اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان یکی از مهم ترین بخش های تأسیسات ساختمان است که بروز هر گونه اشتباه در در اجرای صحیح آن می تواند هزینه های هنگفتی برای مالک به دنبال داشته باشد. ایجاد هر گونه تغییر در سیستم لوله کشی آب سرد و گرم پس از ساخت کامل ساختمان بسیار هزینه بر است بنابراین باید این سیستم تنها توسط افراد حرفه ای نصب و راه اندازی شود. در این مقاله با اصول این نوع لوله کشی و نحوه اجرای آن بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع لوله کشی آب سرد و گرم

نحوه اجرای لوله کشی آب سرد و گرم بسته به کاربری ساختمان می تواند بسیار متنوع باشد. برای مثال لوله کشی یک ساختمان تجاری یا مسکونی و همچنین یک ساختمان تک واحدی.و چند واحدی تفاوت زیادی با هم دارند. برای تمام انواع لوله کشی های آب سرد و گرم، آب مصرفی از کنتور آب شهری به وسیله یک شیر یک طرفه قطع و وصل در ورودی ساختمان به تمامی بخش های لوله کشی ساختمان منتقل می شود. این آب پس از طی مسیر انشعاب اصلی وارد لوله ی تقسیم کننده شده و سپس در طی چند مسیر به بخش های مختلف ساختمان می رسد.

آب لوله های سرد و گرم

آب موجود در این نوع لوله ها کاملا بهداشتی است و آب تمیز به محل مصرف منتقل می شود. این آب در پارامترهای مختلف مانند دما، رنگ، تیرگی، بو و مزه بهداشتی بوده و برای آشامیدن مناسب است. این آب کاملا تمیز بوده و هیچ گونه بیماری یا اثر زیان آور بیولوژیکی را به دنبال نخواهد داشت.

نکات مهم در اجرای لوله کشی ساختمان

برای لوله کشی آب سرد و گرم معمولا از لوله های تک لایه، پنج لایه و فلزی استفاده می شود. لوله های آب سرد و گرم نباید در نزدیکی لوله های فاضلاب باشند زیرا ممکن است به مرور زمان دچار پوسیدگی شده و آلودگی های فاضلاب وارد آب آشامیدنی شود. این لوله ها باید در مسیری جداگانه و دور از سیم های برق ساختمان و مسیرهای باشند. از عبور دادن لوله های آب از درون دود کش، کانال هوا، چاه آسانسور یا اتاق تابلوی برق جدا خودداری کنید.

انواع لوله های به کار رفته در لوله کشی ساختمان

برای این لوله کشی معمولا از سه نوع لوله استفاده می شود که شامل لوله های آهنی و فولادی گالوانیزه، لوله های چدنی، لوله های پلاستیکی و PVC می باشد. لوله های پلاستیکی PVC پرکاربردترین لوله ها در لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان هستند که هم برای لوله کشی اولیه ساختمان و هم به جای لوله های پوسیده توکار کاربرد دارند.

نکات اصولی در نحوه لوله کشی ساختمان

این لوله ها باید حتی الامکان در مستقیم ترین و کوتاه ترین مسیر ممکن اجرا شده و موازی یا عمود بر دیوارهای ساختمان کشیده شود. بهتر است لوله ها در نزدیکی دیوارها، تیغه ها و سقف ها بوده و به صورت کف خواب نباشند. اگر می خواهید لوله های آب سرد و گرم ساختمان به صورت زیرسقفی و یا تحت پوشش سقف کاذب اجرا شوند بهتر است در حداکثر ارتفاع ممکن قرار گیرند.

مسیر مناسب برای لوله کشی

مسیر لوله کشی نباید در بالای دستگاه های برقی باشد اما در صورتی که مجبور به این کار باشید باید سینی قطره گیر در زیر لوله ها نصب شود تا در صورت نشتی، آب بر روی وسیله برقی نریخته و خطر برق گرفتگی و خرابی دستگاه مذبور وجود نداشته باشد. پیش از شروع کار لوله کشی مسیر دقیق لوله ها را تعیین کنید تا هیچ تداخلی با دیگر رشته های ساختمانی، برقی، مکانیکی نداشته باشند.

البته در اغلب ساختمان های استاندارد همه چیز از قبل پیش بینی و برنامه ریزی شده و چنین مشکلاتی پیش نمی آید اما در مواردی نیز ممکن است نیاز به تغییر در نقشه اجرای کار باشد تا پس از لوله کشی مشکلاتی از قبیل تداخل مسیر لوله کشی با دیگر مسیرهای تأسیساتی و سرگیر شدن لوله ها و ایجاد مشکل در باز شدن کامل درب ها و پنجره ها پیش نیاید.

هزینه لوله کشی

هزینه لوله کشی به عوامل مختلفی بستگی دارد اما نوع و میزان مواد و مصالح مصرفی و همچنین میزان کار مورد نیاز و زمان آن مهم ترین مسائل تعیین کننده بر قیمت لوله کشی ساختمان هستند. مهم ترین عامل در تعیین هزینه لوله کشی آب سرد و گرم زمان مورد نیاز برای اجرای آن است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>