اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انجیر

آفات و بیماری های درخت انجیر
پروانه برگخوار انجیر
Ocnerogvia amanda

(Lep: Lymantriidae)

لارو این پرانه در استان های فارس، مرکزی و شمال کشور به شدت روی درختان انجیر فعالیت داشته و از برگها تغذیه می نمایند و اهمیت آن زیاد است.

زیست شناسی

زمستان را به صورت لاروهای سنین بالا در زیر سنگها و پناهگاههای اطراف درختان آلوده می گذراند. لاروهای زمستان گذران در طول این دوره فعالیت چندانی نداشته ولی با برداشتن سنگهای پناهگاه و تحریک آنها شروع به حرکت می کنند. این لاروها از اواسط اسفندماه حالت پیش شفیرگی به خود گرفته و در حالی که پیله نازک تور مانند بدور خود می تنند بدون حرکت باقی مانده و در اواخر اسفندماه تبدیل به شفیره می شوند.

با گرم شدن هوا از اواسط فروردین ماه پروانه ها به تدریج شروع به خارج شدن می نمایند و پس از جفت گیری ماده ها تخهای خود را به صورت دسته ای در سطح برگ یا پشت آن می گذارند. دوره جنینی تخم 6 تا 8 روز می باشد. حشره دارای 5 سن لاروی است. طول دوره لاروی در شرایط آزمایشگاه (18 تا 23 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 58 درصد) 28 روز است. پس از این مدت لارو در سطح برگ در حالی که پیله نازک خاکستری رنگی می تند حالت پیش شفیرگی به خود گرفته و ظرف یک تا دو روز تبدیل به شفیره می گردد. این آفت در شرایط آب و هوایی آب سرد خفر دارای سه نسل کال و در برخی سالها 4 نسل در سال می باشد.

کنترل:

1- تخم های این آفت دارای پارازیتوئیدهای گوناگونی می باشد:

Trichogramma embryophagum (Hym.: Trichogrammatidae)

Anastatus sp. (Hym.: Eupelmidae)

Oocncyrtus sp. (Hym.: Encyrtidae)

2- لاروهای این آفت همزمان با غروب آفتاب از پناهگاههای خود خارج شده، به طرف درختان حرکت کرده. از آنها بالا رفته و شروع به تغذیه می نمایند. خروج از پناهگاهها و رکت به اطراف درختان از هنگام غروب شروع و تا یک ساعت بعد از آن وقتی که هوا کاملاً تاریک شد ادامه دارد. تغذیه لاروها در ساعات اول شب بسیار زیاد ولی این میزان با گذشت شب رو به کاهش می گذارد. در آخرین ساعت تاریکی شب، لاروها شروع به پایین آمدن از درختان نموده و به طرف پناهگاهها راه می افتند، لذا می توان اقداماتی نظیر:

  1. پیچیدن گونی و مقوا بدون استفاده یا با استفاده از سموم بدور شاخه های آلوده
  2. استفاده از سموم دور شاخه های آلوده
  3. استفاده از سموم به صورت پودرپاشی دور طوقه

د سم پاشی زیر درختان و پیچیدن پلاستیک در اطراف تنه درختان آلوده را انجام داده که از بین آنها استفاده از سموم به صورت پودرپاشی دور طوقه و بستن پلاستیک به دلیل تأثیر بیشتر و عدم نیاز به آب و سم پاش بهتر از بقیه روشهاست.

کنترل شیمیایی:

برای کنترل بید انجیر(Simaethis nemorana) ودیگر برگخواران از سم زیر استفاده میکنیم.

دیفلوبنزورون(دیمیلین) Wp25% و 3/. گرم درلیتر

شپشک ستاره ای انجیر

شپشک ستاره ای انجیر Ceroplastes rusci

این شپشک برای اولین بار در ایران روی شاخه های انجیر در استهبان فارس مشاهده شد. همچنین این شپشک توسط مهندس اولادحسینی در تاریخ 5شهریور1384 در حومه شهرستان جهرم(تنگاب) روی انجیروحشی مشاهده وعکسهای مربوطه توسط ایشان گرفته شده است. شکل خارجی این شپشک مدور و نیم کروی می باشد. بدن آن از هشت صفحه منظم احاطه شده که در وسط هر یک از آنها لکه سفید رنگی مشاهده می گردد، نر دارای بدن قرمز و دو بال سفید رنگ می باشد.

کنترل:

  1. برگهای خزان شده به دلیل آلودگی به پوره های نسل زمستان گذران به وسیله دام چرانده شده و در اوایل بهار زمین باغ شخم زده شود.
  2. در اواخر زمستان سرشاخه های آلوده به آفت را می توان قطع و سپس معدوم نمود.
  3. مبارزه شیمیایی به دلیل فعالیت زنبور بلاستوفاگا و نقش ارزنده دشمنان طبیعی (زنبورهای خانواده Encyrtidae) توصیه نمی شود.

این عکس کوچک شده است، برای اینکه به صورت بزرگ شده ببینید، روی این قسمت کلیک کنید، اندازه اصلی عکس 353x601 و حجم آن 42 می باشد.

کنه تارتن انجیر
مگس انجیر

Carpolonchea aristella

(Dip.: Lonchaeidae)

لارو این مگس از گوشت میوه تغذیه نموده و دالانهایی در گوشت و پوست ایجاد می کند و میوه های آلوده اغلب دچار ریزش می شوند. این آفت زمستان را به صورت شفیره (پوپاریم) در اعماق 5 تا 10 سانتیمتری خاک طی می کند. 4 نسل در سال دارد. این افت در انجیرکاری های دیم بندرت دیده می شود.

کنترل:

یکی از بهترین راههای مبارزه با این آفت مبارزه مکانیکی از طریق جمع آوری میوه های آلوده ریخته شده پای درخت و سوزاندن آنها وهمچنین شخم زدن پای درختان در زمستان می باشد.

درصورت نیاز به سمپاشی:

پرمترین(آمبوش) EC25% 0.8 در هزار

Eotetranychus hirsti

(Acari: Tetranychidae)

وجود کنه انجیر برای اولین بار در ایران در سال 1365 به وسیله دکتر دانشور روی انجیر از ورامین و گرمسار گزارش گردید. رنگ عمومی کنه، زرد روشن و در اواخر فصل به رنگ نارنجی در می آید. ماده بیضی شکل و نرها کشیده و کوچک تر از ماده و تخمها به رنگ روشن و کروی می باشد.

کنترل:

  • رعایت اصول به زراعی و از بین بردن علف های هرز
  • بنزوکسی میت(سیترازون) EC20% و 1 درهزار
  • پروپارژیت(اومایت) EC57%، ، ، ، ، ،
  • بروموپروپیلات(نئورون) EC25%، ، ، ، ، ،
  • فن پیروکسی میت(ارتوس) sc5% و 5/. در هزار
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>