اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هیدروپونیک

مزایای گلخانه های هیدروپونیک

وجود مزایای بسیار بارز گلخانه های هیدروپونیک در مقایسه با سایر انواع آن، سبب شده است که رشد روز افزونی برای آن در جهان به وجود آید که در این جا به منظور آشنایی بیشتر، برخی مزایای اساسی این نوع گلخانه ها آورده شده است.

الف) کاهش مصرف آب

یکی از مزایای بارز گلخانه های هیدروپونیک، مصرف آب می باشد، مصرف آب در این گلخانه ها به طور متوسط یک سیستم کشت سنتی و یک پنجم کشت در گلخانه های دیگر است. از اینرو در مناطقی که کم آبی در آن وجود دارد ایجاد این نوع گلخانه ها از مزایای بالایی برخوردار خواهد بود.

ب) عدم نیاز به خاک حاصلخیز

بستر کشت گلخانه های هیدروپونیک مواد دیگری غیر از خاک است. از طرف دیگر غذای مورد نیاز گیاه از طریق آب وارد بستر شده و به مصرف گیاه می رسد. از این رو زمین و خاک گلخانه نقشی در عملکرد آن ندارد و بدین وسیله برخلاف سایر گلخانه ها و کشت سنتی، گلخانه های هیدروپونیک در کلیه مناطق بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی قابل ایجاد است و نوع و کیفیت خاک محل، هیچگونه تأثیر در آن ندارد.

ج)کاهش شدید آفات و بیماریها

همانطوریکه می دانیم منشاء کلیه آفات و بیماریها، خاک است از این رو آنجائیکه در کشت هیدروپونیک کشت بدون خاک است از این رو هیچ گونه آفات و بیماری متوجه گیاه نخواهد شد و بدین وسیله هزینه های ناشی از ضرورت مراقبتهای کشاورزی و استفاده از سموم و غیره به کلی منتفی می گردد.

البته در این جا لازم به ذکر هستیم که احتمال ورود برخی بیماری از طریق کارگران شاغل در گلخانه و پرندگان و حشرات وجود دارد که در این صورت با اعمال کنترلهای مناسب، انتقال این گونه بیماریها نیز کاملاً محدود خواهد شد.

د) عملکرد بالا

یکی دیگر از خصوصیات بارز گلخانه های هیدروپونیک، عملکرد در هکتار بسیار بالا می باشد. قابل کنترل بودن سیستم تغذیه گیاه، نبود آفات و امراض نباتی، قابل کنترل بودن دقیق شرایط محیطی و غیره سبب افزایش عملکرد در هکتار این گلخانه می گردد. به طوری که درحالت متوسط عملکرد این گلخانه تا پنج برابر کشت خاکی خواهد بود.

ر) کیفیت بالای محصولات تولیدی

از دیگر مزایای کشت هیدروپونیک، کیفیت بسیار بالای محصولات تولید شده می باشد، قابلیت کنترل تغذیه گیاه و قابلیت کنترل شرایط محیطی، از جمله عواملی است که سبب افزایش قابل توجه کیفیت محصولات تولیدی می شود. چه از نظر شکل و ظاهر و زیبایی وشاید به جرأت بتوانیم بگوییم از نظر کیفیت محصولات تولید شده در کشت هیدروپونیک قابل مقایسه با کشتهای خاکی نمی باشد.

اهداف کشت هیدروپونیک

  1. تولید میوه و سبزی تازه در زمینهای خشک، سنگی، باتلاقی و زمینهایی که به هر دلیل غیر قابل کشت هستند.
  2. بهره برداری از اماکن متروکه مثل انبار، گاراژ و غیره
  3. کشت گیاهان علوفه ای به طور متوالی برای واحدهای کوچک دامداری
  4. صرفه جویی قابل ملاحضه در مصرف آب در مناطق که آب کمیاب است.
  5. بازده بیشتر در تولید سبزیجات و گلهای خارج از فصل درگلخانه
  6. سهولت پیش بینی میزان عملکرد 7- کیفیت بهتر محصولات
  7. کاهش میزان ابتلا به بیماریهای ارگانیک و انگلی گیاهان
  8. کاهش هزینه نیروی انسانی به علت حذف عملیاتی که به خاک مربوط می شود.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>