اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کفشدوزک

پرورش کفشدوزک

کفشدوزک کریپتولموس، بومی کشور استرالیا بوده و برای اولین بار در سال 1888 میلادی برای کنترل آفات معرفی شد. این گونه در طول زندگی اش 400 تا 500 تخم تولید می‌کند. طی مراحل مختلفی که حدود یک ماه طول میکشد، این تخمها به حشره بالغ تبدیل می‌شوند. لارو این کفشدوزک در طول دوره لاروی به بیش از 250عدد شپشک آردآلود برای تغذیه نیاز دارد.

لاروها در ابتدا اشتهای زیادی دارند، بنابراین لازم است که به طور مداوم کلونیهای شپشک را در اختیار آنها قرار دهید. پس از رسیدن به سن بلوغ، می توانید هر کفشدوزک را به طور میانگین به قیمت 50 تا 70تومان بفروشید.

البته ذکر این نکته لازم است که پیش از شروع کار، مشتریهای خود را پیدا کرده و از بازار فروش اطمینان داشته باشید.

مساحت مورد نیاز به وسعت کار شما وابسته است. اما دستکم به 2اتاق 3در4 مجزا احتیاج دارید که حداقل 20متر از هم فاصله داشته باشند. یکی برای تولید شپشک و دیگری برای پرورش کفشدوزک. منفذها و خروجیهای اتاقها باید به طور کامل پوشیده شود. تهویه مناسب و سیستم تنظیم دما از دیگر مواردی است که رعایت آن در اتاقها ضروری است.

برآورد

حال تصور کنید که قرار است در یک هکتار باغ چای که آلوده به شپشک است، کفشدوزکها را رها کنید. معمولا در هر هکتار حدود 16هزار بوته چای کاشته می‌شود. به طور متوسط برای هر بوته حداقل 4کفشدوزک نیاز است. اگریک چهارم بوتهها آلوده باشد این باغ به 16هزار کفشدوزک نیاز دارد. در نتیجه درآمد شما از انتقال کفشدوزکها به این باغ، یک میلیون و 120هزار تومان خواهد بود. این درحالی است که سمپاشی چنین باغی، بر اساس نوع سم، بالغ بر 2میلیون تومان هزینه در بر دارد. علاوه بر آن کفشدوزکها بهرغم عاری بودن از آلودگی، تنها بر بوتههای هدف متمرکز می‌شوند. اما در سمپاشی، باغدار مجبور است کل بوته را به سم آغشته کند تا شپشکها از بین بروند.

هم اکنون که در فصل سرد سال هستیم، تولید کلونیهای شپشک به طور چشمگیری می تواند سودآور باشد. قیمت کدوی آلوده شده حدودا 3 تا 4برابر قیمت کدوی سالم است. بنابراین کسانی هستند که از فروش همین کدوهای آلوده امرار معاش می کنند. البته نگهداری و مراقبت از آن مهارت و کوشش خاصی را میطلبد که مستلزم کسب تجربه است. علاوه بر آن به دلیل مشکلات پرورش کفشدوزک در چنین فصولی، ممکن است در فروردین ماه سال بعد، قیمت هر کفشدوزک مادری به 200 یا 300 تومان هم برسد. پس از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرید!

آشنایی با نقش کفشدوزک و دفع آفات:

از دشمنان طبیعی شته ها که احتمالاً اکثر مردم آنها را در طبیعت مشاهده کرده اند، کفشدوزکها هستند. گونه هایی از کفشدوزک ها مانند کفشدوزک هفت نقطه ای ککسینلاسپتمپونکتاتا و هیپودامیا و ریه گاتا، هم در مرحله لاروی و هم در مرحله حشره کامل از شته ها تغذیه می کنند و از عوامل مهم کنترل بیولوژیک شته ها هستند. عموماً کفشدوزکها طیف وسیعی از شته ها را مورد تغذیه قرار می دهند و تنها از یک گونه خاص از شته ها تغذیه نمی کنند. اگر در محیط گلخانه ای فقط دو یا سه نوع کفشدوزک رها شود، تمام شته ها را از بین می برند. به طوری که کفشدوزک هفت نقطه ای از حدود 50 نوع شته تغذیه می کند یا به عبارتی پلی فار است. این کفشدوزک که به آن پینه دوز و گاهی اوقات C-7 نیز گفته می شود، از فراوان ترین و معروف ترین گونه های حشرات شکارچی است که در تمام نقاط مختلف دنیا در مبارزه بیولوژیک کاربرد فراوانی داشته است. لارو حشرات بالغ از انواع شته های آزاد، گالزا و حتی شته های ریشه، شپشک های نباتی، پسپل ها، تخم و لارو جوان سایر حشرات تغذیه می کند. هر کفشدوزک در دوره لاروی هزار و هر حشره کامل تا 9000 شته را طعمه خود قرار می دهد. حشره بالغ نسبتاً بزرگ و به طول 5/5 تا 8 میلیمتر، محدب با سر سیاه رنگ که از طرفین دو چشم پیشرفتگی پیدا نموده است. در حاشیه جلویی سر نوار باریک قرمز رنگی مشاهده می شود، شاخکها دارای قاعده سیاه و بندهای خرمایی رنگ است.

این کفشدوزک به صورت حشره کامل در پناهگاه ها نظیر زیر پوست درختان و شکاف دیوارها زمستان گذرانی می کند. در بهار هنگامی که دما به 12 درجه سانتیگراد می رسد، کفشدوزکها از پناهگاهها خارج و شروع به تغذیه می نمایند. سپس حشرات بالغ جفت گیری کرده و در دمای 20 تا 30 درجه سانتی گراد و بعد از 4 روز تخم گذاری می نمایند. تخم ها به صورت دسته ای (50 تا 100عدد) در زیر برگهای گیاهان قرار می گیرند. تعداد تخم بین 70 تا 300 عدد و حداکثر تا 3000 عدد گزارش شده است. لاروهای جوان از تخم خارج شده و در قسمت های مختلف گیاه به جستجوی طعمه می پردازد. این حشره ها دارای 3 تا 5 نسل در سال هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
فاطمه شهباز:
چطور پرورش کفشدوزک بزنم
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>