی آب است: فرودگاه ناگازاکی (Nagasaki) و فرودگاه کیتاکیوشو (Kitakyushu). هر دو فرودگاه روی آب شناور هستند با این تفاوت که فرودگاه ناگازاکی بخشی از فرودگاه روی خشکی قرار دارد. اما فرودگاه کیتاکیوشو که مثل فرودگاه کوبه در سال 2006 افتتاح شد روی یک جزیره ساختگی و مصنوعی قرار گرفته است.


فرودگاه شناور کوبه

فرودگاه شناور کوبه | Kobe Airport:
فرودگاه کوبه 12 سال پس از فرودگاه کانسای ساخته شد و به همین دلیل مهندسان تجربه بیشتری برای ساخت آن داشتند. این فرودگاه به نسبت فرودگاه کانسای بسیار کوچک تر است و بیشتر به پروازهای داخلی اختصاص دارد. علاوه بر این، فرودگاه کانسای در برابر زلزله نیز مقاومت خود را ثابت کرده است، اما باید دید فرودگاه شناور کوبه نیز چنین استحکامی در برابر زلزله خواهد داشت یا نه.

فرودگاه های شناور ژاپن در آینده:
ژاپن هرچقدر که خشکی کم دارد در عوض دریا زیاد دارد! به همین دلیل مهندسان ژاپنی به این فکر افتاده اند که از سطح آب پیش از بیش استفاده کنند و به نوعی کمبود خشکی را جبران کنند. فرودگاه های بین المللی پس از چندین سال به دلیل افزایش ترافیک مسافر نیازمند توسعه و گسترش خواهند شد.

این امر به ویژه در مورد فرودگاه هایی که در شهرهای پرگردشگر قرار دارند بیشتر احساس می شود. اما فرودگاه هایی که در ژاپن و شهرهای شلوغ و متراکم مثل توکیو قرار دارند امکان و فضای توسعه را ندارند. فرودگاه ناریتا به دلیل اقامه دعوی مزرعه داران اطراف فرودگاه هنوز که هنوز است تکمیل نشده و نتوانسته به مساحت پیش بینی شده برسد.

فرودگاه هانه دا وضعیت بهتری دارد، اما با توجه به اینکه توکیو میزبان بازی های المپیک 2020 خواهد بود باید دید این فرودگاه تا چه حد ظرفیت گسترش و توسعه را خواهد داشت.

به همین دلیل جای تعجب نیست که طرح ها و پیشنهادهای بسیاری برای ساخت فرودگاه شناور توکیو مطرح شده است. اما از آنجا که توکیو یکی از شلوغ ترین شهرهای ژاپن و دنیاست ساخت این فرودگاه نیازمند محاسبات دقیق و پیچیده تری است.

از طرفی، وضعیت جغرافیایی خلیج توکیو آن را مستعد وقوع سونامی می کند و این موضوع نیز باید در ساخت فرودگاه شناور لحاظ شود. اما ژاپنی ها نشان داده اند که هیچ مانعی آن ها را محدود نمی کند، بنابراین دور از انتظار نیست که فرودگاه شناور توکیو نیز در آینده ای نزدیک ساخته شود.

فرودگاه های شناور بیرون ژاپن:
همان طور که دیدیم ژاپن فرودگاه های شناور متعددی دارد و در واقع، مهم ترین فرودگاه های شناور دنیا در همین کشور قرار دارند. اما در کشورهای اطراف ژاپن نیز چند فرودگاه شناور وجود دارد. قابل توجه ترین فرودگاه شناور بیرون ژاپن را می توان فرودگاه بین المللی هنگ کنگ دانست که در سال 1998 افتتاح شد.

ساخت این فرودگاه با مشکلات کمتری همراه بود و تکنولوژی های پیشرفته و تجربه ساخت فرودگاه کانسای باعث شد روند ساخت این فرودگاه راحتتر انجام شود. در شهرهایی دورتر مثل نیویورک و لندن نیز پیشنهاداتی برای ساخت فرودگاه شناور مطرح شده است.

البته جالب است بدانید که فرودگاه شناور در واقع یک فرودگاه در حال غرق شدن است! این فرودگاه ها به دلیل شناور بودن روی آب و سنگین بودن به مرور در آب فرو می روند؛ اما روند غرق شدن این فرودگاه ها آنقدر کند است که می تواند سال ها مورد استفاده و کاربری قرار بگیرند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>