اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هیدروپونیک

اولین شواهد علمی ثبت شده در مورد هیدرو پونیک مربوط به جان ون هلموت بلژیکی است و پس از آن جان وودوارد انگلیسی گیاهان را در آبی که حاوی انواع متعددی از خاکها بود، کشت کرد و فهمید بهترین رشد در مخلوطی صورت می گیرد که حاوی مقدار بیشتری خاک است و نتیجه گرفت که رشد گیاه حاصل موادی است که از خاک در آب حل شده است و در اختیار گیاه قرار گرفته است و خود آب به تنهایی قادر به بر آورده کردن نیازهای گیاه نمی باشد. تجربیات ادامه پیدا کرد و در این بین نکات تازه ای از فرایند رشد و تغذیه گیاه روشن شد.Image result for ‫گلخانه های هیدروپونیک‬

با کشف و توسعه پلاستیک، هیدرو پونیک نیز گام بزرگی به جلو رفت. کاربرد پلاستیک هزینه ها را کاهش داد و سادگی کار بیشتر شد. بسترها به راحتی از محیط بیرون جدا شدند و با مدیا پر شدند، با توسعه پمپهای مناسب، والوها و سایر تجهیزات، اتو ماتیک کردن سیستم ممکن شد. پروژه های هیدروپونیک بزرگی برای تولید انواع سبزیجات و گلها شکل گرفته و در حال شکل گیری است و همچنان در حال گسترش است.

اساس این روش کشت بر عدم استفاده از خاک و تأمین مواد غذایی مورد نیاز گیاه از طریق آب و محلولهای غذایی استوار است. در واقع کشت بدون خاک، قرار گیری ریشه گیاه در یک محیط ثابت، محلول غذایی جاری و هوادهی شده، بستر غیرآلی( مانند پرلیت) و یا دربستری با مواد آلی مانند پیت ماس است.

از ارزشهای متداول کشت بدون خاک توت فرنگی که به صورت تجاری مطرح است می توان به سیستم کشت در گلدان ها چهارگوش یونولیتی که در هر گوشه آن یک گیاه در پرلیت یا ماسه کشت می شود اشاره نمود. با استفاده از این گلدانها می توان سیستم کشت Yerti-GRO را که در آن تا 8 گلدان روی هم قرار می گیرند را مورد استفاده قرار داد، با این روش می توان از فضای عمودی استفاده بیشتری نمود و غذادهی را از گلدان بالاانجام داد.

روش دیگر استفاده از کیسه های پلی اتیلنی بلند به صورت آویزان می باشد. در این روش در کیسه ها سوراخهایی را برای کاشت نشاء تعبیه کرده و محلول غذایی را از بالا به درون کیسه با آبیاری قطره ای در اختیار گیاه قرار می دهند.Image result for ‫گلخانه های هیدروپونیک‬

کشت به روش هیدرو پونیک در داخل و خارج گلخانه امکان دارد:

کنترل دما، رطوبت و مدیریت سایر فاکتور ها در داخل گلخانه، چه در کشت خاکی، چه در کشت بدون خاک یکسان است. تفاوت عمده به سیستم حمایت فیزیکی گیاه و روش ارائه آب و مواد غذایی مربوط می شود.

1- تراکم بیشتر: استفاده از اتاقهای رشد برای جوانه زنی و تولید گیاهچه و کاهش فضای رقابتی بین گیاهان این امکان را می دهد که تعدا بیشتری گیاه در واحد سطح داشته باشیم. این مزیت به خصوص در مکانهایی که زمین و هزینه ساخت گلخانه بسیار زیاد است، (مانندکشورهای اروپایی) بسیار ترغیب شده اند.

2- افزایش تولید: گزارشات نشان می دهد که افزایش تولید و بهبود کیفیت از نتایج تغذیه مطلوب است. از آنجا که مدیریت تغذیه در هیدروپونیک بهتر انجام می گیرد. تولید افزایش می یابد. باید در مورد بوته های رز در هلند همراه با استفاده از نور مصنوعی و کشت هیدروپونیک کاملا اتوماتیک و مدرن و گلخانه های فوق مدرن شیشه ای، تزریق دی اکسید کربن و سایر فاکتورهای رشد، تولید هر بوته بین 15 تا 30 درصد افزایش می یابد. کارشناسان تخمین می زنند در گلخانه های پلاستیکی با سیستم مدیریت بسیار خوب و کنترل دقیق دما و رطوبت بدون نور مصنوعی و تزریق دی اکسید کربن، استفاده از سیستم هیدرو پونیک تولید را 12-8 درصد افزایش دهد.

3- کاهش از دست رفتن آب از طریق تبخیر: از آنجا که در این کشت آب با هوا به طور مستقیم در تماس نیست، مقدار از دست دادن آب از طریق تبخیر بشدت کاهش می یابد. اگر چه این امر در مصرف آب تأثیر دارد، ولی رطوبت ایجاد شده حاصل از ورود آب بخار شده به هوا نیز وجود نخواهد داشت و برای تامین رطوبت گلخانه به خصوص در ماههای گرم، باید دقت بیشتری کرد.

4- آفات و بیماریهای خاکزی وجود ندارند: به دلیل عدم استفاده از خاک وجود بیماری های قارچی خاکزی و سایر پاتوژنهای خاکزی در صورت استریل کامل مدیا منتفی است.ولی به هر حال اگر پاتوژن به هر نحو وارد مدیا شود، می تواند بشدت و سرعت وحشتناکی گسترش یابد.

تولید کننده ای که در سیستم هیدروپونیک تولید می کند باید پس زمینه قوی در علوم گیاهی داشته باشد و تقریبا یک شیمیست باشد. از آنجا که سیستم تغذیه، تزریق کننده ها، پمپها و محاسبه گرها نیز نیاز به تعمیر، نگهداری و باز بینی دارند، وجود متخصص خبره محلی که در زمانهای خاص و بحرانی بتواند بسرعت در سایت حاضر شده و پروژه را نجات دهد الزامی است.

5- نیاز به کودهای خالص با کیفیت بالا دارد: از آنجا که در این سیستم گیاه در تماس مستقیم با محتویات کود است و ماده واسطه ای به نام خاک برای تحمل استرس وجود ندارد، هر گونه ناخالصی و یا نامحلول بودن باعث می شود که مصرف کود را غیر ممکن کند. لذا تنها استفاده از کودهای خالص با کیفیت بالا که خواه نا خواه قیمت آنها چندین برابر کودهای عادی است الزامی است. اوضاع وقتی وخیم تر می شود که تولید کننده از سیستم برگشت دار Recycled استفاده نکند. در این صورت مصرف این نوع کودها افزایش می یابد. هزینه های جاری بالا می رود و سود خالص بشدت کاهش می یابد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>