اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اسفناج

کاشت گیاه اسفناج در دمای 20-18 درجه سانتی گراد بهترین رشد را دارد و در دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد، رشد این گیاه کند می شود. در صورتی که گیاهان مقاوم شده باشند، می توانند دماهای انجماد تا کمتر از 10- درجه سانتی گراد را تحمل کنند. دما همچنین می تواند روی کیفیت برگ تأثیر داشته باشد، یعنی دماهای پایین باعث افزایش ضخامت برگ می شود، ولی اندازه و نرمی برگ را کاهش می دهند.

اسفناج گیاهی یکساله و دوپایه با برگ هایی به رنگ سبز تیره می باشد. اسفناج دارای ریشه های عمیق است. اسفناج پس از سبز شدن بذور به تولید برگ های قاعده ای موسوم به "روزت" ( rosette) می پردازد. برگ های این گیاه در ارقام مختلف دارای شکل ها (تخم مرغی، بیضوی، نیزه ای) و رنگ های متفاوتی هستند. پهنک برگ ها صاف یا چین دار و کناره برگ ها به صورت صاف یا دندانه دار می باشند.

در کاشت گیاه اسفناج باید بدانیم که هوای گرم باعث به گل نشستن، کند شدن رشد و تند شدن طعم برگ های گیاه اسفناج می شد. هر چه طول مدت روشنائی روز بیشتر باشد، گیاه اسفناج زودتر به گل می نشیند. ساقه گلدهنده اسفناج از نوع برافراشته است و ارتفاع آن تا یک متر می رسد. گل های اسفناج بسیار کوچک، خوشه ای و به رنگ سبز هستند.

گل های نر و ماده اسفناج به طور جداگانه بر روی دو بوته مختلف از همین گیاه ظاهر می گردند و توسط حشرات تلقیح می شوند. اسفناج های یکپایه هم در طبیعت مشاهده شده اند. پایه های نر اسفناج پس از گرده افشانی از بین می روند ولی پایه های ماده همچنان باقی می مانند تا تولید بذر نمایند.
اسفناج دارای دو نوع متمایز است:

  1. اسفناج تیغ دار که دارای بذور خاردار، برگ های کوچک و محصول دهی کمتر است.
  2. اسفناج بدون تیغ که دارای بذور گرد، صاف و فاقد خار با برگ های بزرگ تر و بوته های قوی تر می باشد.

برداشت گیاه اسفناج

  1. اسفناج را زمانی برداشت می کنند که دارای 7 - 5 برگ باشد.
  2. برداشت باید قبل از گل دادن گیاه صورت پذیرد.
  3. برای برداشت یک مرحله ای معمولاً گیاه را با ریشه از خاک در می آورند اما برای دسترسی به برداشت بعدی باید گیاه را از ارتفاع 2 سانتیمتری قطع کرد.
  4. گیاه کامل را بلافاصله بعد از برداشت تمیز می کنند یعنی برگ های پوسیده را جدا می کنند و سپس گیاه را بسته بندی می کنند اما بهتر است از شستشوی گیاه تا مرحله فروش یا مصرف خودداری شود.
  5. راندمان محصول دهی اسفناج در حدود 30 تن در هکتار است.

بیماری گیاه اسفناج

بیماری سفیدک پودری و شته سبز از مهم ترین عوامل خسارتزا در کاشت گیاه اسفناج هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>