اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رز

طرق مختلف زیاد کردن گل سُرخ:

برای زیادکردن اقسام بوته های گل سرخ راههای متعددی وجود دارد که هریک از آنها به نسبت خواصی را که دارد می تواند مورد استفاده علاقمندان واقع گردد:

1 - کاشتن دانه های گل سُرخ:

  • برای به دست آوردن جورهای تازه ای از گل سُرخ
  • کاشتن دانه های نسترن برای پایه

2 - قلمه زدن:

برای آنکه بتوان در مدت کوتاهتری بوته های سالم و قوی برای پایه به دست آوزد یا در نبودن پایه برای پیوند یکی از اقسام گل سرخ را زیاد کرد، قلمه زدن را انتخاب کرده اند.

قلمه بعضی از نژادها و اقسام گل سرخ با کمال سهولت نتیجه می دهد و در مدت کوتاهی ریشه می دهد و با این وسیله می توان تعدادی از یک قسم یا جور به دست آورد.

بین جنسها و اقسام مختلف گل سرخ آنها که برای قلمه زدن مناسبند بشرح زیرمی باشند:

  1. گل سرخ های بنگال ( Rosier du Bengale).
  2. گل سرخ های جزیره بوربون(Rosier de lile Boorbon).
  3. گل سرخ های منگوله و دو رگه های آن
  4. گل سرخ های چای( Rosier adeur de the) و چند جور از دو رگه های آن.
  5. انواع گل سرخهای پولیانتا(RosierPolyantha Moltiflore).
  6. گل سرخ های پُر گل ویشور(Wichuriana Multiflore).

بوته ای که از قلمه گل سرخ حاصل می شود چون همه قسمتهایش از یک قسم یا جور است یک خاصیت دارد و آن اینست که مانند پیوندهای روی نسترن باغبان مجبورنیست دائمآ مواظب گرفتن و حذف پاجوشهائی که از ریشه میروید باشد تا بوته ها راضعیف و خراب نسازد.

ولی از طرفی تعداد بوته ای را که به وسیله قلمه می توان از یک بوته به دست آورد چند برابر کمتر از آنست که به وسیله پیوند ممکن است حاصل نمود. زیرا از هر چشمه ساقه یک پیوند می توان گرفت، در صورتیکه ساقه ای را که برای قلمه انتخاب می کنند باید دست کم چند چشمه داشته باشد، باضافه غالبآ ریشه اقسامی که آن را به وسیله قلمه زیاد کرده اند دوام زیادی نداشته و بالاخره بیشتر از جورهای گل سرخ را به وسیله قلمه نمی توان زیاد کرد. بهترین زمان برای قلمه زدن گل سرخ اواخرتابستان (شهریورماه) است. در این ماه شاخه هائیرا که مغزش چوبی شده با قیچی باغبانی چیده بقطعات 10 تا 15 سانتیمتری تقسیم می کنند، به طوریکه ابتداء و انتهای هر شاخه یک چشمه داشته باشد.

بعد برگهای شاخه را بقسمی با قیچی می چینند که یک تا دو سانتیمتر از دم برگها بساقه بماند، قلمه ها را در گلدان یا تغار و یا جعبه مخصوص قلمه که از چهارپنجم شن نرم شسته و یک پنجم خاک تازه باغچه و خاک برگ پُر شده بفواصل 2 تا 3 سانتیمتر پهلوی هم فرو کرده و اگر هوا متغیر و نامساعد باشد روی آنها را حباب شیشه ای می گذارند و یا نایلون می کشند.

مدتهاست که هورمونهائی برای تسریع در ریشه کردن قلمه ها ساخته شده که ممکن است قبل از آنکه قلمه ها را در خاک فرو کنند، باندازه دو سانتیمتر از ساقه ها را یکی دو روز در محلولی از آن هورمون گذارده بعد در خاک فرو کنند تا زودتر ریشه کرده به نتیجع برسد. زمستان باید قلمه ها را زیر شاسی یا نقاط کم آفتاب گلخانه گذاشت. بهار سال بعد که قلمه ها ریشه کرده و از هرکدام شاخه های تازه بیرون آمد، آنها را به آهستگی به طوری که نرمه ریشه ها صدمه نبیند از خاک بیرون آورده در محل مخصوص بآن میکارند.

گل رُز دو رگه ویرژو(virgo)

3 - خواباندن شاخه:

زمانیکه فصل قلمه زدن نباشد برای زیاد کردن بوته های قسم خاصی از گل سرخ به طریق خواباندن شاخه متوسل می شوند.

خواباندن شاخه در اقسام و جورهای پا بلند که برای قلمه زدن هم مناسب است و بیشتر در اقسام رونده عملی می باشد.

اوائل بهار شاخه هایی را که به اندازه کافی بلند و قابل خم شدنست قسمتی از آن را از نزدیک زمین خم کرده در گلدان یا زمین پای بوته زیر خاک می کنند. پائیز یا بهار سال بعد که شاخه های خوابانده شده ریشه کرده است آنها را از بوته اصلی جدا کرده و موقع مقتضی با کمال احتیاط بیرون آورده در نقطه دیگر میکارند.

4 - پیوند:

برای ازدیاد اقسام گل سرخ، دو نوع پیوند معمول و مورد عمل است.

  1. پیوند شکمی: که در بهار تا اوائل تابستان و ماه اول پائیز که شیره نباتی در جریان بوده و شاخه ها خوب پوست می دهند میزنند.
  2. پیوند روی ریشه که زمستان در گلخانه می زنند: قبل از توضیح هریک از اقسام پیوند باید پایه های مناسب برای پیوند را شناخت تا زحمتی که میکشند بی نتیجه نماند. مناسب ترین اقسام را برای پایه باید انتخاب کرد که در زیر شرح داده می شود.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>