اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دوربین مدار بسته

برای کیفیت و وضوح تصاویر در دوربین مداربسته در شرایط مختلف نور دهی عوامل مهمی تأثیرگذار  هستند.این ویژگی ها اغلب ازقابلیت های رایج در سیستم مداربسته می گردند اما دارای تفاوت های عمده ای در عملکردشان هستند.این عوامل هر کدام در سیستم مداربسته عملکرد جداگانه دارند.این بخش ها هر کدام در محیط های مختلف نوری وارد عمل می شوندو تاحدتوان کیفیت تصویر را بهبود می بخشند.

HLC

شاید دیده باشید که وقتی نور زیاد به ما برخورد می کند تشخیص جسم نور رسان برای ما دشوارتر می شود.در دوربین های مداربسته هم چنین مشکلی وجود دارد و وقتی نور پرژکتورها و نورچراغ ها به لنز دوربین برخورد می‌کنند از کیفیت تصویر می کاهد و دوربین نمی تواند تصاویر مطلوب را ارائه دهد.حال برای رفع این مشکل قابلیتی به نام HLC یعنی Highlight compenstion وجود دارد که به صورت سنسور و جداگانه بر روی سیستم مداربسته می شود.

در واقع این مکانیزم به صورت الکترونیکی نور منبع را کم کرده و با بیشتر باز کردند یا فراگم دوربین امکان گرفتن تصویر بهتر از دیگر نقاط تصویر را فراهم می کند.از HLC برای بهبود نور در محیط هایی که میزان اختلاف سطح نور بالایی درنقاط مختلف وجود دارد استفاده می شود.HLC دو قابلیت بسیار مهم را دارد:

زمانی که HLC بر روی سیستم مداربسته نصب می شود کیفیت تصویر را در هنگام شب و باوجود روشن بودن چراغ ها به حد مطلوب می رساند.پلاک زدن دوربین ها باعث شده تا آنها نقش مهمی در سیستم های امنیتی داشته باشند و از بروز تخلفات جلو گیری کنند.در اکثر دوربین های مداربسته این قطعه نصب شده و سهم زیادی در پلاک خواندن دوربین ها زمانی که ماشین هابا سرعت کم حرکت می کنند داشته است.امروزه دوربین های مداربسته ای با قابلیت های زیاد و مطابق با آخرین متد های روز جهانی تولید شده اند کهمی توانند پلاک خودرو هایی که با سرعت زیاد حرکت می کنند را بخوانند.

BLC

BLC مخفف عبارت (Black light compenstion) است که معنای آن"جبران ساز نور پس زمینه"می باشد.در واقع این قابلیت وظیفه جبران و تنظیم میزان روشنایی نقاط مختلف تصویر را بر عهده دارد.

عملکرد BLC

از دیگر عوامل تأثیرگذار در کیفیت تصویر عاملی به نام BLC است.زمانی که دریک محیط اختلاف سطح نور داشته باشیم و یک قسمت پرنورتر و قسمت دیگر کم نور باشد آنگاه دوربین در هر دو حالت نمی تواند تصاویر مطلوب را ارائه کند.برای رفع این مشکل 2 راه وجود دارد:

  • افرایش بازه دینامیک که کاری پر هزینه است
  • روشی ساده تر و کم هزینه تر وجود دارد به نام BLC.این قطعه پس از نصب شدن بر سیستم مداربسته نور محیط بیرونی را درنظرنمی گیرد و فقط دیافراگم دوربین را برای دیدن محیط تاریک بازتر می کند (هرچه دیافراگم گسترده تر باشد کیفیت تصویر مطلوب تراست)با این کارتصویرمحیط کم نور بهتر می شود اما همچنان محیط پر نور اشباع شده است و چیزی جز تصویر سفید نیست.BLC زمانی مورد استفاده قرارمی گیرد که محیط بیرونی برای شما اهمیتی نداشته باشد و فقط تصویر محیط داخلی رابخواهید.

تفاوت HLC و BLC

تا اینجا با کاربرد های این دو قطعه مهم که نقش مهمی در کیفیت تصویر داشته اند آشنا شدیم.اما این دو قطعه تفاوتی هم با هم دارند و آن این است که برای پوشاندن نور در نقاطی که نور زیادی دارند از HLC و برای جبران نور زیاد در یک سطح پس زمینه از BLC استفاده می شود.پس BLC برای محیط های کم نوربه کار می رود و با بازکردن دیافراگم دوربین کیفیت تصویر را بهبود می بخشد.

WDR

اگر در محیط هایی که اختلاف سطح نور وجود داشته باشد دوربین مداربسته نصب باشد آنگاه اگر زاویه دید آن به سمت محیط کم نور و تاریک باشد تصویر تاریک و غیر قابل تشخیص خواهدبود و زمانی هم که زاویه دید دوربین به سمت محیط روشن باشد آنگاه تصویر اشباع می شود و چیزی جز تصویرسفید رنگ نخواهیم دید.دلیل آن هم این است که تطابقی در سرعت دریافت تصاویر پرنورتر و کم نورتر وجود ندارد.

پس این شرایط محیطی می تواند عملکرد دوربین مداربسته را در تصویربرداری دچار اختلال کند.برای این موضوع و رفع مشکل این قطعه به دوربین مداربسته اضافه می شود که می تواند تناسب و تطابق مناسبی را در سرعت دریافت تصاویر ایجادکند و تصویری واضح و شفاف با رنگ و نور مناسب به کاربر نشان دهد.

Wide Dynamic Range) WDR)

این نوع WDR از رایج ترین WDR ها می باشند و امروزه کاربرد گسترده ای دارند.این نوع از WDR ها دارای دو CCD هستند.کار این نوع قطعات تطابق بین سرعت پایین و سرعت بالا در محیط هایی است که اختلاف نور در آنها وجود دارد.به این حال که ابتدا CCD تصاویر را اسکن می کنند و سپس یک میانگین نوری مناسب بین آنها برقرار می کند.به عبارت دیگر قسمت های پرنور و کم نوربا هم تلفیق می شوند و یک تصویری با کیفیت و یک دست ایجاد می شود.

L-WDR

این نوع از WDR ها برخلاف نوع اول مجهز به CCD نیستند و دلیل آن صرفه جویی در هزینه است.درصورتی که دوربین های مداربسته توانایی 20 فریم در ثانیه را دارا باشند در فریم های فرد با کاهش سرعت Exposure و افزایش Gamma کیفیت تصاویر در محیط های تیره را بهبود می بخشد.در فریم های زوج و مختص به نواحی روشن با افزایش سرعت Exposure و کاهش Gamma در بهبود کیفیت و وضوح تصاویر در روشن نقش دارد.حال این دوفریم ایجاد شده را تلفیق می کند و تصویری مطلوب و به صورت میانگین ایجاد می کند. هنگام استفاده از این نوع WDR ها فریم های دوربین نصف می شود به همین خاطر نام Low-fram-wdr برای این نوع از WDR ها انتخاب شده است.

S-WDR

این نوع از WDR ها پیشرفته تر و دارای قابلیت های بیشتری نسبت به نوع های قبلی هستند که همزمان دو تصویر را یکی با سرعت بالا و یکی با سرعت پایین تهیه می کنند.این نوع از WDR ها هم می توانند فریم های دوربین را کاهش دهند.

D-WDR

این نوع از WDR ها در واقع دستکاری دیجیتالی تصویر دوربین مداربسته هستند.این قطعات نسبت به سایرین تأثیر زیادی ندارند اما می توانند کیفیت تصویر را تا حد نصاب آن بهبود بخشند.این قطعات یک مزیت خوب دارند و آن این است که فریم های دوربین را کاهش نمی دهند. دسیبل مقیاسی برای اندازه گیری دامنه دینامیک وایدمحسوب می شود.

دوربین های مداربسته با زاویه WDR بیشتر و بهتر مثلا 120 دسیبل قادربه تولید طیف روشنایی وسیع تری هستند و به آنها و حتی دوربین های دید در شب امکان تنظیم نور دهی تحت شرایط کم نوری و پرنوری می دهد.دوربین های مداربسته تحت شبکه و مجهز به فناوری WDR هستند. فناوری دیجیتال WDR که از فناوری True WDR مقرون به صرفه تر است.در بسیاری از دوربین های مداربسته و حتی دوربین های دید در شب جهت بالا بردن کیفیت تصویر کاربرد دارند.

فناوری HDR در دوربین مداربسته

تکنولوژی HDR مخفف عبارت High Dynamic Range هست و معمولا به آن قابلیت دامنه دینامیک بالا گفته می شود و به اختلاف روشنایی بین کم نورترین و پرنورترین قسمت یک تصویر اشاره دارد.برای ثبت تصویری با دامنه دینامیک واید دوربین های معمولی چند تکنیک پردازش مختلف دارند.اما بهترین نوع این دوربین هم پس از کنترل نور در محیط برنیمان و مثل چشم انسان تا حدی خود را با محیط سازگار کند.به همین خاطر از HDR که به نوعی تکنولوژی ویرایش تصویر محسوب می شود استفاده می کنند به وسیله این فناوری جزئیات تصویر در بهترین حالت و بالاترین حد حفظ می شود و رنگ ها را تا حد امکان به وضوح به تصویر می کشد.

AGC (کنترل اتوماتیک بهره ولتاژ)

AGC عملکردی همانند BLC دارد و فقط در دوربین های مداربسته هایک ویژن می توان آن را دید.ACG مخفف عبارت انگلیسی (Automic Gain control) می باشد.AGC از عوامل بسیار مهم است که سبب بهبود کیفیت تصاویر دوربین ها در محیط تاریک و کم نور می شود.یعنی دوربین را تحریک کرده تا شروع به تقویت سیگنال ها کند و دیافراگم های دوربین بازشود و نور را به حد مطلوبی برساند.پس این قطعه در دوربین ها قابلیت تقویت نور را دارد. AGC درهنگام فعالیت خود دامنه دینامییکی را افزایش می دهد اما در صورت بالا رفتن بیش از حد نور بر روی تصویر نویز و نقاط رنگی ایجاد می شود.

ICR (فیلتر قطع مادون قرمز)

ICR مخفف عبارت (Infrared cut filter) می باشد.نور مادون قرمز به علت انرژی و فرکانس بالا و طول موج کم در صورت رسیدن به دوربین مداربسته می تواند باعث اختلال در عملکرد دوربین شوند.این قطعه در واقع یک شاترمکانیکی است که معمولا یک موتور کوچک-فیلترهای حساس به نور مادون قرمز و پنل های شیشه ای تشکیل شده است.پس مقابل سنسور دوربین مداربسته نصب می شود و از عوامل ناشی از نور مادون قرمز جلوگیری می کند. فیلتر ICR بین سنسور و لنز دوربین قرار می گیرد و در شب و در شرایط کم نور جهت شکل گیری تصاویر با کیفیت و رسیدن نور مادون قرمز به سنسور کنارمی رود. در صورتی که دوربین مدار بسته دارای تکنولوژی (IC correction) باشند تأثیر سایر طیف نور های مادون قرمزی که از فیلتر IR cut عبور کرده و به لنز رسیده اند را اصلاح می کند.

AWB (تنظیم اتوماتیک نورسفید درتصویر)

AWB مخفف عبارت (Automatic white Balance) است و از عوامل مهم و تأثیرگذار بر روی رنگ تصویر می باشد. این قطعه همانطور که از نامش پیداست به طورخودکار نورسفید رنگ را در تصویر به گونه ای تنظیم می کند تا تصویر دچار چندرنگی بودن نشود و تصویر مطلوب و یک دست ایجاد شود.پس طی آن رنگ سفید را درحضور منابع نوری مختلف تنظیم کرده و رنگ های غیر طبیعی و غیر واقعی از تصویرحذف می گردند. بسیاری از دوربین های مداربسته در بالانس رنگ سفید در تصویراغلب دچار اشتباه می گردند.مخصوصا اگر تصویر با یک رنگ غالب احاطه شده باشد و یا اینکه هیچ نورسفیدی با منبع طبیعی در محیط وجود نداشته باشد. اما اکثر دوربین ها دارای قابلیت AWB هستند.

AE (میزان شفافیت اتوماتیک)

AE مخفف عبارت (Automatic Exposure) می باشد که به صورت خودکار و اتوماتیک سطح نور را در محیط تجزیه و تحلیل می کند و پس از پردازش کافی کیفیت تصویر را متناسب با سطح نور ارتقاء می دهد.این ویژگی در دوربین مداربسته پلاک خوان کاربرد گسترده ای داردچون پلاک را به صورت شفاف در نمایشگر دیده خواهد شد. برای تنظیم نور و ایجاد کیفیت تصویر بهتر شرکت رصدایمن آریا انواع دوربین مداربسته با قابلیت های متفاوت تنظیم نور را با کیفیت و قیمت مناسب عرضه می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>