اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرودگاه ایروان

آشنایی با فرودگاه بین المللی ایروان | Yerevan International Airport:
فرودگاهی که امروز قصد معرفی کردنش را داریم، فرودگاه بین المللی شهر ایروان، پایتخت کشور ارمنستان است که از قضا ممکن است بسیاری از شما خواننگان عزیز گذرتان به آن افتاده باشد، فرودگاه بین المللی ایروان (Yerevan International Airport). البته این فرودگاه را زوارتنوتس (Zvartnots International Airport) نیز می نامند.

فرودگاه بین المللی ایروان یا به عبارتی دیگر فرودگاه بین المللی زوارتنوتس در سال 1971 در شهر ایروان تأسیس شد. برای طرح ساخت و معماری این فرودگاه مسابقه ای در سال 1970 درشهر ایروان برگزار شد.

در این رقابت که با تم معماری همانطور که گفتیم برگزار گشت، تیم های طراحی معروف و نو آور در طراحی همچون؛ کاچیکیان، ترخانیان، قلاشیان، چرکزیان و مهندس سرشناس سازه، مهندس باقداسریان در این مسابقه شرکت نمودند و اتفاقا به صورت مشترک جایزه مقام اول را کسب نمودند.

مدتی بعد برای اجرای این طرح، نقشه ی معماری این پرژه با کمی تغییرات نسبت به طرح اصلی و اولیه توسط مهندسی به نام تیگرانیان و مهندس آرتورمسچیان به مرحله ی اجرا و ساخت در آمد. در سال 1980 این فرودگاه مجددا وارد فاز ساخت و ساز و توسعه شد.

بعدها بازسازی و توسعه در این فرودگاه بسیار صورت گرفت. ساخت ترمینال جدید و بازسازی مجدد بخش هایی از فرودگاه، به منظور شروع و راه اندازی پرواز های داخلی برای حکومت شوروی انجام پذیرفت. زمانی که حکومت شوروی منحل شد و پس از آن استقلال بسیاری از کشور ها من جمله، ارمنستان اعلام گشت، 8 سال بعد یعنی در سال 1998، یک ترمینال کارگوی جدید در این فرودگاه ساخته شد.

در پی ساخت این ترمینال کارگو، سالانه 100 ها هزار تن بار از این فرودگاه به وسیله ی هواپیماهای کارگو جا به جا می گردد. مسئولین این فرودگاه در سال 2004، پروژه ای برای ساخت ترمینال های بین المللی جدید آغاز کردند.

اولین ترمینال جدید این فرودگاه ساختش در تاریخ 1 ژوئن 2007 به پایان رسید. ترمینال جدید دوم نیز پس از 40 ماه گذراندن مراحل مختلف ساخت و ساز، در تاریخ 16 دستامبر سال 2011 به اتمام رسید. فرودگاه بین المللی زوارتنوتس در سال 2014، نزدیک به 2 میلیون و 100 هزار نفر مسافر داشته است.

همچنین 11 هزار جا به جایی هوایی و هواپیمایی را در همین سال داشته است. این آمار از این حیث قابل توجه است که نسبت به سال های قبل از سال 2014 با رشدی 20 درصدی رو به رو بوده است.

بیشتر گردشگران و حتی مردم ارمنستان با وجود مسیر های جاده ای مناسب شهر ایروان، ترجیح می دهند که سفر هوایی به این شهر داشته باشند و به همین خاطر، فرودگاه بین المللی ایروان یا به عبارت دیگر فرودگاه بین المللی زوارتنوتس، هم مهم ترین فرودگاه کشور ارمنستان و دروازه ی ورود گردشگران خارجی به این کشور محسوب می شود و هم پایگاه اصلی ورود مردم ارمنستان به این شهر محسوب می گردد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که فرودگاه بین المللی ایروان بعد از فرودگاه حیدر علی اف(Heydar Aliyev International Airport) شهر باکو در کشور آذربایجان و فرودگاه بین المللی تفلیس(Tbilisi International Airport) در جایگاه سومین فرودگاه پرتردد منطقه ی قفقاز قرار گرفته است.

این فرودگاه بین المللی در نزدیکی شهر زوارتنوتس ارمنستان و 12 کیلومتری غرب ایروان واقع شده است و چون نزدیک ترین فرودگاه به پایتخت ارمنستان شهر ایروان است، به عنوان فرودگاه ایروان نیز شناخته می شود. فرودگاه بین المللی زوارتنوس تنها فرودگاه بین المللی کشور ارمنستان است.

این فرودگاه پر ترافیک ترین فرودگاه در کشور ارمنستان نیز به شمار می رود. فرودگاه بین المللی زوارتنوتس پذیرای بسیاری از پروازهای خطوط هوایی مختلف در جهان است که بیتشر آنان، پروازهای عادی و چارتر ایرلاین های ایرانی است.

اطلاعات فرودگاه بین المللی ایروان:

  • نام فرودگاه بین المللی ایروان: Yerevan International Airport و یا Zvartnots International Airport.
  • کد یاتا: EVN.
  • کد ایکائو: UDYZ.
  • ارتفاع از سطح دریا: 865 متر.
  • ترمینال ها: 3 ترمینال مجزا.

ترمینال های فرودگاه بین المللی ایروان:
فرودگاه بین المللی ایروان دارای 3 ترمینال است که ترمینال شماره ی 1 آن از سال 1971 میلادی یعنی در همان ابتدای تأسیس فرودگاه شروع به کار کرد.

به دلیل فضای کوچک و کم نور ترمینال شماره ی 1، اول پروازهای ورودی این ترمینال و سپس کلیه پروازهای این بخش از سال 2006 به بعد به پایانه ی شماره ی2 انتقال یافت. سر انجام در سال 2011 فعالیت این ترمینال خاتمه یافت و بسته شد.

پس از این جا به جایی، سالن های دو ترمینال شماره ی 1 و 2، از طریق پلی به یکدیگر متصل شده اند. پایانه ی شماره ی 1، طبق اعلام مسئولین فرودگاه، ترمینال ی شماره ی 1 به خاطر معماری خاص و متفاوتش به عنوان یک اثر ملی ثبت خواهد شد.

این ترمینال، ساختمانی دایره ای شکل دارد که برج کنترل در مرکز آن قرار گرفته است. ترمینال شماره ی 2 هم دارای 2 ساختمان مجزا برای هم پروازهای ورودی و هم پروازهای خروجی می باشد.

ترمینال شماره ی 2 دارای 21 میز پذیرش، 9 در ورودی و گنجایش 3/5 میلیون مسافر در سال می باشد. و در آخر، ترمینال شماره ی 3 نیز مختص به پروازهای VIP و مخصوص می باشد.

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی ایروان:

  • تاکسی: برای رفت و آمد آسان به فرودگاه می توان از تاکسی های فرودگاه استفاده کرد و به همین منظور تاکسی های بسیار زیادی در محوطه ی این فرودگاه آماده ی انتقال مسافران هستند. اگر می خواهید مطمئن تر به مرکز شهر برسید، از ایرو تاکسی که تنها تاکسی رسمی فرودگاه نیز هست استفاده نمایید.
  • اتوبوس: اتوبوس های شهری با شماره ی 201 مسافران را به مرکز شهر و یا حتی بالعکس مسافران را به فرودگاه منتقل می کند.

امکانات فرودگاه بین المللی ایروان:

  • فروشگاه ها ی مختلف، کافه ها و رستوران های بین المللی و محلی از جمله مراکز خرید و یا تغذیه ای هستند که در فرودگاه وجود دارند و شما می توانید از آن ها استفاده نمایید.
  • امکان حمل و بسته بندی بارهای مسافرین در این فرودگاه وجود دارد.
  • صندلی های این فرودگاه بسیار راحت هستند.
  • کابین مخصوص افراد سیگاری در این فرودگاه وجود دارد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>