اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

موتور یا همان کمپرسور کولر گازی مهم ترین و گران ترین قطعه کولر گازی می باشد. در صورت آسیب دیدن این قطعه مهم دیگر کولر گازی توان چرخش گاز در مدار یا سیکل را نداشته و در نتیجه قابلیت خنک سازی خود را از دست می دهد. سوختن کمپرسورها یکی از رایج ترین و مهم ترین ایرادات کمپرسورهاست که در این مطلب قصد داریم شما را با علل سوختن این قطعه مهم و نحوه تعمیر آن آشنا کنیم.کاهش گاز کولر گازی و نبود آن می تواند موجب بروز مشکلاتی در کمپرسور و خرابی آن شود.

نوسانات برق شهری

نوسانات برق شهری یکی دیگر از علل عمده خرابی کمپرسور اسپلیت هاست. برای مثال وقتی کولر در حال کار است و ولتاژ برق به زیر 200 ولت برسد کمپرسور ناگهان زیر بار میماند و در واقع عملکرد آن قطع می شود.در این حالت کمپرسور متوقف شده اما برق بر روی سیم پیچ است و در نتیجه سیم پیچ به شدت آمپر کشیده اما نمی تواند قطعات داخلی را به کار بیندازد. این مشکل موجب اورلود کردن موتور می شود. در این وضعیت قطعه ای در داخل موتور قرار دارد که در زمان خطر، برق کولر را قطع می کند و می تواند موجب سوختن کمپرسور شود.

کثیف بودن کنداسور

سومین عامل سوختن موتور، کثیف بودن کنداسور کولر گازی است. کنداسور یکی از قطعات مهم کولر گازی بوده که ظاهری شبیه به رادیات ماشین دارد.هنگامی که گاز داغ از کمپرسور وارد کنداسور (روی آت دور یا یونیت بیرونی کولر نصب شده) می شود اگر کنداسور کولر کثیف باشد قادر به تخلیه کامل این گرما نبوده و موجب بالا رفتن فشار گاز می شود.

برای مثال فشار گاز طبیعی باید 60 باشد اما در یک کنداسور کثیف فشار بالا رفته و مثلا عدد 90 را نشان می دهد که این مساله موجب بالا رفتن مصرف برق می شود. با بالا رفتن بیش از حد آمپر خطر سوختن کمپرسور بیشتر شده و از طرفی افزایش فشار گاز فشار زیادی به کمپرسور وارد می کند که می تواند موجب خرابی آن شود.

وجود هوا داخل لوله های مدار کولر گازی

اگر در لوله های مدار کولر گازی هوا وجود داشته باشد خطر سوختن موتور بالاتر می رود. برای پیشگیری از این مساله نصاب باید در هنگام نصب اسپلیت، هوای داخل لوله ها را به وسیله دستگاه وکیوم خارج کند.

اگر در این لوله ها هوا وجود داشته باشد ممکن است با روغن کمپرسور ترکیب شده و آن را خراب کند. وجود هوا در داخل لوله ها همچنین موجب اکسید شدن قسمت داخلی کمپرسور می شود. به مرور این زنگ زدگی ضخیم تر شده و به قطعات دیگر موتور سابیده می شود که در این حالت ممکن است کمپرسور قفل کرده و یا اصطلاحا گیرپاج کند.وجود هوا در داخل مدار ممکن است موجب تغییر نقطه ذوب گاز شود.

مرطوب شدن داخل مدار نیز خطر کیپ شدن لوله مویی کولر گازی را به دنبال دارد که در این حالت چرخش گاز در داخل سیکل متوقف می شود. در این وضعیت کمپرسور دیگر قادر به چرخاندن نبوده و در نتیجه دمای و آمپر آن بالا رفته، سرما کم شده و خطر سوختن کمپرسور بالا می رود.

خرابی خازن

خازن قطعه ای مهم در کولرگازی است که نقش اصلی را در استارت زدن کولر گازی دارد. کولر گازی برای استارت زدن و شروع به کار به یک ولتاژ بالای ناگهانی دارد و این وظیفه بر عهده خازن کولر است. خازن قادر است مقدار زیادی ولتاژ را جمع آوری کرده و به صورت ناگهانی آن را آزاد سازد.

کمپرسور برای راه اندازی کولر و به دلیل فشار گاز به ولتاژ زیادی نیاز دارد که برای این میزان ولتاژ به خازن نیاز دارد. در صورت خرابی خازن کمپرسور دیگر توان استارت زدن را نخواهد داشت که در این حالت کمپرسور در هنگام استارت زدن صدای زوزه ای می دهد.این صدا حدودا 10 ثانیه شنیده می شود و در همین زمان دستگاه آمپر زیادی میکشد و اورلود می کند.اورلود کردن موتور مانع از سوختن آن می شود تا کولر پس از خنک شدن مجددا راه اندازی شود. خرابی خازن تکرار این مساله می تواند موجب سوختن موتور شود.

بیش از حد بودن طول لوله کولر گازی

بیش از حد بودن طول لوله کولر گازی نیز می تواند به کمپرسور آن آسیب بزند. برای طول لوله اسپلیت ها یک حد معین و استانداردی وجود دارد که در صورت بیشتر شدن طول لوله وقتی کپرسور می خواهد راه اندازی شود باید حجم زیادی گازی که درون این این لوله ها وجود دارد را به چرخش دربیارود که این مساله فشار زیادی به موتور آورده و موجب استهلاک آن می شود.

برای لوله کشی توکار کولر گازی باید پیش از نصب ظرفیت دستگاه و متراژ لوله را محاسبه کرد تا بتوان یک جانمایی مناسب برای کنداسورها انجام شود. این امر در افزایش طول عمر مفید کپرسورها بسیار موثر است.علاوه بر دلایل ذکر شده در بالا علل دیگری نیز می تواند موجب سوختن موتور کولر گازی شود که از مهم ترین آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • خرابی کنتاکتور و قطع و وصل کردن برق موتور
  • خرابی برد کولر گازی
  • دو پهن بودن لوله های توکار که می تواند چرخش گاز را مسدود نماید.
  • خرابی فن کندانسور

بنابراین علل زیادی می تواند موجب خرابی و سوختن موتور کولر گازی شود که تنها پس از انجام تست های مخصوص می توان علت اصلی را تشخیص داد. پس در صورت خراب شدن و سوختن موتور اسپلیت باید ابتدا علت اصلی پیدا و رفع شود تا پس از تعویض موتور، کولر باز هم خراب نشود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>