اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

میوه

صادرات میوه های تابستانی در جهان:
در این مقاله قصد داریم در مورد صادرات میوه های تابستانی صحبت کنیم، تا تاجران عزیز که در این بخش فعال هستند بتوانند از این فرصت مناسب استفاده کنند.

محصول میوه های تابستانی جز محصولات بومی ایران است، به طور خاص جز محصولاتی است که در ایران دارای وضعیت تولید خوبی است و مزیت صادراتی زیادی برای کشور ما به همراه دارد، پتانسیل های بالایی در این محصول وجود دارد و صادرات خوبی در این زمینه داریم.

نسبت به حداقل در چند جلسه اخیر در مورد آن صحبت کردیم، این محصول دارای وضعیت و آمار بهتری است، البته بحث قیمت مطرح است که به آن اشاره خواهیم کرد.

برای اینکه کشور پیشرفت کند، باید قطعا با سمت تولید برویم و برای اینکه تولید کشور افزایش پیدا کند و توسعه پیدا کند، باید صادرات از کشور زیاد شود تا تولیدکننده ها به این مسئله دلگرم شوند.

باید کشور به سمتی برود که از این خام فروشی و فروختن مواد طبیعی فاصله بگیریم، میوه ها و خرما و سبزیجات خشک و داروهای گیاهی و … همگی دارای پتانسیل های خوبی است و بسیاری از این کالاها به صورت طبیعی و بدون کمترین زحمت تولید می شود و نیازی به سرمایه گذاری ندارد و توسط مردم بومی هر منطقه حتی تولید می شود.

معرفی محصول:
تابستانی ها، به برخی از محصولات زراعتی گفته می شود که در بهار و اوایل تابستان کارهای مقدماتی آن انجام شده و حاصلش در تابستان یا اوایل پاییز به دست می آید، مانند خربزه، هندوانه و طالبی، به عبارت دیگر صیفی جات یا میوه های های تابستانه برخی از محصولات زراعتی هستند که کاشت، داشت و برداشت آنها در فصول گرم سال انجام می شود.

تفاوت صیفی جات با سبزیجات، به دلیل آن است که صیفی جات میوه هستند، طبق تعریف گیاه شناسی، میوه قسمتی از گیاه است که از طریق گلدهی تولید می شود و همچنین برخی از گیاه است که دارای دانه می باشد و به سایر قسمت های دیگر گیاه مانند، ساقه، برگ، ریشه و حتی جوانه گل، سبزی می گویند، بنابراین چون صیفی جات از طریق گلدهی تولید می گردند میوه محسوب می شوند.

البته تولید محصولات تابستانی، بسیار پر هزینه است ولی حداقل باید از تولید این محصولات سودی ببریم که برای کشور مناسب باشد.

همچنین موقعیت ایران در بخش جغرافیایی و با آب و هوای خوبی دارد سبب تولید مواد و محصولات با کیفیت می شود، به عنوان مثال بزری از نعنا که در ایران کشت شده است را به یکی از کشورهای اروپایی برده اند و از آنجا کشت کرده اند بعد از تولید محصول متوجه شدند که عطر و طعم نعنا ایران را ندارد.

با بررسی های زیاد و بردن محموله از خاک ایران به کشور خودشان متوجه شدند که علت با کیفیت بودن محصولات ایران، خاک آن است.

پس داشتن چنین موقعیت هایی در کشور سبب شد که توجه کشور به صادرات این مصحولات غیر نفتی جلب شود و صادرات به خصوص در زمینه محصولات کشاورزی گسترده شود.

معرفی محصولات تابستانی:
انجیر زرد، انجیر سیاه، انگور بی دانه زرد، انگور رطبی، انگور عسگری، آلو، توت فرنگی، زغال اخته، پسته تازه، خیار گلخانه ای، سیب گلاب، شلیل، خربزه، طالبی، هندوانه، گلابی، هلو انجیری، هلو زعفرانی، گردو تازه، موز و … حتی هویج، سیب زمینی، گوجه و … جزء صیفی جات هستند.

وضعیت تولید در ایران:
در حال حاضر حدود 800 هزار هکتار از زمین های زراعی ایران به کشت میوه های تابستانه و صیفی جات اختصاص داده شده است.

حتی در بسیاری از گلخانه ها نیز این محصولات در حال کشت هستند و متقاضیان بسیار خوبی دارند.
همچنین تنوع بسیار زیادی در تولیدات وجود دارد و حتی در مناطقی که دانش کشاورزی به کار گرفته نمی شود، ولی همچنان کیفیت بسیار بالایی در محصولات دیده می شود.

تولید و فضا تولید بسیار در ایران مناسب است و یکی از خبرهای خوبی در این بخش به گوش می رسد موط به پیگیری بسیار جدی در مورد رساندن آب به تمامی مناطق با توجه به پتانسیل های هر منطقه است، که همانطور که می دانید یکی از بحران های آینده در ایران کمبود آب است.

وضعیت صادراتی میوه های تابستانی در جهان 2019 (هندوانه و خربزه):
قوی ترین صادرکننده ها در این بخش مکزیک و اسپانیا است، باوجود اینکه ظرفیت های صادراتی برای ایران در این زمینه وجود دارد ولی در این بخش به خوبی صادرات ندارد.

میزان صادرات در دنیا حدود 2 میلیارد دلار است که میزان صادرات ایران بیش از 60 میلیون دلار و 15 کشور دنیا در زمینه صادرات این محصولات است.

کشور اسپانیا بیش از 800 میلیون دلار صادرات دارد و کشور مکزیک نزدیک به 500 میلیون دلار صادرات را دارد.
میزان رشد در سال های 2015 تا 2019 به این صورت می باشد که بیشترین رشد مربوط به قزاقستان است و حدود 83 درصد رشد داشته و رشد ایران حدود 8 درصد است.

وضعیت صادرات میوه های تابستانی در جهان 2019 (خیار و انواع آن):
میزان صادرات در دنیا بیش از 25 میلیارد دلار است که میزان صادرات ایران بیش از 33 میلیون دلار و 9 مین کشور دنیا است.

خیار هم جزء محصولاتی است که بسیاری از استان های ایران تولیدکننده آن هستند و به صورت گلخانه ای هم تولید می شود و چون برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می شود مورد توجه بسیاری از افراد می باشد.

همچنین به صورت تازه و خشک شده نیز صادر می شود و به ترتیب اسپانیا، مکزیک و هلند بزرگ ترین صادرکنندگان این محصولات است.

علت رکود در مورد تولید هر محصولی در ایران وجود دلالان است، چرا که سعی می کنند برای کسب سود حداکثری خویش، محصولات کشاورزان را با کمترین قیمت خریداری کنند و با بالاترین قیمت به مشتری به فروش برسانند، اما اگر دلالان و واسطه ها به سود خود قانع باشند و محصولات کشاورز را با قیمت مناسبی خریداری کند.

وضعیت واردات میوه های تابستانی در جهان 2019 (هندوانه و خربزه):
در مورد واردات، بیشترین میزان را کشور ایالات متحده با حدود 930 میلیون دلار دارا است که بیشترین واردات کشور همسایه امارات با حدود 76 میلیون دلار است و جز بازارهایی است که قطعا کشور ما توجه زیادی به آن دارد.میزان رشد واردات بین سال های 2015 تا 2019 به این شرح است که کشور لهستان با حدود 16 درصد رشد در این بخش واردات داشته است.

در بحث واردات وضعیت میانگین فاصله تامین کنندگان در کشورهای مختلف از 6000 هزار کیلومتر تا 2000 کیلومتر بوده است.

وضعیت واردات میوه های تابستانی در جهان 2019 ( خیار و انواع آن):
میزان واردات خیار در دنیا حدود 2.5 میلیارد دلار است و بزرگ ترین وارد کنندگان این محصول آمریکا، انگلیس، آلمان، هلند و روسیه هستند که کشورهایی از جمله پاکستان مقصد ما برای صادرات خرما در منطقه است.همچنین میزان رشد واردات بین سال های 2015 تا 2019 به این شرح است که پاکستان با حدود 121 درصد بیشترین واردات را داشته است.

گزارش های مربوط به کشور در مورد سه محصول ذکر شده:
وضعیت صادرات میوه های تابستانی در ایران 2019 (هندوانه و خربزه):
مقصد اصلی صادرات محصولات ایران کشور روسیه است چرا که کشور روسیه دارای آب و هوای بسیار سرد است و برای کشت چنین محصولاتی مفید نیست.

میزان صادرات ایران حدود 60 میلیون دلار است و 15 مین کشور در این بخش است.
بازار اول ایران به ترتیب، امارات، کویت، قطر، روسیه و ترکیه، ارمنستان، رومانی و…. که مقصد بازار ایران است و قطعا می توان این صادرات را بیشتر کنیم.

سهم صادرات ایران به کشورهای مختلف، بیشترین سهم را امارات با 34 درصد دارد و البته بیشترین رشد سهم صادراتی ایران به کشورهای مختلف بین سال های 2015 تا 2019، کشور قطر که 137 درصد و لهستان 130 درصد و رشد ایران 3 درصد در بازار جهانی است.

وضعیت صادرات خیار و انواع آن …در ایران در سال 2019:
میزان صادرات ایران بیش از 33 میلیون دلار است و 9 مین کشور هستیم، بیشترین سهم را روسیه دارد و کشور قطر حدود 10 الی 11 درصد است.

میزان رشد صادرات ایران به کشورهای مختلف 2015 تا 2019 به این شرح است که بلاروس 509 درصد و قطر 331 درصد رشد واردات از ایران را داشته است که رشد بسیار چشم گیری می باشد. سهم شرکای تجاری ایران در واردات جهانی، روسیه بیشترین سهم را دارد.

برخی از موانع صادراتی میوه های تابستانی در ایران:

  1.  رعایت نکردن استانداردهای صادراتی محصولات کشاورزی.
  2.  کیفیت محصول.
  3.  بسته بندی نا مناسب و فسادپذیری بالای محصول.
  4.  استفاده از شیوه های حمل بعضا نا متناسب با نرخ محصول.
  5. عدم توجه مناسب به قوانین صادراتی کشور مقصد.
  6.  عدم شناسایی مناسب بازارهای هدف.
  7. بازاریابی ضعیف و غیر علمی.
  8.  عدم برندینگ صحیح در حوزه محصولات کشاورزی.
  9.  عدم استفاده مناسب از دیجیتال مارکتینگ.

در بحث صادرات مشکلات مشترکی وجود دارد که همیشه بیان می شود، به عنوان مثال عدم استفاده مناسب از دیجیتال مارکتینگ.

بسیاری از اطلاعات را باید از قبل به دست آوریم تا سبب ضررهای کلان نشود، اولین مورد در بحث صادرات قیمت است، باید قیمت و ارزش محصول در گمرک به دست بیاید و هزینه های حمل نیز به دست بیاید.
در مورد محصول خیار باید بگوییم که با توجه به قیمت دلار 25 هزار تومانی، از هر تن قیمت 35 دلار تا 500 دلار صادرات داشته ایم و قیمت ها با هم تفاوت است.

در مورد محصول هندوانه هم به همین صورت است و علت تغییرات قیمت زیاد صادراتی را در توضیحات بارنامه مشاهده کردیم که بعضی از صادرکننده ها هندوانه را بسته بندی کرده اند و این موضوع نشان می دهد که تاجر روی این مسئله بسیار کار کرده است و وقت و زمان زیادی صرف کرده و قطعا بسته بندی خوبی داشته است.

پس این موضوع نکاتی است که باید برای بهبود صادرات و تجارت در نظر گرفت. همچنین شیوه های حمل به این موارد اضافه می شود که حفظ کیفیت محصول شود و باعث خراب شدن محصولات نشود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
علی همامور:
بنده صادر کننده کیوی و میوه های دیگر هستم و دنبال تاجران عراقی و کویت و امارات و افغانستان هستم
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>