اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سیستم لوله کشی یکی از بخش های بسیار مهم و جدایی ناپذیر در هر ساختمانی است. سیستم لوله کشی و جمع آوری فاضلاب با هدف پیشگیری از آلودگی محیط زندگی و جمع آوری و هدایت فاضلاب ساختمان به محل دفع مورد نظر اجرا می شود.یکی از مهم ترین نکاتی که در حین لوله کشی فاضلاب باید در نظر گرفت استفاده از کمترین طول لوله ممکن برای خروج فاضلاب از ساختمان است.

لوله کشی فاضلاب باید به گونه ای اجرا شود که فاضلاب به سرعت دفع شده و هیچ گرفتگی در طول مسیر فاضلاب به وجود نیاید. برای این کار راهکارهای مختلفی مانند استفاده از لوله هایی با قطر مناسب، شیب بندی مناسب لوله های فاضلاب و استفاده از وصاله های 45 درجه از جمله زانو، سه راه و… وجود دارد.

مهم ترین اجزاء سیستم جمع آوری فاضلاب خانگی

سیفون

یکی از مهم ترین اجزاء سیستم لوله کشی فاضلاب است که از یک سمت به وسیله بهداشتی و از طرف دیگر به شاخه افقی فاضلاب متصل است. سیفون همیشه حاوی آب است و این آب مانع از عبور هوا و گاز درون شبکه به محیط داخلی خانه می شود.

لوله افقی فاضلاب

لوله افقی فاضلاب محلی برای خروج فاضلاب از سیفون و ورود آن به لوله قائم فاضلاب است.

لوله قائم فاضلاب

فاضلاب بعد از وارد شدن به لوله قائم به سمت پایین هدایت می شود.

لوله هواکش

یکی از بخش های بسیار مهم سیستم لوله کشی فاضلاب است و نقش آن تخلیه گاز و هوای درون شبکه به بیرون و ارتباط با جو است. این بخش تا روی بام ادامه دارد.

انواع شبکه های جمع آوری فاضلاب خانگی

  • شبکه جمع آوری فاضلاب با هواکش انفرادی
  • شبکه جمع آوری فاضلاب با هواکش مداری
  • آشنایی با سیستم جمع آوری فاضلاب خانگی و اجزای آن

بخش های مختلف شبکه جمع آوری فاضلاب با هواکش انفرادی:

  • لوله های افقی فاضلاب
  • لوله قائم (رایزر) فاضلاب
  • لوله افقی اصلی فاضلاب
  • لوله های هواکش وسایل بهداشتی
  • لوله های افقی هواکش
  • لوله قائم (رایزر) هواکش

در این نوع شبکه ابتدا فاضلاب وارد لوله های افقی فاضلاب شده و بعد به لوله قائم فاضلاب ریخته می شود. در ادامه فاضلاب به درون لوله افقی اصلی ریخته شده و از طریق همان لوله از خانه به بیرون هدایت می شود.دراین نوع شبکه جمع آوری فاضلاب خانگی، شبکه هواکش شامل لوله های افقی و لوله عمودی می باشد. در این شبکه هواکش هر کدام از وسایل بهداشتی یک لوله هواکش دارند که پس از خروج از سیفون به هم متصل شده و با اتصال به لوله های افقی به لوله قائم هواکش متصل می شوند.

هماطور که در شکل پایین می بینید لوله قائم هواکش از یک سمت به بالاترین مصرف کننده ها و از سمت دیگر یعنی زیر پایین ترین وسایل بهداشتی به لوله قائم فاضلاب اتصال دارد. مهم ترین نقش لوله های هواکش در این سیستم وارد کردن یک فشار مثبت بر روی سیفون هاست که مانع از تبخیر آب درون سیفون می شود. این لوله های هواکش حرکت فاضلاب درون لوله های افقی و قائم را تسهیل می کنند.

لوله افقی هواکش باید در قسمت بالاتری نسبت به وسایل بهداشتی باشند. شیب لوله های افقی هواکش و فاضلاب باید در جهت عکس همدیگر باشد تا لوله ها دچار گرفتگی نشوند. این نوع شبکه بیشتر برای ساختمان هایی با تعداد وسایل بهداشتی زیاد اجرا می شود که فاصله لوله قائم فاضلاب از وسایل بهداشتی طولانی بوده و نمی توان لوله قائم فاضلاب را نزدیک به وسایل بهداشتی متصل کرد.

شبکه جمع آوری فاضلاب با هواکش مداری

در این نوع سیستم جمع آوری فاضلاب برخلاف شبکه جمع آوری فاضلاب با هواکش انفرادی به ازای هر خط افقی فاضلاب، یک لوله هواکش تعبیه شده است. این لوله های هواکش در نقطه ای بالاتر از وسایل بهداشتی به لوله قائم هواکش متصلند. سمت دیگر این لوله های هواکش به قسمت زیرین وسایل بهداشتی یعنی در پایین ترین قسمت ساختمان ختم می شود که درست در این محل به لوله قائم فاضلاب متصل می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>