اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گندم

● آفات و بیاریها:

▪ سن گندم:

سن کندم در دو مرحله خسارت می زند. اولین مرحله سن مادر است که در بهار هنگامی که دما به حدود 10 درجه می رسد از مخفی گاه زمستانه خود بیرون می آید و به مزارع حمله می کند. سن مادر از برگها و جوانه انتهایی تغذیه می کند و باعث از بین رفتن گندم می شود.

برای مبارزه باید به جمعیت آن در مزرعه دقت کرد در مزارعی که بیشتر از 3 تن عملکرد دارند تعداد 5- 4 سن مادر در متر مربع را باید مبارزه نمود. بعد از تغذیه سن مادر در پشت برگها تخم گذاری می کند که سن پوره خارج شده از تخمها با مکیدن شیره دانه ها باعث خسارت می شوند. که در مزارع بابیش از 3 تن عملکرد تعداد 7 - 6 پوره در متر مربع را باید مبارزه نمود. برای مبارزه از سم فنیتریتیون و فنتیون به میزان 1.2 لیتر در هکتار مصرف می شود.

▪ شته روسی:

علایم حمله آن به گندم به این صورت است که کندم بنفش می شود و کوتوله باقی می ماند و به خوشه نمی رود. برگ در امتداد رگبرگها بنفش می شود.

برای مبارزه با آن در زمان مبارزه با سن گندم آن نیز کنترل می شود.دیگر آفات گندم خسارت چندانی نمی زنند و در هنگام مبارزه با سن گندم کنترل می شوند.از بیماریهای گندم می توان به سیاهک آشکار اشاره نمود: بوته های بیمار قوی تر و رشد سریعی دارند. عامل بیماریزا روی گل فعالیت دارد و سنبله را به یک توده سیاه تبدیل می کند.

توسط باد پراکنده می شود برای مبارزه با آن از سموم ویتاواکس و کاربندازیم به صورت پودر وتابل قابل حل در آب و به میزان 200 گرم برای 100 کیلو بذر استفاده می شود.

▪ سیاهک پنهان:

علایم آن شامل کوتاه ماندن ساقه و کاهش برگها و کوچک ماندن برگها است و رنگ برگها در سطح گره فوقانی به آبی مایل به سبز تبدیل می شوند.

سنبله ها کوتاهتر یا دراز تر هستند در هنگام رمنکوبی دانه های آلوده شکسته و قارچ روی دانه های سالم میریزد و آنها را آلوده می کند و یا در خاک میریزد که تا 1 سال قوه نامیه خود را حفظ می کند.که از زمان جوانه زنی فعالیت آن شروع می شود. برای مبارزه با آن باید بذور را با سموم ویتاواکس و کاربندازیم به میزان 200 گرم در 100 کیلو بذر صدعفونی نمود.

▪ سفیدک سطحی:

اگر در اواخر فروردینتا اوایل خرداد بارندگی زیاد باشد بروز می کند. ابتدا در قسمتهای پایینی در سطح پهنک و نزدیک رگبرگها لکه های پراکنده٬ کوچک و کشیده با پوشش تار عنکبوتی سفید ظاهر می شود که با افزایش ضخامت خاکستری و قهوه ای روشن می شود.

برای مبارزه باید از ارقام مقاوم استفاده نمود و از ارکیبات گوگردی یا کاراتان ستفاده نمود.گندم معمولا هر 15 -10 روز یکبار باید آبیاری شود. که معمولا گندم به 5 آب نیاز دارد که شامل خاک آب که اولین آبیاری را می گویند و دوم در هنگام پنجه زنی و سوم در هنگام ساقه رفتن و چهارم هنگام گلدهی و آخر در هنگام دانه بستن می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>