اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرودگاه بین المللی آبادان

معرفی فرودگاه بین المللی آبادان:
فرودگاه بین المللی آبادان (Abadan Airport) که به نام فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان نیز شناخته می شود، جز نخستین فرودگاه هایی است که در دهه ی 20 شمسی، مصادف با ملی شدن نفت ایران در استان خوزستان و شهر آبادان ساخته شد

شهر آبادان از جمله شهرهای معروف نه تنها ایران بلکه استان خوزستان و حتی در بازه ای در منطقه ی خاورمیانه بوده است.

آمار جا به جایی مسافران از طریق فرودگاه آبادان در سال 1393 در حدود 430 هزار مسافر بوده است که با 3 هزار و 900 پرواز از این فرودگاه جا به جا شده اند. تعداد پروازهای بین المللی که از فرودگاه بین المللی آبادان در سال 1394 انجام شد، به 420 پرواز رسید که در همین مدت مشابه تنها بیش از 27 هزار مسافر در مسیر شارجه و کویت از فرودگاه آبادان در مسیر رفت و برگشت جا به جا شدند.

میزان بار جا به جا شده در این مدت به بیش از 5 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 1393 که برابر با 3 هزار و 800 تن بود، شاهد رشدی برابر با 31 درصد شد.

در این فرودگاه در 7 روز هفته بیش از 110 پرواز داخلی و خارجی به مقصد شهرهای شیراز، تهران، اصفهان، شارجه، بندرعباس، خارک و مشهد با پرواز شرکت های هواپیمایی ایران ایر، ایران ایرتور، ایرعربیا، زاگرس، آسمان، ماهان، قشم ایر و نفت در فرودگاه آبادان انجام می شود. قبل از جنگ تحمیلی آبادان از جمله شهرهای مهم ایران به حساب می آمده است و به علت وجود ذخایر نفتی فراوانش توجه فراوانی نسبت به این شهر می شده است. فرودگاه بین المللی آبادان، همانطور که در مقدمه گفتیم این فرودگاه جزء نخستین فرودگاه هایی است که در ایران ساخته شده است.

اردوی راهیان نور در فرودگاه آبادان:
این فرودگاه در سال 1320 توسط شرکت ملی نفت ایران پروژه ی ساختش تایید شد و تنها علت مهم آن هم برای ساختن این فرودگاه این بود که، پالایشگاه آبادان در این شهر احداث شده بود و شهر هم بیش از پیش رونق گرفته بود.

علاوه بر آبادان، خرمشهر هم که به این منطقه نزدیک بود از وجود این فرودگاه بهره می برد. نخستین پروازهای خارجی که در ایران انجام شد، ابتدا از فرودگاه مهرآباد در پاییز سال 1328 و سپس بعد از آن از آبادان آغاز شد.

فرودگاه اصلی آبادان بالاخره در سال 1346 در مساحتی بالغ بر 372.66 کیلومتر ساخته شد. این فرودگاه یک فرودگاه همگانی است که 2 باند آسفالت در خود دارد. طول یکی از باندهای این فرودگاه، 3104 متر است.

موقعیت قرار گیری این فرودگاه به این صورت است که در ضلع شرقی شهر آبادان و یا به عبارتی در موقعیت جغرافیایی 48 درجه و 13 دقیقه و 42 ثانیه طول شرقی و 30 درجه و 22 دقیقه و 16 ثانیه عرض شمالی در زمینی به مساحت 383.4 هکتار قرار گرفته است.

این فرودگاه از شرق و جنوب به شهر آبادان به فاصله 10 کیلومتر تا مرکز شهر قرار گرفته است. همچنین از شمال به سمت خرمشهر در فاصله ای معادل 18 کیلومتر و در آخر از سمت غرب به رودخانه ی اروند و مرکز کشور عراق منتهی می شد.

اگر از زاویه ای دیگر بخواهیم تا موقعیت جغرافیایی این فرودگاه را بازگو کنیم باید بگوییم که فرودگاه بین المللی آبادان در اروند واقع شده است. منطقه ی اروند به عنوان بزرگ ترین منطقه ی آزاد ایران با مساحتی برابر با 17 هزار و 200 هکتار می باشد.

این منطقه به 3 بخش مختلف تقسیم می گردد که عبارتند از بخش های صنعتی، توریستی و تجاری که فرودگاه آبادان در بخش توریستی این دسته بندی قرار گرفته است. با توجه به تمامی مواردی که گفتیم، فرودگاه بین المللی آبادان دارای موقعیتی ممتاز در منطقه است. این فرودگاه به عنوان یک موقعیت ممتاز برای سرمایه گذاری به شمار می آید.

این وضعیت فقط برای زمان حال نیست و از اول این شرایط وجود داشته است. این فرودگاه در ادامه ی مسیرش از سمت شرکت نفت ایران به به سازمان هواپیمایی واگذار شد.

در ابتدا از فرودگاه آبادان به عنوان فرودگاه کمکی برای پروازهای خارجی استفاده می شدو هرگاه که ه خاطر وجود شرایط مختلف، فرود در مهرآباد ناممکن می شد، فرودگاه بین المللی آبادان به جای آن مورد استفاده قرار می گرفت.

فرودگاه آبادان در سال 1391 به درخواست سید حسین دهدشتی نماینده ی وقت آبادان در مجلس شورای اسلامی توسط دولت وقت، به فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان تغییر نام پیدا کرد.

به خاطر شرایط خاص قرار گیری این فرودگاه، به صورت مرتب پروازهای هوایی بین المللی اروپا و آمریکا به خاورمیانه با فاصله ای چند کیلومتری از بالای سر این فرودگاه می گذرند. البته دیگر پروازهای بین المللی بسیار کمی از این فرودگاه انجام می شود و از این شکوهی که برایتان وصف کردیم، تنها هاله ای باقی مانده است.

از جمله قابلیت های این فرودگاه این است که ظرفیت ورود 8 هواپیمای پهن پیکر را به طور هم زمان در باند مسافری خود دارد و از آنجایی که این فرودگاه با استانداردهای جهانی ساخته شده است حتی ظرفیت هواپیماهایی به بزرگی بوئینگ 747 و ایرباس340 را نیز دارد. می توان گفت که باند این فرودگاه تقریبا ظرفیت پذیرش اکثر هواپیماها را دارد.

شهرت و اعتبار این فرودگاه در گذشته به حدی بود که بزرگ ترین و معروف شرکت های هواپیمای جهان از جمله کویت ایرویز، کی ال ام هلند، بریتیش ایرویز انگلیس، لوفت هانزای آلمان، مالتای مالت، سوییس ایرویز، ایر فرانس، اسکاندیناوی ایر، آلایتالیای ایتالیا، ایر ایندیا از شرکت های هواپیمایی بسیار فعال در این فرودگاه بودند که البته پروازهایشان تا قبل از جنگ ایران و عراق در این فرودگاه بین المللی نشست و برخواست داشت.

اطلاعات فرودگاه بین المللی آبادان:

  • نام فرودگاه ببن المللی آبادان: Abadan Airport.
  • کد یاتا: ABD.
  • کد ایکائو: OIAA.
  • نوع فرودگاه: عمومی / باربری.
  • ارتفاع از سطح دریا: 6 متر.

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی آبادان:
شما می توانید از تاکسی های شهری که از فرودگاه به شهر می روند و برعکس از مرکز شهر به فرودگاه می آیند استفاده نمایید. نرخ تاکسی هم می توانید با راننده قبل از شوع مسیر توافق نمایید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>