اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اهم متر

رگلاتورهای ولتاژ معمولا در سیستم برق اتوموبیل ها و سایر تجهیزات برقی کاربرد دارند. آفتامات حداکثر ولتاژ خروجی را محدود می کند و از کم و زیاد شدن آن جلوگیری می کند. کم نور بودن و چشمک زدن چراغ ها و یا خالی شدن باتری از علائم آفتامات خراب هستند. خوشبختانه تنها با کمک یک مولتی متر و پیروی مراحل زیر به سادگی می توانید از صحت عملکرد آفتامات خودرو خود اطمینان حاصل نمایید.

ابتدا یک اهم متر تهیه کنید. اهم متر را می توانید از بیشتر ابزار فروشی ها و فروشگاه های لوازم الکترونیکی خریداری نمایید. این ابزار می تواند ولتاژ خروجی باتری را بخواند و صحت عملکرد آفتامات خودرو را مشخص کند. مولتی متر ابزار گران قیمتی نیست و با چند ده هزار تومان می توانید یک مدل از آن را تهیه کنید.کاپوت خودرو را باز کنید و با کمک جک مخصوص آن را ثابت نموده و در بالاترین حالت نگاه دارید، طوری که بتوانید به خوبی اجزای موتور را ببینید و به قسمت های مختلف دسترسی داشته باشید.

انبرهای مولتی متر را به دو سر باتری خودرو متصل نمایید. باتری معمولا در نزدیکی موتور قرار دارد و شبیه به یک جعبه پلاستیکی است. باتری خودرو مانند بیشتر باتری ها دو قطب مثبت و منفی دارد که با نشانگر های + و - مشخص شده اند. سیم سیاه مولتی متر را به قطب منفی و سیم قرمز را به قطب مثبت متصل نمایید.ممکن است قطب های باتری با درپوش پلاستیکی پوشیده شده باشند. در این صورت درپوش ها را بردارید و سیم ها را به باتری متصل کنید.

مولتی متر را بر روی نمایش ولتاژ تنظیم کنید. دکمه اهم متر را فشار دهید و یا پیچ تنظیم آن را بچرخانید تا روی حالت اندازه گیری ولتاژ قرار بگیرد. معمولا ولتاژ با علامت V نمایش داده می شود. ممکن است چند خط هم در بالای آن قرار داشته باشد.اگر نمیدانید کدام تنظیم نشان دهنده ولتاژ در دستگاه شماست، دفترچه راهنمای مولتی متر را مطالعه کنید.

عدد روی صفحه را بخوانید. هنگامی که اتوموبیل خاموش است؛ اگر باتری خودرو سالم باشد؛ باید ولتاژ کمی بیشتر از 12 ولت را داشته باشید. اگر عددی که اهم متر نشان می دهد کمتر از 12 ولت بود، احتمالا باتری ماشین ضعیف شده و احتیاج به تعویض دارد.اگر مولتی متر هیچ عددی نمایش نمی دهد، احتمالا سیم ها را درست وصل نکرده اید و یا باتری خالی شده است.

اتوموبیل را پارک کنید. اطمینان حاصل کنید ترمز دستی بالا باشد تا هنگام تست ماشین به جلو و یا عقب حرکت نکند. استارت بزنید و ماشین را روشن کنید و مولتی متر را بخوانید. هنگامی که ماشین درجا کار می کند باید حدود 13.8 ولت خروجی داشته باشید.اگر خروجی روی 13.8 ولت بود یعنی آلترناتور ماشین به خوبی باتری را شارژ می کند.

از شخصی کمک بگیرید و از او بخواهید زمانی که شما در حال خواندن ولتاژ خروجی با اهم متر هستید، به آرامی گاز دهد و دور موتور را به 1500 یا 2000 دور بالا ببرد. ولتاژ خروجی را بخوانید. در این حالت خروجی باطری باید در حدود 14.5 ولت باشد. اگر خروجی بیشتر باشد احتمالا آفتامات خودرو خراب است. اگر این عدد از 13.8 کمتر باشد، به احتمال زیاد باتری خودرو ضعیف شده و به زودی نیاز به تعویض خواهد داشت.

سوکت های آفتامات را تست کنید. اول از همه باید بدانید کدام پین ورودی، کدام خروجی و کدام ارت است. معمولا پین سمت چپ ورودی، سمت راستی خروجی و پین وسط همان اتصال به زمین یا ارت است. باید مشخصات آفتامات را بررسی کنید و ولتاژ خروجی آن را بدانید. معمولا ولتاژ آفتامات ها عددی بین 5 تا 12 ولت متغیر است.

سیم قرمز مولتی متر را به ورودی و سیم مشکی را به پین ارت متصل کنید. با این روش ولتاژ ورودی روی اهم متر نمایش داده می شود. این عدد در حالت نرمال باید 1 یا 2 ولت بالاتر از ولتاژ خروجی آفتامات باشد. اگر عددی نمایش داده نمی شود، احتمالا آفتامات برق را از باتری دریافت نمی کند.حالا سیم سیاه را به خروجی و سیم قرمز را به ارت وصل نمایید؛ در این حالت باید ولتاژ خروجی آفتامات را ببینید. اگر عددی که مولتی متر نشان می دهد کمتر یا بیشتر از ولتاژ اسمی آفتامات باشد؛ به احتمال زیاد، آفتامات خراب شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>