اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انجیر

حفاظت رطوبت
به وسیله خاکپوش های مصنوعی (پلاستیک)، گیاهی (مثل تفاله شیرین بیان) و یا طبیعی (مثل سنگ ریزه) رطوبت خاک اطراف ریشه نگهداری و از تبخیر سطحی در اراضی شیبدار جلوگیری می شود.

برای خاکپوش گیاهی ضخامت اولیه 10 سانتیمتری و ضخامت هفت سانتیمتری بعد از فشردگی با پوشش کامل سطح تا شعاع سه متری از تنه درخت برای افزایش کارایی خاکپوش ضروری است شعاع سه متری خاکپوش برای درختان با تاج 10 متر مکعبی برای حفظ رطوبت در شرایط دیم اراضی شیبدار مناسب است.

حفاظت تنه
تنه نهال انجیر در سال های اولیه کاشت در باغ یا اراضی شیبدار مورد حمله جوندگان مثل خرگوش و جوجه تیغی و یا خطر سرمازدگی و آفتاب سوختگی است، بنابراین در سال های اولیه با گذاشتن بوته های خار یا چیدن سنگهایی اطراف تنه و یا حداقل سمت جنوبی تنه ها از این آسیبها جلوگیری خواهد شد.

هرس و تربیت درختان
هرس ساقه قلمه ریشه دار باید در ارتفاع 30 سانتیمتری بالای طوقه انجام شود و محل زخم هرس بیدرنگ با چسب باغبانی محتوی قارچکش پوشانده شود. در نهال هایی که رشد قسمت هوایی ضعیف و یا کمتر از 30 سانتیمتر است نیازی به هرس ساقه نیست.

در صورتی که نهال یا پاجوش تعداد زیادی ساقه دارد بهتر است حداکثر چهار شاخه قوی انتخاب و مابقی آنها هرس شوند. تربیت درخت انجیر به صورت چند تنه به ویژه در اراضی شیبدار بادخیز الزامی است.

اما در صورتیکه مشکل سرمازدگی تنه و آسیب باد به تنه وجود نداشته باشد تربیت یک تنه درخت برای اجرای راحت تر عملیات خاک ورزی و برداشت بهداشتی محصول در اراضی شیبدار مناسبتر از تربیت چند تنه است در تربیت به روش یک تنه به چهار شاخه در ارتفاع یک متری اجازه رشد داده خواهد شد.

چهار شاخه در چهار جهت مختلف با فاصله کم برای تربیت میان باز برای مناطق بدون برف شدید انتخاب می شوند. هرس هر ساله شاخه های کوتاه یکساله جانبی (پنجه) که به اصطالح محلی شهرستان استهبان پنجه شکنی میگویند، برای افزایش کیفیت میوه انجیر رقم سبز ضروری است.

هرس پنجه شکنی در انجیر رقم سبز با حفظ یک شاخه کوتاه یک ساله جانبی روی شاخه دو ساله و حفظ شاخه های یک ساله انتهایی و هرس مابقی آنها مناسبترین روش برای افزایش عملکرد باغ و کیفیت میوه است.

کنترل آفات و بیماریها
به منظور حفظ سلامت نهال و درختان انجیر، مبارزه با آفات و بیماریها ضروری است مهم ترین آفات انجیر که در اراضی شیبدار و در شرایط دیم حالت طغیانی پیدا می کنند شامل کنه، شپشک ستاره ای و کرم سفید ریشه می باشند.

مهم ترین بیماریهای انجیر در اراضی شیبدار شامل شانکر (فوموپسیس)، و موزائیک می باشند باتوجه به آفات و بیماریهای هر منطقه، عملیات مبارزه براساس دستورالعمل های سازمان حفظ نباتات انجام می گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>