اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خرمالو

درخت خرمالو

خرمالو بومی آسیا و کشور چین است و سپس به سایر نواحی آسیای شرقی برده شد. در اوایل قرن نوزدهم میلادی به اروپا و آمریکا برده شد و کاشت و پرورش یافت. در اساطیر یونان باستان به خرمالو الهه آتش یا The fire of zeuz می گفتند.

کاسه گل خرمالو همراه با میوه آن چیده می شود، ولی هنگامی که میوه کاملاً رسیده می شود، کاسه گل به آسانی از میوه جدا می گردد. گونه ژاپنی آن به نام کاکی (KaKi (Diospynos kaki در حد بسیار گسترده ای پرورش می یابد و تولید می گردد. گونه کاکی دارای بافت نسبتاً فیبری و دارای مزه شیرین و گس است. ارقام چینی خرمالو خوشمزه تر و درخت آن دارای برگ های ضخیم است.

خواص خرمالو

خرمالو، این میوه خوش رنگ و خوش طعم، دارای خواص طبی فراوانی است. خرمالو سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، گوگرد، فسفر، منیزیم و آهن است. خرمالو سنگ کلیه را دفع و ناراحتی های گوارشی را برطرف می کند و برای بیماران قلبی عروقی و دیابتی توصیه می گردد. پوست میوه خرمالو هنگامی که کاملا رسیده باشد محتوی 4/1 ماده تانن است. خرمالو علاوه بر آن که به صورت خام و تازه مصرف می شود، در آجیل و به صورت میوه خشک نیز یافت می گردد. با پختن خرمالو می توان مربا، مارمالاد و نیز انواع شیرینی و کیک تهیه نمود. خرمالو دارای گلوکز کمی بوده و پروتئین موجود در آن در حد تعادل است.

چوب درخت خرمالو (آبنوس) بسیار سنگین و محکم است. مغز چوب در چندین گونه گرمسیری به رنگ سیاه براق است و در صنایع منبت کاری، معرق کاری و مبل سازی و غیره کاربرد فراوان دارد. همچنین در کشورهای اروپایی و آمریکا، چوب خرمالو از لحاظ اقتصادی حایز اهمیت و گران قیمت است.

ارقام خرمالو

* خرمالو دارای ارقام گس astringent و غیرگسnon- astringent است که از نظر اندازه، شکل و مزه بسیار متفاوت هستند.

گرده افشانی باغات خرمالو

گیاه خرمالو هم از طریق گرده افشانی و هم از طریق بکرزایی، تولید میوه می نماید، ولی بر اساس مطالعات انجام شده، تولید میوه از طریق بکرزایی، موجب ریزش مداوم محصول می گردد و گرده افشانی عملکرد برداشت میوه را افزایش می دهد و از ریزش مداوم محصول جلوگیری می نماید.

بر اساس مطالعات انجام شده در کشور استرالیا، گرده افشانی از طریق حشرات به ویژه زنبور عسل صورت می گیرد و نیاز به گرده افشانی مکانیکی نیست. بیشتر تولیدکنندگان و پرورش دهندگان خرمالو در کشور استرالیا، از گونه های خرمالو ماده استفاده می نمایند. زنبور عسل از نژاد اروپایی mallifera و دیگر گونه های بومی استرالیایی زنبور عسل مانندTrigona spp دارای عملکرد بالایی در گرده افشانی هستند. با نصب کندو زنبور عسل در درون باغات خرمالو به ازاء 3 تا 2 کندو در هر هکتار می توان بیشترین عملکرد تولید محصول را به دست آورد. متوسط تولید خرمالو در این کشور در هر هکتار 35 تن است. خرمالو تولید شده در استرالیا به غیر از مصرف داخلی به کشورهای اروپایی، سنگاپور، تایلند و ژاپن صادر می گردد.

در مناطق نیمه گرمسیر کشور استرالیا، گلدهی درختان خرمالو 35 روز بعد از سپری شدن فصل سرما رخ می دهد. چنانکه فصل سرما به طور معمول تداوم یابد، بعد از 70 روز گل ها ظاهر می گردند. درجه حرارت مطلوب بین 12 تا 17 درجه سانتی گراد برای جوانه زدن غنچه و 27 تا 32 درجه سانتی گراد برای تولید غنچه مطلوب است. بعد از یک الی دو هفته از زمان تولید گل باید گرده افشانی صورت پذیرد. زمان گرده افشانی هنگامی است که 5 الی 10 درصد شکوفه ها ظاهر شده باشند. زنبور عسل فقط شکوفه ها را مورد هجوم قرار داده و از نشستن بر قسمت های دیگر درخت خودداری می نماید. زمان برداشت خرمالو در کشور استرالیا در ماه های آبان و آذر است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>