اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرودگاه بین المللی باکو

معرفی فرودگاه بین المللی باکو:
امروز می خواهیم فرودگاه بین المللی باکو (Baku International Airport) در شهر باکو، پایتخت کشور آذربایجان یا به عبارتی مهم ترین فرودگاه در شهری که حکم خواهر خواندگی شهر تبریز را دارد، معرفی نماییم. البته این فرودگاه به نام فرودگاه بین المللی حیدر علی اف (Heydar Aliyev International Airport) نیز شناخته می شود.

فرودگاه بین المللی باکو و یا به عبارتی دیگر، فرودگاه بین المللی حیدر علی اف باکو، یکی از بهترین 5 فرودگاه بین المللی در آذربایجان شناخته شده است و سالانه پذیرای مسافران بسیاری از سراسر دنیا و به ویژه ایران، می باشد.

علت آن هم ارزان بودن پرواز و همچنین هزینه سفر به باکو می باشد. طبق آمار این فرودگاه سالانه به طور متوسط بیش از 3 میلیون مسافر را از طریق خود جا به جا می نماید.

فرودگاه باکو تا سال 2004 میلادی با نام فرودگاه بین المللی بینا که در واقع محلی در نزدیکی شهر باکو نیز هست، نامیده می شد اما، از همان سال ذکر شده این فرودگاه به نام رئیس جمهوری کشور آذربایجان، آقای حیدر علی اف تغییر نام داد. با این حال این فرودگاه در بین مردم بیشتر نقاط جهان به فرودگاه بین المللی باکو معروف است.

طبق آمار منتشر شده از این فرودگاه در سال 2013، 2 میلیون و 857 هزار مسافر از طریق این فرودگاه به آذربایجان وارد و یا خارج شده اند. به صورت کلی فرودگاه باکو به عنوان پر ترددترین فرودگاه در منطقه ی قفقاز شناخته می شود.

البته دراین میان نباید نقش مهم و موقعیت خاصش را نادیده گرفت زیرا، این فرودگاه به عنوان یک ورودی ارتباطی مهم، پروازهای زیادی را در نقاط مختلف جهان پذیرا است. فرودگاه بین المللی باکو برای پاسخگویی به این نیازها تمام توان، سعی و تلاش خود را به کار بسته است. این فرودگاه سعی در بهبود ارائه ی خدماتش مطابق با استانداردهای جهانی را دارد.

فرودگاه بین المللی باکو، به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص منطقه ای خود که در بالاتر هم آن را به صورت کامل توضیح دادیم، به عنوان یکی از اصلی ترین شاهراه های ارتباطی میان 4 گوشه ی جهان با منطقه ی قفقاز و کشورهای اطراف این کشور محسوب می گردد.

به همین دلیل جغرافیایی، بسیاری از پروازهای بین المللی اعم از مسافری یا باربری و بازرگانی که دارای مسافت های طولانی هستند و احتیاج مبرم به توقف دارند، بی شک در تنظیم مسیر خود به گونه ای برنامه ریزی می کنند که از مسیرهای هوایی که منتهی به فرودگاه بین المللی حیدر علی اف است، گذر کنند.

بسیاری از ایرانیان به علت نزدیکی ایران به این کشور و همچنین دلایل دیگری همچون هزینه ای سفر ارزان به این شهر، از اقصی نقاط کشور به خصوص از غرب کشور با دلایلی مختلفی همچون سفر تجاری و یا سفر تفریحی به باکو و کشور آذربایجان سفر می کنند.

از آن جایی که اکثر شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی برنامه ی پروازی به باکو را به صورت سیستمی و برنامه ریزی شده دارند، باید گفت که ایرانیان زیادی یا به این فرودگاه رفته اند و یا به زودی به این فرودگاه خواهند رفت.

فرودگاه باکو به عنوان پایگاه اصلی شرکت های هواپیمایی آذربایجانی همچون: آذربایجان ایرلاینز، آزال و سیلک وی ایرلاینز می باشد.

همچنین از بین ایرلاین های ایرانی که به این فرودگاه پرواز دارند می توان از شرکت هواپیمایی آتا، هواپیمایی ماهان، ایران ایر، ایران ایر کارگو را نام برد. پروازهایی که با ایرلاین های مختلف از فرودگاه باکو به مقصد تهران و یا بالعکس صورت می پذیرد، از فرودگاه هایی همچون: فرودگاه بین المللی امام خمینی و فرودگاه بین المللی تبریز می باشد.

فرودگاه بین المللی باکو در 25 کیلومتری شمال شرقی شهر باکو قرار گرفته است. این فرودگاه از طریق دو بزرگراه که در سال های 2008 و 2009 میلادی در این منطقه ساخته و احداث شده اند، با مسیرهای مختلف شهری در باکو نیز در ارتباط است.

در زمینه ی طراحی و معماری این فرودگاه نیز باید در ادامه بیافزاییم که، این فرودگاه با استفاده از عناصر چوبی و منسوجات به شکل کلاه مردان اروپایی در قرن 16 میلادی به نام تریکورن (tricorn) ساخته شده است. طراحی و پیاده سازی معماری این فرودگاه به دست شرکت ترکیه ای atoban صورت گرفته است.

اطلاعات فرودگاه بین المللی باکو:

  • نام فرودگاه بین المللی باکو: Baku International Airport.
  • کد یاتا: GYD.
  • کد ایکائو: UBBB.
  • نوع فرودگاه: همگانی.
  • ارتفاع از سطح دریا: 3متر.
  • ترمینال ها: 2 ترمینال مسافربری مجزا و 2 ترمینال باربری.

ترمینال های فرودگاه بین المللی باکو:
فرودگاه باکو دارای 2 ترمینال مخصوص مسافربری است. در این ترمینال ها، پروازهای داخلی و خارجی صورت می پذیرد و همچنین دو ترمینال مخصوص باربری نیز قرار گرفته است. ترمینال قدیمی فرودگاه بین المللی باکو در زمان حکومت شوروی در باکو ساخته شده بود، به این دلیل که بسیار قدیمی بود، تخریب شد و ساختمان ترمینال جدید به جای آن ساخته شد.

ترمینال شماره ی 1 در محیطی که در حدود 65 هزار مترمربع مساحت دارد، ساخته شد. ساختمان این ترمینال، 12 راهرو که مستقیما به هواپیما می رسد و ظرفیت پذیرش 6 میلیون نفر مسافر را در خود دارد. ترمینال شماره ی 2 هم در سال 1989 میلادی ساخته شد. این ترمینال به پروازهای داخلی این فرودگاه اختصاص دارد.

ترمینال های باربری فرودگاه باکو نیز فعالیت خود را از سال 2005 میلادی آغاز کردند. این ترمینال ها به خاطر امکانات پیشرفته ای که در خود دارند به عنوان یکی از بزرگ ترین و پیشرفته ترین ترمینال های باربری در منطقه ی قفقاز و کشورهای اطرافش به حساب می آید.

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی باکو:
تاکسی:
در محوطه ی فرودگاه هم تاکسی های رسمی و مخصوص فرودگاه و تاکسی های شخصی و یا حتی از دیگر شرکت های تاکسیرانی در این محوطه مستقر هستند. این تاکسی ها مجهز به تاکسی متر نیستند و همچنین آدرس دادن و مسیر را نشان دادن یکی از وظایف تقریبی مسافران این تاکسی ها به حساب می آید! پس از اعلام مسیر باید بر سر مبلغ کرایه نیز با راننده به توافق برسید و بعد سوار تاکسی شوید.

مترو:
اگر مایل باشید که با مترو به مرکز شهر بروید می توانید که زمانی که به اولین ایستگاه مترو که کوراوغلو نام دارد رسیدید، از مترو استفاده نموده و پس از گذر از 4 الی 6 ایستگاه به مرکز شهر برسید.

مینی بوس:
می توانید از مینی بوس های شرکت اکسپرس با شماره ی 116، برای رسیدن به مرکز شهر استفاده نمایید.

اتوبوس:
اتوبوس های مخصوص مسافران فرودگاه باکو در خارج از ساختمان اصلی فرودگاه و در نزدیکی پارکینگ قرار گرفته اند. مسیر حرکت این اتوبوس ها از فرودگاه شروع و در ایستگاه پارک صمد وورغون پایان می یابد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>