اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کوشیا

جدول عملکرد زیست توده خشک کوشیا در مناطق مختلف کشور

جدول


پیش بینی خسارت در اثر تنش شوری و خشکی

در کاشت تابستانه گیاه کوشیا به ازای هر میلیمتر افزایش مصرف آب 6/7 کیلوگرم در هکتار و در کشت بهاره 4/8 کیلوگرم در هکتار محصول افزایش یافت و به ازای هر واحد افزایش شوری آب آبیاری در کشت تابستانه 154 و در کشت بهاره 511 کیلوگرم در هکتار محصول کاهش یافت. در صورتی که قیمت هر کیلوگرم کوشیای خشک 5000 ریال در نظر گرفته شود. در کاشت تابستانه میزان خسارت به ازای هر واحد افزایش شوری آب آبیاری 770000 ریال در هکتار و به ازای هر میلی متر کاهش مصرف آب 33500 ریال در هکتار و در کشت بهاره به ترتیب 2555000 و 24000 ریال در هکتار خواهد بود. البته در صورتی که ساقه گیاه به عنوان جارو فروخته شود ارزش افزوده بیشتری برای کشاورز خواهد داشت.

جدول تغییرات میزان محصول تولیدی به ازای هر واحد تغییر

جدول


کیفیت علوفه

کوشیا را می توان تا 50 درصد در جیره غذایی دام وارد نمود. وارد کردن آن به جیره غذایی دام بین 20 تا 40 درصد بسیار مناسب است و تأثیر منفی در تولید دام ندارد. با افزایش شوری نسبت برگ به ساقه افزایش یافته و کیفیت علوفه بهبود می یابد. در این گیاه درصد پروتئین خام ساقه بسیار کمتر از برگها است و ساقه 2 تا 3 درصد فیبر خام بیشتری نسبت به برگها دارد. مهم ترین عوامل ایجاد کننده سمیت گیاه میزان نیترات، اکسالات و آلکالوئیدها شناخته شده است، مدیریت کوددهی نقش مهمی در میزان این مواد در گیاه دارد.

بهترین مرحله برداشت آن انتهای غنچه دهی و ابتدای گلدهی است. در صورتیکه علوفه کوشیا 25 تا 50 درصد در جیره غذایی دام قرار گیرد، تأثیری بر جذب و قابلیت هضم توسط گوسفند نخواهد داشت. درصورتی که نسبت کوشیا در تغذیه دام بیشتر از 60 درصد باشد موجب کاهش در جذب ماده خشک می شود. این گیاه را می توان به صورت سیلو شده نگهداری در جیره نشخوار کنندگان مصرف شود. اضافه کردن یک درصد اوره به سیلاژ کوشیا موجب بهبود کیفیت سیلو می شود.

تجربیات موفق کاشت گیاه کوشیا

در ژاپن به منظور طراحی فضای سبز و در کانادا به عنوان علوفه بیش از 50 سال است که توسط کشاورزان انجام می شود. این گیاه در حال حاضر در استانهای خراسان (سبزوار) و استان لرستان کشت می شود و بیشتر به عنوان جارو مورد بهره برداری قرار می گیرد. در استان خراسان رضوی منطقه جوین و مشکان سبزوار در اراضی و منابع آبی که امکان کشت چغندرقند و پنبه وجود ندارد کوشیا کشت می شود. در برخی مزارع به صورت کشت مخلوط با پنبه و چغندر کشت می شود. سطح زیر کشت آن در منطقه حدود 40 هکتار است. کاشت گیاه کوشیا در 15 فروردین به بعد انجام می شود. برای آماده سازی زمین شخم و دیسک زده می شود و بذرپاشی با دست انجام می شود و حدود 100 کیلوگرم در هکتار کود اوره داده می شود. حدود 40 - 60 تن در هکتار علوفه تر در هکتار تولید می شود. البته کشاورزان این گیاه را به عنوان جارو کشت می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>