اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کفشدوزک

پرورش کفشدوزک برای مبارزه ارگانیک با افات کشاورزی
اگر قرار است محصولی نام ارگانیک را به یدک بکشد، باید در مدیریت پرورش آن دقت کرد تا به هیچ نوع سم یا کود شیمیایی آلوده نشود. بنابراین از بین بردن آفات مزارع، باغات و گلخانه ها به حشراتی سپرده می‌شود که می توانند بدون ایجاد آلودگی، سبزی مزرعهها را حفظ کنند. حشراتی که پرورش آنها کسب و کار جدیدی را ایجاد کرده است.

از سال 73 که بحث کنترل بیولوژیک شکل گرفت، متعاقب آن کنترل سموم و کودهای شیمیایی مطرح شد. اما اگر در مزارع از سموم و آفتکشها استفاده نشود، قارچها و آفتها تمام محصولات را از بین خواهد برد و عملا چیزی به نام کشاورزی وجود نخواهد داشت. بر این اساس از دشمنان طبیعی علیه آفات برگ، ساقه و میوه استفاده می شود که بدون آسیب زدن به محصول، همزیستی متقابلی با گیاه برقرار می‌کنند.

کفشدوزک های شکارگر از دشمنان طبیعی آفات هستند که حدود 2هزار گونه از آنها در دنیا شناخته شده است. از این حشره برای کنترل شته، کنه و آفات مکنده استفاده می‌شود. نوع خاصی از آن که در ایران نیز پرورش مییابد به عنوان «کریپتولموس» معروف است و در باغات چای و مرکبات نقش شکارگر را بازی می‌کند.

شاید تا به حال نام «چای ارگانیک» را نشنیده باشید اما یکی از دلایل تولید این چای وجود کفشدوزک کریپتولموس است. در صورت حضور به موقع و کافی کفشدوزکها در باغات چای، استفاده از هیچ نوع سمی توجیهپذیر نیست. زیرا این حشره دوستداشتنی به شدت نسبت به سموم و آفتکشها حساس است.

شاید باور نکنید اما پرورش این حشره در ایران به طور چشمگیری رو افزایش است و افراد زیادی از کنار این شغل کسب درآمد می‌کنند. هم اکنون با پرورش انبوه و صادرات این حشره زیبا درآمد خوبی نصیب شما می شود. چراکه کفشدوزک کریپتولموس در خارج از کشور حدود نیم دلار ارزش دارد.

نخستین قدم، تهیه غذاست

در پرورش کفشدوزک به اولین چیزی که باید فکر کنید، غذای مورد نیاز است. این حشره از شپشکهای آردآلود در کدو یا جوانه سیبزمینی استفاده می‌کند. شما قبل از هر چیز باید کدوها یا سیبزمینیهای سالم و بدون پوسیدگی را از بازار خریداری و آنها را به شپشک آلوده کنید. لازم به ذکر است این آلودگی را که به صورت کلونی است، می توانید از مراکز تحقیقات گیاه پزشکی و یا پرورشی به مقدار مورد نیاز تهیه کرده و کار را آغاز کرد.

به طور متوسط یک ماه طول میکشد که آلودگی تمام سطح کدو را فرابگیرد. البته به فاصله هر 10 تا 15 روز باید کدوها را جابجا کرد. در روزهای سرد سال، نیاز به دستگاه گرم کنندهای دارید که دمای اتاق را بین 25 تا 29درجه سانتیگراد نگهدارد.

انبارداری کدوها و سیب زمینی ها کاری است که به شم اقتصادی و تیزبینی خاصی احتیاج دارد. به عنوان مثال باید قیمتهای مختلف سیبزمینی و کدو را در بازار سنجید. در مواقعی که قیمت یکی از این اقلام بالا رفت، می توان دیگری را که قیمت پایینتری دارد، جایگزین کرد و بدین ترتیب صرفهجویی در هزینهها را مبنای کار قرار داد.

به هر ترتیب بنابر مساحتی که در اختیار دارید، می توانید تعداد کدوها را تنظیم کنید. پس از آغشته شدن کامل آنها به شپشک آردآلود، اکنون غذای مورد نیاز کفشدوزک آماده است. جالب است بدانید که بسیاری از فعالان این رشته، تنها به همین حرفه مبادرت میورزند و ممکن است قسمت دوم و اصلی کار، یعنی پرورش کفشدوزک را دنبال نکنند. چراکه تا اینجا هم می توانند درآمد درخور توجهی برای خود داشته باشند؛ هرچه کدوی آلوده به شپشک آردآلود بیشتر، درآمد بیشتر!

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>