اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هویه

هویه یک ابزار پر کاربرد در الکترونیک است برای لحیم کاری.لحیم کاری اتصال قطعات به وسیله حرارت و مواد خاص می باشد.از هویه برای لحیم کاری قطعات بردهای الکترونیکی استفاده می شود.برای لحیم کاری، هویه ابزار اصلی است، اما لوازمی مانند قلع، روغن لحیم، پایه هویه، فلاکس و.... نیز برای لحیم کاری نیاز است.هویه ها دو دسته اصلی دارند:هویه های الکتریکی و هویه های چکشی یا غیر الکتریکی.

هویه های الکتریکی با برق کار می کنند و دو نوع قلمی و تفنگی را دارند.هویه های قلمی یک سیم پیچی حول عنصر حرارتی می باشد از جنس کروم-نیکل با مقاومت بالا.هویه های قلمی بین 20 تا 500 وات قدرت دارند و غالبا قیمت بالایی ندارند. و در برخی مدل ها دیمردار می باشند که امکان تنظیم دما و قدرت را دارند.این هویه ها معمولا دارای پایه هستند.

هویه غیر الکتریکی برای اتصالات سنگین به کار می رود و با چراغ بریموس یا چراغ های کوره ای داغ می شود.مهم ترین عضو در هویه ها، سر هویه می باشد که باید از آلیاژی ساخته شده باشد که نسوز باشد تا دیرتر اکسیده و سیاه شود.در هنگام استفاده از هویه حتما از پایه هویه استفاده کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

در برخی شرایط، دسترسی به جریان برق نیست به همین دلیل مجبوریم مدلهای دیگر را جایگزین کنیم، هویه گازی، هویه باتری خور، هویه شارژی.هویه گازی مانند فندک است، با شارژ گاز در مخزن آن کار می کند.

  • هویه های شارژی با قرار گرفتن در پایه شارژ امکان استفاده دارند.
  • هویه های باتری خور نیز با قرار دادن باتری در آن ها کار می کنند.

نکات ایمنی کار با هویه برقی

  • به دلایل ایمنی، بعد از استفاده از هویه آن را از برق بکشید.
  • بعد از روشن شدن، دمای هویه تا 400 درجه می تواند بالا رود.
  • اشیا منفجره یا محترقه را کنار و نزدیک هویه قرار ندهید.
  • برای جلوگیری از بروز سوختگی، از دست زدن به سطوح فلزی آن خودداری کنید.
  • تا زمانی که هویه روشن است، محل کار را ترک نکنید.
  • پیش از نصب یا تعویض قطعات، سیم هویه را باید از برق کشیده و اجازه دهید خنک شود.
  • بعد از استفاده از دستگاه اجازه دهید تا دستگاه خنک شود و سپس آن را در جایش قرار دهید.
  • از هویه فقط برای لحیم کاری استفاده کنید.ضربه زدن به سطح کار برای تمیز کردن آن باعث می شود هویه آسیب جدی ببینید.
  • لحیم کاری دودی سمی تولید می کند، پس از تهویه دار بودن محیط کار اطمینان داشته باشید.

همیشه با استفاده از یک اسفنج برنجی یا سیم ظرفشویی و یا سمباده ریز، نوک هویه را تمیز کنید.بعد از لحیم کاری، ترکیبات کربنی و اکسیدان های موجود در اضافه های گدازآور، ممکن است به نوک هویه آسیب رسانده و باعث کم شدن دقت لحیم کاری و کاهش عملکرد گرمایی نوک لحیم بشوند.

در مواقع استفاده مداوم و هر روز، نوک هویه باید یک بار در هفته در آمده و تمیز شود تا ایجاد مشکلات ذکر شده جلوگیری می شود.بعد از استفاده، نوک هویه باید تمیز شود، اجازه دهید سر هویه خنک شود، بعد آن را تمیز کنید و کمی روغن روی آن مالیده تا از اکسیده شدن آن جلوگیری شود.زمان تمیز کردن سر هویه مراقب باشید نوک آن به جلو و عقب کشیده نشود تا المنت ان قطع نشود.

تعویض قطعات

  • تعویض نوک هویه:قابل تعویض بودن نوک هویه بسیار مهم است.لوله فلزی را چرخانده و خارج کنید.سری فلزی جدید را قرار داده و بچرخانید.
  • تعویض هسته گرمایش هویه:سر آن را چرخانده، انتهای سیم را به بیرون بکشید، دکمه تنظیم دما به همراه آن بیرون خواهد آمد.پس می توانید هسته حرارتی و صفحه مدار را از بدنه خارج کنید.در این مرحله هسته و صفحه جدید را جایگزین کرده و سر هویه را ببندید.نوع دیگر تعویض نوک هویه، نوع فشاری می باشد.

اگر از هویه فقط برای لحیم کاری بردهای الکترونیکی استفاده می کنید، هویه های 40 تا 60 واتی کافی می باشد، اما اگر می خواهید سیم های با قطر زیاد و اتصالات صفحات فلزی بزرگ را با هویه انجام دهید باید هویه با توان های بالاتر را انتخاب کنید.

علاوه بر هویه لحیم کاری، تفنگ لحیم کاری نیز برای کارهای لحیم استفاده می شود.تفنگ لحیم کاری بیش تر برای اتصالات در سطوح فلزی کاربرد دارد، هویه نیز برای اتصالات سبک تر مانند لامپ های الکترونیکی و تخته ها مدار به کار می رود.تفنگ لحیم کاری ولتاژ بالاتری نسبت به هویه دارد.انعطاف پذیری، کار در فضاهای محدود، سرعت در رسیدن به دمای مطلوب و سرد شدن سریع از مزایای تفنگ لحیم می باشد.

اما وزن سنگین تر نسبت به هویه، نامناسب بودن برای کارهای کوچک و تعویض مداوم سری از معایب آن می باشد.اما هویه نیز معایب و مزایایی دارد.سبک بودن، سری ها با اندازه های مختلف و اینکه هویه در مدت زمان زیاد در دمای بالا قرار می گیرد از مزایای آن می باشد.اما هویه برای کارهای سنگین مناسب نیست و دیرتر به دمای مورد نیاز می رسد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>