اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دوربین مدار بسته

واژه دوربین مداربسته از برگرداندن کلمه انگلیسی Closet circuit television یا به اختصار CCTV می باشد. دوربین های مداربسته به کلیه دوربین هایی گفته می شود که در خود ثابت هستند و می توانند با امواج و قابلیت خود تصاویر را ارسال کنند. دلیل اینکه به این سیستم ها مداربسته گفته می شود این است که در دوربین های مداربسته به غیر از دستگاه مرکزی ضبط یا نمایش، هیچ دستگاه و یا فرد دیگری توانایی مشاهده و یا ضبط تصاویر را نخواهد داشت.

دوربین مداربسته قوی ترین سیستم نظارتی است که امروزه با توجه بحث پراهمیت امنیت نقش بزرگی را ایفا می کنند و در حفاظت و ایمنی از جان و مال و حریم افراد بسیار موثر بوده اند. امنیت همیشه یکی از دغدغه های بشر از زمان آغاز حیات بوده و امکان سو استفاده سارقان و خرابکاران را به حداقل ممکن رسیده است. دوربین های مداربسته شکل های گوناگونی دارند که براساس ویژگی های کاربردی , ظاهری و ساختاری تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • دوربین حرارتی
  • دوربین های گلوله ای (bolet): این نوع دوربین به شکل گلوله و دارای بدنه تمام فلزی است.
  • دوربین جعبه ای
  • دوربین های دام (dome)
  • دوربین گردان
  • دوربین های ضدآب

تاریخچه دوربین مداربسته

برای بررسی تاریخچه دوربین مدار بسته در جهان به صورت ریز بینانه و کامل ما آن را در 3 دوره زمانی
بررسی می کنیم:

  • دوربین های مدار بسته اولیه
  • دوربین های مدار بسته نظارتی
  • دوربین مدار بسته مدرن

دوربین های مداربسته اولیه

اولین دوریبن مداربسته درجهان درسال 1942توسط ارتش آلمان طراحی و تولید شد که کار آن نظارت بر موشک V2 بود. در سال 1996 اولین دوربین مداربسته تحت شبکه توسط امریکا دلیل قابلیت فوق العاده ای که داشتند نیاز مردم جهان به آن با گذر زمان روز افزون شد و توانستند بسیاری از کارها را به خود اختصاص دهند. به تدریج برخی از حرفه ها و مشاغل به خصوص آنهایی که در معرض خطر قرار داشتند بعد از آن به دوربین مدار بسته روی آوردند.

کشور آمریکا پس از چندین نمونه آزمایش بر روی عملکرد دوربین ها ازصحت و عملکرد این دوربین ها اطمینان حاصل کرد. ابتدا این کشوربه نیاز جامعه خود را معرفی پرداخت سپس این کشور روی به صادر کردن آورد و اولین کشور و اردکننده این محصولات انگلستان بود. انگلستان در سال 1960 درحالی دو دوربین موقت کرد که قصد داشت مردم را در همراهی کردن خانواده سلطنتی تایلند به لندن ببیند.

دوربین های مداربسته موقت توسط پلیس مترو پلیتان(Metropolitan)به مردم نشان داده شد. اما حدود یکسال بعد با توجه به قابلیت های دوربین و ویژگی های آن برای امنیت خط راه آهن از دوربین های دائمی بهره گرفت و آنها را در نقاط مختلف نصب کرد.

نکته: تاریخچه دوربین مداربسته و کاربرد های آن حاکی از آن است که این سیستم که ابتدا توسط کشور آمریکا طراحی و تولید شده است دولتی بوده و به صورت محدود تولید و عرضه می شده است اما کم کم به دلیل ویژگی های دوربین مدار بسته و پیشرفت تکنولوژی سیستم های دوربین مدار بسته در تمامی نقاط از جمله خیابان ها ,مغازه ها و …مورد استفاده قرارمی گرفت. نخستین سیستم امنیتی منزل که دوربین مدار بسته مهم ترین بخش آن بوده توسط ماری وانبریتین براون"در سال 1969 اختراع شد. در نسخه اولیه این سیستم 4 حفره و یک دوربین بود. همچنین یک میکروفون دو طرفه برای گفت و گو و ضبط آنها طراحی شده بود.

دوربین های مداربسته نظارتی

در دهه 1970 دوربین های مدار بسته ای تولید شد که توانستند دوربین های زنده را از رده خارج کنند و بسیار مورد استفاده قرار بگیرند. این دوربین ها نظارتی بودند که قابلیت ضبط ویدیو را داشتند و این فتاوری گامی بسیار بزرگ در گسترش و کاربرد این سیستم و نقطه عطفی در تاریخچه دوربین مداربسته بود. این دوربین ها در سال 1974 کمک زیادی به نیروهای امنیتی (پلیسی) کردند و با نصب شدن درخیابان ها و جاده های اصلی ترافیک را کنترل می کرند. این پایان کار نبود و این سیستم برای مسابقات فوتبال هم مورد استفاده قرار می گرفتند.

کم کم با گذر زمان این فناوری توسعه بیشتری یافت و توانست به بسیاری از ارگان ها -محل ها-افراد و…کمک کند و علی رغم کمبودهایی هم که داشت این تکنولوژی توانست جای خود را در بازار تثبیت کند.  البته این دوربین های ویدیویی کمبودهایی هم داشتند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • نوار های این دوربین های مدار بسته ازکیفیت پایینی برخوردار بود و باید مدام آنها را تعویض می کرد.
  • این دوربین ها در نور کم یا تاریکی غیر فعال می شدند و نمی توانستند کار کنند.

دوربین های مداربسته مدرن

دوربین های مدار بسته پس از بروز اتفاقات و حادثه های تلخ بخش جدایی ناپذیر امنیت بین الملی شدند.هر ساله با رشد و پیشرفت تکنولوژی قابلیت های بیشتری به دوربین ها اضافه می شود و دوربین هایی با عملکرد عالی طراحی و تولید می شوند برای مثال دوربین های جدیدی که تولید شده اند قابلیت های جدیدی از جمله اتصال به اینترنت - ضبط های اچ دی - توانایی ارتباط با دستگاه های هوشمند - تشخیص چهره - زاویه دید - دید در شب و … را دارند که اصلا با دوربین های مداربسته اولیه قابل مقایسه نیستند.

تاریخچه دوربین مداربسته در ایران

تاریخچه دوربین مداربسته در ایران قدمت زیادی ندارد و معمولاً کشور ایران از تمامی فناوری های روز دنیا با تأخیری چندساله استفاده می کند و در مورد دوربین مداربسته نیز این امر کاملاً صادق است اما با توجه به شرایط اجتماعی و نیاز مبرم به تأمین امنیت و نظارت و همچنین بالا رفتن آگاهی و دانش مردم استفاده از این سیستم امنیتی به سرعت همه گیر شده است. در دو دهه اخیر استفاده از دوربین های مدار بسته در نقاط مختلف کشور بسیار رواج پیدا کرده است به گونه ای که امروزه تقریباً تمام محیط های مسکونی (برای کنترل و نظارت بر کودکان)، محیط های عمومی، محیط های آموزشی و اداری و سایر ارگان ها از این سیستم ها استفاده می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>