اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کشاورزی

انواع کشاورزی
کشاورزی یکی از فعالیت های گسترده در جهان است، اما در همه جا یکسان نیست. برای طبقه بندی کشاورزی روش های مختلفی وجود دارد، و برخی از معیارهای اصلی که می توان بر اساس آن تقسیم بندی کرد عبارت اند از:

  • مقیاس
  • نوع محصول
  • ترکیب دام
  • نحوه توزیع محصولات کشاورزی
  • سطح مکانیزاسیون

در زیر انواع عمده کشاورزی در سراسر جهان وجود دارد:

عشایری
فعالیت عشایر مبتنی بر پرورش حیوانات در مراتع طبیعی است. این عمل توسط مردم مناطق نیمه خشک و خشک انجام می شود. این افراد در جستجوی مراتع طبیعی برای چرای دام خود به همراه حیوانات خود درحرکت هستند. نوع حیوانات پرورش یافته از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت است. شمال آفریقا، بخش هایی از عربستان و بخش هایی از شمال اوراسیا مناطقی هستند که این نوع از کشاورزی در آن ها یافت می شود. این یک نوعی فعالیت برای امرا معاش است.

دامداری
در این سیستم کشاورزی، تأکید عمده بر پرورش حیوانات است. برخلاف گله های عشایری، دامداران زندگی مستقر دارند. این نوع کشاورزی به صورت تجاری در مناطقی از جهان توسعه یافته است که زمین های زیادی برای چرای حیوانات ازجمله مناطق کم باران آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و استرالیا در دسترس است. حیوانات به طور عمده برای گوشت و پشم پرورش می یابند و در مزارع در مقیاس بزرگ نگهداری می شوند.

کشاورزی با تغییر کاربری زمین
این نوع کشاورزی بیشتر در مناطق استوایی انجام می شود. بر اساس این سیستم، زمین کشاورزی با پاک سازی مناطق جنگلی و استفاده از تکنیک برش و سوزش به دست می آید. زمین پس ازآن برای چند سال کشت می شود، تا زمانی که باروری زمین کاهش نیافته و یا زمین توسط علف های هرز و سایر گیاهان بومی پر نشده باشد. در این مرحله کشاورزان به سمت پاک سازی منطقه دیگری از جنگل حرکت می کنند. این یک نوع کشاورزی تقریباً همیشه به صورت دستی انجام می شود و معمولاً توسط افرادی که در مناطق گرمسیری مانند جنوب شرقی آسیا زندگی می کنند، انجام می شود و تأکید عمده آن روی محصولات دانه ای است. این نوع کشاورزی به دلیل فشار کارشناسان محیط زیست رو به کاهش است.

کشاورزی اولیه
این یک نوع کشاورزی با انواع فوق الذکر متفاوت است زیرا همان قطعه زمین به طور مداوم سال به سال کشت می شود. خیش زدن زمین معمولاً برای حفظ باروری خاک استفاده می شود و روشی است که اغلب در مناطق گرمسیری به کار می رود. علاوه بر محصولات دانه ای، برخی از محصولات درختی با استفاده از این سیستم رشد می کنند

کشاورزی معیشتی (تولید برنج به عنوان محصول غالب)
این نوع کشاورزی در مناطق گرمسیری که جمعیت زیادی دارند و میزان زیادی بارندگی وجود دارد، انجام می شود. در این نوع کشاورزی، برنج محصول غالب است، زیرا می تواند تعداد زیادی از افراد را در هر واحد مساحت استخدام و تغذیه کند. منطقه جنوب شرقی آسیا جایی است که بیشتر این نوع کشاورزی انجام می شود. این نوع کشاورزی مستلزم استفاده از قدرت دستی و حیوانات است و کشاورزان سعی می کنند با استفاده از کودهای مختلف، بهره وری را برای هر واحد سطح افزایش دهند.

کشاورزی معیشتی (بدون تولید برنج به عنوان محصول غالب)
این نوعی کشاورزی است که برای مناطقی طراحی شده است که میزان بارندگی در آن زیاد نباشد. این مناطق به غیراز برنج، محصولاتی مانند گندم، ارزن و غلات را تولید می کنند. علاوه بر مناطق نسبتاً مرطوب خنک آسیا، شمال آفریقا و بخش هایی از خاورمیانه از این نوع کشاورزی استفاده می کنند. این کشاورزی معمولاً در مناطقی از جنوب آفریقا و آمریکای مرکزی نیز انجام می شود

مزارع تجاری
این نوع کشاورزی ازنظر ارزش تجاری آن بسیار مهم است. عمده محصولات این نوع کشاورزی محصولات زراعی گرمسیری مانند چای، قهوه، کائوچو و روغن نخل است. این نوع کشاورزی در مناطقی از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین که نفوذ استعماری اروپاییان در آن باقی مانده است توسعه یافته است. بیشتر مزارع برای تأمین محصولات زراعی گرمسیری اروپا توسعه یافتند. این یک نوع کشاورزی بسیار پر سرمایه است و بیشتر محصولات زراعی آن درختان است. در این نوع از مزارع تجاری استفاده از مماشین آلات کشاورزی مرسوم تر است.

کشاورزی مدیترانه
زمین ناهموار منطقه مدیترانه امکان پرورش ترکیبی دام و محصول ایجاد کرده است. گندم، تاکستان و میوه مرکبات عمده محصولات زراعی هستند و حیوانات کوچک عمده دام های پرورش یافته در منطقه هستند. باغبانی فعالیت اصلی این منطقه است و بیشتر محصولات زراعی در طول زمستان با کمک باران های زمستانی پرورش می یابد

کشاورزی و دامداری
این نوع کشاورزی معمولاً به عنوان مزرعه مختلط شناخته می شود و در مناطق مرطوب از عرض های میانی به جز آسیا سرچشمه می گیرد. توسعه آن ارتباط نزدیک با تسهیلات بازار دارد و نوعی کشاورزی معمولاً اروپایی است. بریتانیا و نیوزلند نمونه هایی از مناطقی هستند که این نوع کشاورزی معمولی است.

کشاورزی لبنیات
منشأ این نوع کشاورزی در اروپا بوده است و ازآنجا به مناطق دیگر گسترش یافت. نزدیکی به بازار و آب وهوای معتدل دو عامل مطلوب هستند که در توسعه این نوع کشاورزی نقش دارند. کشورهایی مانند دانمارک و سوئد شاهد رشد حداکثری این نوع کشاورزی هستند.

باغبانی تخصصی
این نوع کشاورزی برای بهره گیری از تقاضای زیاد برای محصولات باغبانی به ویژه در مناطق شهرنشین در مقیاس بزرگ و پرجمعیت توسعه یافته است. این نوع باغبانی بیشتر در مناطقی از فرانسه، شمال مجارستان و مناطق دریاچه های سوئیس موفقیت آمیز بوده است.

اگرچه طبقه بندی کشاورزی کاملاً مفصل است، و این نوع از طبقه بندی چیزی دائمی نیست. با توجه به تغییر تقاضای بازار و توسعه فناوری کشاورزی، تغییرات بسیاری در الگوی کشاورزی جهان به وجود آمده است. تقاضای زیاد برای میوه و سبزیجات در مناطق شهری منجر به تغییر کاربری اراضی در بسیاری از نقاط جهان شده است. و نکته قابل توجه این است که در حال حاضر به دلیل تغییرات تکنولوژی و افزایش استفاده از ماشین آلات مختلف، اکثر کشاورزان برای افزایش بهره وری به استفاده از ماشین آلات و ادوات کشاورزی روی آورده اند، ماشین آلاتی همچون تراکتور و تیلر برای اکثر زمین داران و کشاورزان ضروری است. کشاورزان با استفاده از این ماشین آلات و ادوات نیازهای مختلف خود را پاسخ می دهند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
:
خوب بود
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>