اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

جوانه

امروزه جوانه حبوبات و غلات جایگاه ویژه ای در سبد غذایی خانواده ها پیدا کرده است. موادی سرشار از ویتامین و مواد معدنی بوده که با ارزش غذایی بالا می توانند جانشین مناسبی برای گوشت های حیوانی باشند. پروتئین، نشاسته و چربی موجود در حبوبات و غلات پس از جوانه زدن، به واحدهای کوچک تری تجزیه می شوند که هضم آن ها را آسان تر کرده و بهتر جذب بدن می گردند که باعث تأمین سلامت و نشاط بدن می شوند. انواع جوانه ها به صورت آماده در بازار وجود دارد. در عصر حاضر، رژیم غذایى مردم فاقد ویتامین و املاح معدنى به مقدار لازم براى سلامتى بدن بوده و درصد عمده آن را چربى ها و غذاهایى با کمیت بالا و کیفیت پایین تشکیل مى دهد.

بنابراین با وجود تغذیه نامناسب، امکان تأمین نیازهاى بدن میسر نبوده لذا اهمیت استفاده از جوانه حبوبات که هم در دسترس، ارزان و سالم بوده و هم مى توانند قسمت عمده اى از نیازهاى بدن به ویتامین هاى مختلف، املاح معدنى و آنزیم ها را تأمین کنند مشخص مى شود. همچنین جوانه حبوبات از نظر تنوع غذایی و دارا بودن انواع مختلف مواد معدنی و آلی نیز دارای اهمیت بسیار می باشد. از دانه های رسیده حبوبات به منظور خوراک انسان و از بذرهای نارس و غلاف ها و برگ های آن به عنوان سبزی استفاده می کنند. اندام های رویشی حبوبات را نیز پس از برداشت بذر آن به مصرف خوراک دام می رسانند. حبوبات از نظر نگهداری و انبار کردن مناسب تر از سایر محصولات زراعی هستند و آسیب پذیری کمتری در برابر حشرات و آفات انباری دارد. به همین دلیل می توان آن را برای مدت طولانی ذخیره نمود لذا در تغذیه زمان اضطراری به خصوص هنگام جنگ نقش به سزایی دارد.

هرم غذایی و جایگاه حبوبات و غلات

هرم غذایی

گروههای غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه میوه، گروه سبزی، گروه گوشت، گروه شیر است. در هرم غذایی، گروه نان و غلات که شامل؛ نان ها، برنج، ماکارونی، بیسکویت، غلات صبحانه و دیگر مواد نشاسته ای است، در طبقه اول قرار دارند که بزرگ ترین بخش هرم است. از این گروه روزانه باید به میزان 6 تا 11 واحد مصرف شود. طبقه دوم گروه سبزی و گروه میوه است که در درجه دوم اهمیت قراردارد. از گروه سبزی روزانه 5تا 3 واحد و از گروه میوه روزانه 4تا 2 واحد باید مصرف شود. در درجه سوم گروه گوشت و لبنیات واقع است که میزان مصرف از گروه گوشت روزانه 3تا 2 واحد و از گروه شیر نیز 3 واحد یا بیشتر باشد. در قسمت نوک هرم بخش چربی ها و شیرینی هاست که کمترین فضا را داراست و این بدان معنی است که باید آنها را به مقدار کم مصرف کرد این نوع غذاها به عنوان یک گروه غذایی اصلی توصیه نشده اند. بنابراین مصرف آنها اختیاری است ولی باید محدود باشد چون دارای کالری بالا هستند. ادویه ها، قهوه، چای و نوشابه های گازدار در هرم جایی ندارند زیرا مواد مغذی را شامل نمی شوند ولی باعث لذیذتر شدن غذا می گردند.

  1. گروه نان: شامل غلات کامل (گندم، جو، جو دوسر، ارزن)، برنج، و انواع ماکارانی است. این گروه کربو هیدرات پیچیده و فیبر همچنین ویتامین های خانواده B و املاحی چون آهن و پروتئین موردنیار بدن ما را تامین می کند.
  2. گروه سبزیها: شامل بسیاری از سبزیهای متنوع از جمله سبزی های سبز رنگ مثل سبزی خوردن، صیفی جات و سبزیهای نشاسته ای (مثل باقالا) است. این گروه تامین کننده املاح و ویتامین مورد نیاز ماست از جمله ویتامین C , A و املاح کلسیم و منیزیم همچنین تامین کننده فیبر نیز می باشد.
  3. گروه میوه ها: شامل انواع و اقسام میوه هایی است که با آن آشنا هستیم این گروه تأمین کننده فیبر، ویتامین C ,A و پتاسیم است. این گروه با اهمیت است چرا که فاقد سدیم چربی و کلسترول می باشد.
  4. گروه گوشت: شامل گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی، تخم مرغ و حبوبات است این گروه غذایی برای تامین پروتئین، فسفر، ویتامین های B1 , B3 , B6 , B12 و بسیاری از املاح چون آهن می باشد. حبوبات زیر گروه سبزی های نشاسته ای هستند ولی چون از نظر غذایی، محتوای پروتئین و املاح شبیه گوشت هستند در این گروه قرار دارند.
  5. گروه لبنیات: شامل شیر، ماست و پنیر است بهترین منبع تامین کننده کلسیم هستند و تامین کننده پروتئین و ویتامین B2 , A , B12 می باشند.

تشریح

جوانه حبوبات، مولتی ویتامین های طبیعی هستند که طی فرآیندی از جوانه زدن دانه ها تولید می شوند. با جوانه زدن، میزان ویتامین ها، املاح معدنی و پروتئین دانه افزایش یافته ولی میزان کالری و کربوهیدرات کاهش می یابد. جوانه ها منبع فراوانی از اسیدهای آمینه آماده جذب، قندهای طبیعی و نیروهای حیاتی هستند و برای سلول های ما مواد مغذی، نیرو و حیات را مهیا می کنند و به همین دلیل، فرآیند پیری را به تأخیر می اندازند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>