اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مرکبات

عسلک مرکبات

Aleurolobus marlatii

(Hom: Aleyrodidae)

نام فوق تعیین نامی است که توسط مؤسسه بررسی و تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی تهران از نمونه های ارسالی از جهرم صورت گرفته است. دراکثر نشریات و کتب از گونه Aleurocanthus woglumi به عنوان مگس سیاه مرکبات نام برده می شود.

زیست شناسی
مگس های سفید اصولاً از نظر طرز زندگی و دگردیسی وضع به خصوصی دارند. پوره سن اول متحرک و فعال است و Crawler نام دارد. سنین بعدی (سن دوم و سن سوم) ثابت هستند و چهارمین سن این حشرات شفیره Pupa نامیده می شود که حشره کامل با ایجاد شکافی به شکل T از آن خارج می گردد. تخم گذاری این حشره حالت مخصوص خود را دارد و غالباً تخم ها روی خطوط فنری یا در دوایر متحدالمرکز گذاشته می شوند. ظاهراً حشره ماده در موقع تخمریزی در پشت برگ به شکل فنر ساعت حرکت می کند. تخم ها بیضوی و دارای یک ساقه خیلی کوتاه (Pedicel) می باشند. این حشره چند نسلی و در سال ممکن است 3 تا 6 نسل در سال داشته باشد.

کنترل:

رعایت فاصله کشت، هرس شاخه های متراکم

آمیتراز(مایتاک) 2 درهزارEC20% 2.

شپشک آرد آلود مرکبات: Planococcus Citri

شپشک آرد آلود دنبال دار (دم دراز) Pseudococcus longispinus

توضیحات

شپشک آردآلود مرکبات بدن نرم، بیضی شکل و حشراتی صورتی هستند که در هنگام بلوغ تقریباً اینچ طول دارند. بد ن پس از مرحله اول رشد از ماده مومی سفیدی پوشیده شده و زوایدی کوتاه از اطراف آن بیرون آمده. حشرات باغ کوچک و دارای دو بال کاذب هستند. پوره یا حشره نارس کاملاً شبیه به حشرات بالغ ماده است فقط مقداری کوچک ترند.

چرخه زندگی

شپشک آرد آلود مرکبات یا شپشک دنباله کوتاه (دم کوتاه) معمولترین گونه ای است که روی گیاهان زینتی دیده می ِد. دامنه میزبانی زیادی د ارند و گیاهان آبدار و با ساقه نرم را مثل کرچک هندی، یاسمن، بگونیا، خرزهره، کلم، گل آویز، و کاکتوس ترجیح می دهند بقیه میزبانها شامل مرکبات، شمعدانی، ارکیده، بنت قنسول، پیچک، خون سیاوشان و داودی می باشد. حشره بالغ ماده بین 600300 در کیسه کتانی، مومی و فشرده که در قسمت انتهایی و پشتی بدن قرار دارد می گذارد. تخمگذاری بین یک تا دو هفته ادامه پیدا می کند و بمحض پایان یافتن تخمگذاری، حشره ماده می میرد. کیسه تخم را می توان در محور اصلی ساقه و در برخی اوقات در قسمتهای مختلف گیاه یافت. پس از 10 روز تخمها باز می شوند و پوره ها یا خزنده ها شروع به یافتن قسمتهای جهت تغذیه می کنند. پوره های ماده ها در سه نسل کامل می شوند که ممکن است بسته به دمای محیط بین یک ماه تا بیش از یکسال بطول انجامد. در شرایط غیر طبیعی گلخانه ها این چرخه زندگی بین 21 ماه طول می کشد. در مدت کوتاهی پس از شروع تغذیه توسط پوره های خزنده بدنشان پوشیده از ماده مومی سفید می شود. پوره های خزنده در اطراف گیاه حرکت می کنند اما عموماً در فعالیت هایشان بسیار تنبل هستند. شپشک آرد آلود مرکبات شرایط مرطوب را ترجیح می دهند، اما در شرایطی قابلیت سازگاری با آب و هوای خشک را نیز دارد.

خسارت

شپشک های آرد آلود از شیره گیاه تغذیه می کنند که ب اعث بدشکلی، کوتولکی و زردی شاخ و برگ می شود. همچون بقیه حشرات تغذیه کننده از شیره گیاهی، شپشک های آرد آلود مقدار زیادی عسلک ترشح می کنند که باعث توسعه قارچ دوده و مورچه ها می شود.

کنترل غیر شیمیایی

کنترل زراعی شامل بیرون راندن حشرات به وسیله آب پاشی و استفاده از ارقامی که حشره آنها را کمتر ترجیح می دهد، می شود. رعایت کردن اصول بهداشت به وسیله چک کردن گیاهان جدید و هرس گیاهان آ لوده، مبارزه بیولوژیک شامل استفاده از شپشک استرالیایی بال توری سبز (شکارچی) و زنبورهای پارازیت، Leptomastix dactvlopii

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>