اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرودگاه بین المللی مشهد

معرفی فرودگاه بین المللی مشهد:
فرودگاه بین المللی مشهد(Mashhad International Airport) و یا فرودگاه شهید هاشمی نژاد که البته هر دوی آن ها اشاره به یک فرودگاه دارند، از جمله فرودگاه های پر رفت و آمد کشورمان است که پروازهای بین المللی را نیز در خود و در شهر مشهد پذیرا است. این فرودگاه سال پیش با جا به جایی 7 میلیون مسافر، دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور شناخته شد.

از آن جا که حرم مطهر و آستان مقدس امام رضا(ع) در شهر مشهد قرار گرفته، از جای جای ایران و البته جهان، برای زیارت حرم مطهر این امام بزرگوار مسافرین زیادی به شهر مشهد سفر می کنند. از این رو وجود یک فرودگاه ایمن و مجهز در شهر مشهد از دوره های خیلی قبل تر نیاز بوده است تا مردم با خرید بلیط هواپیما مشهد خود را از هر نقطه از کشور به مشهد برسانند.

این فرودگاه در سال 1330 ساخته شده است. البته بسته به نیازی که در خط های بالاتر برایتان توضیح شرح دادیم، قبل از ساخت این فرودگاه در میدان 15 خرداد مشهد یک باند خاکی برای فرود هواپیماهای کوچک نظامی وجود داشت که البته ضد هوائی هایی در آن نیز مستقر کرده بودند.

اولین باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در زمان توسعه ی فرودگاه به صورت الحاقی از فرودگاه قدیم به ابتدای باند 13 و باند نیروی هوایی امتداد داده شد و در ادامه نیز بهسازی بر روی آن نیز صورت گرفت. در ادامه ی توسعه وبهسازی این فرودگاه در سال 1346، باندی جدید که از بتن ساخته شده بود برای پدافند های نیروی هوایی مورد بهره برداری قرار گرفت. در این باند جدید روزانه یک پرواز در مسیر تهران- مشهد، پرواز های آموزشی و پروازهای نظامی در آن صورت می پذیرفت.

در سال های پیش روی این فرودگاه، با افزایش پرواز ها و ورود هواپیماهای جدید و پهن پیکری همچون ایرباس در سال 1357، مراکز پروازی دیگری همچون؛ برج مراقبت و ساختمان های جانبی در حالی که هنوز در دست ساخت بودند، مورد بهره برداری قرار گرفتند. البته این ساخت تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این علت که شرکت پیمانکار منحل شده بود، ادامه پیدا کرد.

فرودگاه مشهد پس از انقلاب اسلامی وارد فاز و مرحله ی جدیدی شد و نامش از فرودگاه بین المللی مشهد به فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد نیز تغییر پیدا کرد. این فرودگاه در زمینی به مساحت 540 هکتار در جنوب شرقی شهر مشهد مقدس قرار دارد و می تواند با دو باند موازی که دارد، تمامی هواپیماها تا مدل بئینگ 747 را پذیرا باشد. در حال حاضر این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه پر رفت و آمد ایران بعد از فرودگاه بین المللی مهر آباد شناخته می شود.

شاید باورتان نشود اما این فرودگاه میزان جا به جایی مسافرش از فرودگاه بین المللی امام خمینی بیشتر است! از نظر تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه فرودگاه بین المللی مشهد در جایگاه اول قرار دارد. بیش از 30 شرکت داخلی و خارجی مختلف به این فرودگاه پرواز دارند که از این بین 16 شرکت هواپیمایی خارجی و 14 شرکت داخلی هستند.

هر سال در حدود 30 هزار زائر حج عمره از این فرودگاه به سمت عربستان پرواز می کنند. فرودگاه بین الملی مشهد برا ی شرکت های هواپیمایی ایران ایر (به عنوان قطب دوم)، هواپیمایی ایران ایرتور، هواپیمایی آسمان (به عنوان قطب شرق کشور)، کیش ایر (به عنوان قطب دوم)، هواپیمایی ماهان (به عنوان قطب دوم)، هواپیمایی معراج (به عنوان قطب دوم) و هواپیمایی تابان فرودگاه اصلی می باشد

اطلاعات فرودگاه بین المللی مشهد:

  • نام فرودگاه بین المللی مشهد: Mashhad International Airport.
  • نوع فرودگاه: عمومی/ نظامی.
  • کد یاتا: MHD.
  • کد ایکائو: OIMM.
  • فاصله تا مرکز شهر مشهد: 8 کیلومتر.
  • ارتفاع از سطح دریا: 995 متر.
  • ترمینال ها: 2 ترمینال مجزا برای پرواز های ورودی و خروجی.

ترمینال های فرودگاه بین المللی مشهد:

  • ترمینال شماره ی 1: این ترمینال مخصوص پروازهای داخلی است و مساحتی برابر با 38 هزار متر مربع دارد. در ضلع غربی این فرودگاه، دریافت کارت پرواز، سوار شدن به هواپیما و پذیرش بار انجام می گیرد. در ضلع شرقی نیزروازهای ورودی پذیرش می گردند.
  • ترمینال شماره ی 2: این ترمینال هم پروازهای خارجی و بین المللی را پذیرش می کند. مساحت این ترمینال برابر با 21600 متر مربع است. این نکته را باید اضافه کرد که ترمینال دیگری به عنوان کمکی برای پروازهای ورودی خارجی نیز اختصاص دارد.

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی مشهد:
برای دسترسی به فرودگاه می توان از اتوبوس، تاکسی، متورو خودروهای شخصی از این فرودگاه به سمت مرکز شهر و بالعکس استفاده نمود.

برای این که با ماشین شخصی به سمت این فرودگاه بروید می توانید از سمت فلکه ی 15 خرداد در جنوب شرقی مشهد به سمت بلوار جمهوری و بعد از آن به سمت بلوار شهید هاشمی نژاد حرکت کنید، کمی جلوتر فرودگاه قرار دارد.

اگر تصمیم دارید که از مترو استفاده کنید می توانید از خط یک متروی مشهد استفاده کنید. ایستگاه متروی وکیل آباد تا ایستگاه غدیر که همان ایستگاه فرودگاه است، از ساعت 6 صبح تا 22:30 به مسافران سرویس می دهد.

برای استفاده از اتوبوس نیز می توانید از خط 77 شرکت اتوبوس رانی مشهد مسیر فرودگاه تا حرم را استفاده کنید.

با استفاده از اتوبوس می توانید در 20 دقیقه این مسیر را بپیمایید. در بیرون از ترمینال های فرودگاه هم بیش از 300 تاکسی مستقر شده است. اگر بخواهید می توانید بیرون از محیط فرودگاه نیز از تاکسی های سواری گذری نیز استفاده کنید.

امکانات فرودگاه بین المللی مشهد:
در تمامی ترمینال های فرودگاه می توانید از خدماتی همچون: آرایشگاه، نگهداری بار، واک وی، بخش اشیای گمشده، بخش امانات نگهداری بار، جامه دان، پارکینگ طبقاتی، بسته بندی بار، چرخ دستی حمل بار، خدمات CIP، خدمات اورژانس، خدمات بانکی، خدمات تلفنی، اینترنت رایگان، خدمات ترافیک شرکت های هوایی، دفاتر فروش بلیط و رزرو هتل های مشهد، راهنمای مسافر، رستوران، نمازخانه، فری شاپ ها و فروشگاه های مختلف، غرفه های فروش هدایا و سوغاتی های مخصوص مشهد برای استفاده و رفاه حال مسافرین وجود دارد و ارائه می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>