اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چرخ سنباده

چرخ سنباده ابزار شگفت انگیزی است. شاید چرخ سنباده اولین ابزاری باشد که باید مهارت کار با آن را آموخت. از این دستگاه می توان برای تعمیر و تیز کردن مجدد ابزارها استفاده کرد. در این مطلب به معرفی این دستگاه و کاربردهای آن خواهیم پرداخت و نکاتی برای استفاده ایمن از آن بیان می کنیم.چرخ سنباده ابزار اصلی هر کارگاه آهنگری و فلزکاری است. این ابزار قدرتمند در پروژه های کوچک و بزرگ به کار گرفته می شود.

چرخ سنباده از دو صفحه (سنگ) گردان تشکیل شده است و برای تیز کردن ابزار، حالت دادن لبه ها و پولیشکاری و سنباده زنی قطعات کوچک فلزی، ایده آل است. سنگ ها معمولا در دو طرف بدنه قرار دارند و زبری متفاوتی دارند. این دو سنگ مانند مینی فرز عمل می کنند. این عملکرد بدون نقص از چرخش سنگ ها ایجاد می شود. سرعت چرخش و زبری مناسب، عملکرد صحیح چرخ سنباده در تیزکردن ابزار را تضمین می کند.

اجزای مهم چرخ سنباده

هر سنگ سنباده با سرعت بالایی در گردش است و این به معنای افزایش احتمال خطر است. هر قسمت از دستگاه به نحوی برای کنترل ایمن قدرت و سرعت آن طراحی شده است.قسمت های مهم دستگاه باید پیش و پس از هر استفاده بررسی شوند. عدم توجه به نکات ایمنی چرخ سنباده، مانند هر دستگاه دیگری می تواند خطرناک باشد.محافظ براده قطعه کوچکی در بالا و پایین سنگ است و همانطور که از نامش مشخص است؛ هنگام چرخیدن سنگ ها از پخش شدن براده ها به اطراف جلوگیری می کند.محافظ چشم قطعه محافظ دیگری در حین کار است. این قطعه در قسمت بالایی دستگاه قرار دارد.

سنگ سنباده همان قطعه چرخان دستگاه است و معمولا بر اساس موادی که می تواند شکل دهد یا برش دهد، نام گذاری می گردد.محافظ چرخ، سنگ را در جای خود روی دستگاه نگاه می دارد و وظیفه اصلی آن جلوگیری از لق شدن و جدا شدن سنگ سنباده است.تکیه گاه قطعه کار، سطح سختی جدا از قسمت چرخنده دستگاه است. این قطعه سطح مناسبی برای قرار گیری قطعه کار فراهم می آورد. با کمک این ابزار، تراش و برش با دقت بیشتری صورت می پذیرد.

مزایای چرخ سنباده

وجود یک چرخ سنباده خوب در هر کارگاه آهنگری ضروری به نظر می رسد. چرخ سنباده جایگزین ایده آلی برای دستگاه های دیگر است.

  • کنترل بیشتری روی قطعه کار فراهم می آورد.
  • قابلیت آن فراتر از برش، سنباده و پولیش است.
  • نسبت به سایر ابزار های صنعتی، ارزان قیمت است.
  • کار کردن با دستگاه و نگهداری از آن ساده است.
  • هزینه تعمیر و تعویض آن زیاد نیست.

چرخ سنباده در چند سایز مختلف ساخته می شود و معمولا براساس قطر سنگ تقسیم بندی می شود و هر چه قطر سنگ ها بیشتر باشد قدرت دستگاه و بالطبع جثه آن هم بزرگ تر خواهد بود که نسبت به نوع و جزئیات کار و قطعه کار چرخ سنباده مورد نظر انتخاب و به کار گرفته می شود. هر مدل کاربردهای گسترده دارد و قیمت چندانی هم ندارد. آن چه باعث اختلاف قیمت مدل های مختلف می شود، میزان سرعت دستگاه و قطر صفحه آن است.

با اینکه می توان از چرخ سنباده برای همه نوع کار برش و تراش فلزات استفاده کرد بهتر است این کار را نکنید. چرخ سنباده در کنار سایر ابزارهای تراش و برش، ابزاری با دوام است. اگر از دستگاه به درستی استفاده شود، نیازی به تعویض سنگ در بازه های کوتاه وجود نخواهد داشت و نسبت به ابزارهای سنباده کاری رایج کم هزینه تر است. همچنین هزینه نگهداری چرخ سنباده از سایر ابزار سنباده کاری کمتر است.

از طرفی، معمولا ابزارهای برش و تراش سرعت کمتری دارند که زمان انجام پروژه را بالا می برد. تفاوت زمان اجرای کار به تنهایی می تواند خرید چرخ سنباده را از نظر مالی توجیه نماید. چرخ سنباده دستگاه گران قیمتی نیست و تنها با چند صد هزار تومان می توان مدل قدرتمند آن را تهیه نمود که از عهده انجام بیشتر وظایف بر می آید.در نهایت؛ هر چند چرخ سنباده ابزاری خطرناک محسوب می شود، از بیشتر ابزارهای سنباده، برش و تراش فلز، امن تر است. کاربرد نسبتا آسانی دارد و در کمتر از چند ساعت می توان کار با آن را فرا گرفت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>