اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پرینتر

پس از چند بار استفاده از پرینترها، معمولا کاربران با مشکلات کیفیتی روبه رو می گردند؛ به عنوان مثال نوشته ها کمرنگ اند، خط های اضافی روی چاپ پدید آمده اند و حتی برخی از قسمت ها کلا چاپ نشده اند. این مشکلات اغلب به این خاطر به وجود می آیند که هد پرینتر شما کثیف شده است.

هد پرینتر چیست؟

هد یکی از اجزای پرینتر می باشد که کارتریج های جوهر را در خود جای می دهد و به انتقال جوهر به کاغذ کمک می کند. این کار با شلیک قطرات جوهر از طریق نازل های متعدد موجود در هد انجام می گیرد. این جزء از پرینتر، معمولا در زیر دستگاه قرار گرفته و با گذشت زمان می تواند با جوهر مسدود شود. هنگامی که یکی از این نازل ها مسدود گردد، چاپ ها محو یا خط دار به نظر می رسند. مهم نیست که از کدام نوع کارتریج استفاده می کنید؛ جوهر خشک خواهد شد و کیفیت چاپ را پایین خواهد آورد. اگر این مشکل را رفع نکنید، چاپگر شما ممکن است از کار بیفتد.

انواع هد پرینتر کدامند؟

1- کارتریج های پرینتری که هد چاپ درون آنها تعبیه شده است، کارتریج های یکپارچه نامیده می شوند. در این نوع، نازل ها در کنار کارتریج قرار می گیرند. هر زمان که یکی از این کارتریج ها را تعویض می کنید، در اصل هد پرینتر را نیز جایگزین کرده اید. این کارتریج ها اغلب در مدل های ارزان قیمت پرینتر مورد استفاده قرار می گیرند.

2- هد چاپی که درون خود پرینترها قرار دارند، از کارتریج جوهر جداگانه استفاده می نمایند. صفحه نازل در پرینتر گنجانده شده و کارتریج ها در آن پرینتر نصب می شوند. این نوع هدهای چاپ پس از استفاده طولانی مدت نیاز به تعویض خواهند داشت. با این حال، از آنجایی که قیمت هد بسیار بالا می باشد و گاهی یافتن برخی از نمونه های آن دشوار است، خرید یک پرینتر جدید معمولا مقرون به صرفه تر خواهد بود.

چه زمانی باید اقدام به تمیز کردن هد پرینتر نمود؟

هد پرینتر حتی بعد از مدتی کار نکردن نیز می تواند کثیف شود. برای خشک نشدن جوهر پرینتر و پایین آمدن کیفیت آن، توصیه می گردد که در ماه حداقل چند بار از پرینتر خود استفاده کنید.با این حال، در صورت استفاده مداوم نیز ممکن است هد پرینتر مشکلاتی به وجود آورد. اگر کامپیوتر یا صفحه نمایش دستگاه پرینتر به شما می گوید که کارتریج ها هنوز هم جوهر دارند ولی جوهری به کاغذ منتقل نمی شود، به احتمال زیاد پرینتر شما مسدود شده است. چاپ های تار و تصاویر کمرنگ هم نشانه هایی هستند که به شما می فهمانند باید هد پرینتر خود را تمیز کنید.

قبل از اقدام به تمیز کردن هد باید مطمئن شوید که مشکل را درست شناسایی کرده اید. به این منظور لازم است نازل ها را کنترل کنید. این کار را معمولا می توان از طریق کامپیوتر یا خود پرینتر در نمونه های جدید انجام داد. این قابلیت مانع از لمس هد چاپ و آسیب به کارتریج های جوهر یا خود پرینتر می گردد.می دانید که برای به حداکثر رساندن کارایی و کیفیت یک دستگاه چاپ، بهترین راه استفاده از کارتریج هایی است که توسط تولید کننده خود پرینترها عرضه می گردند. شاید دلیل از کار افتادن پرینتر، کثیفی هد آن نباشد. چنانچه مشکلی در کارتریج ها مشاهده کردید، آنها را تعویض کنید.

چگونه می توان هد پرینتر را به صورت اتوماتیک تمیز کرد؟

آسان ترین روش برای حل مشکل کیفیت چاپ، استفاده از قابلیت تمیز کردن اتوماتیک پرینترهاست. این عملکرد در نرم افزارهای هر مدل پرینتر گنجانده شده و معمولا از قسمت نگهداری پرینتر در فهرست نمایشگر شما قابل مشاهده است. تمیز کردن هد حدود 1 تا 2 دقیقه طول می کشد و پرینتر برای انجام این کار از مقداری جوهر استفاده می کند.این فرآیند توسط سیستم کامپیوتری متصل به پرینتر نیز می تواند صورت گیرد:

  • در قسمت تنظیمات کامپیوتر خود (Control Panel)، گزینه پرینترها و اسکنرها (Printers and Scanners) را انتخاب کنید. (فهرستی از تمام پرینترهایی که تا به حال به آن متصل شده اید را خواهید دید.)
  • روی نماد پرینتر کلیک کرده و گزینه تنظیمات (Properties) را انتخاب کنید. (این پنجره به شما اجازه می دهد تا ببینید چقدر جوهر در کارتریج پرینتر شما باقی مانده است. هرگونه مشکلی در رابطه با دستگاه نیز در این قسمت نشان داده می شود.)
  • اگر کامپیوتر به شما می گوید که کارتریج های جوهر شما پر است ولی چاپ های بی کیفیتی دریافت می کنید، حتما هد پرینترتان مشکل دارد.
  • گزینه های چاپ (Printing Preferences) و سپس خدمات (Service) را انتخاب کنید.
  • در پنجره جدید باید وارد گزینه خدمات پرینتر (Printer Service) شوید.
  • دستور تمیز کردن هد چاپ (Clean Print heads) را مشاهده خواهید کرد که فرآیند پاک کردن جوهر را آغاز می نماید.

تمیز کردن هد پرینتر به صورت دستی چگونه است؟

  • پرینتر را روشن کرده و درب آن را باز کنید.
  • منتظر بمانید تا قبل از جدا کردن دستگاه از پریز برق، حرکت کارتریج ها متوقف شود.
  • زبانه نگهدارنده کارتریج ها را فشار داده و به بیرون بکشید تا بتوانید آنها را خارج کنید.
  • کارتریج های جوهر را روی یک سطح تمیز قرار دهید و به پاک کردن نقاط تماس آنها بپردازید. (نقاط تماس و نازل ها نباید به سمت پایین قرار بگیرند؛ در غیر این صورت مابقی جوهر موجود در کارتریج تخلیه می گردد.)
  • برای پاک کردن جوهر اضافی از پارچه ای بدون پرز استفاده نمایید اما خود نازل را تمیز یا لمس نکنید.
  • جوهر باقی مانده روی نقاط تماس را توسط یک اسفنج یا فوم مرطوب به آرامی تمیز کنید. (برای تمیز کردن آنها اسفنج فقط باید با آب مرطوب شود، نه الکل یا مایع های تمیز کننده دیگر.)
  • قبل از تعویض کارتریج جوهر، نقاط تماس را با یک اسفنج خشک کرده و بگذارید تا در هوا خشک شوند.
  • تمام کارتریج ها را با این روش پاک کنید و گوشه ای بگذارید.
  • نقاط تماس روی کالسکه چاپی داخل پرینتر را با استفاده از پارچه ای بدون پرز به آرامی پاک کنید و مطمئن شوید هیچ جوهری باقی نماند. این کار را نیز به کمک یک اسفنج یا فوم مرطوب انجام دهید.
  • پس از پنج دقیقه که کالسکه چاپ خشک شد، کارتریج های جوهر را سر جای خودشان برگردانید.
  • اگر پس از انجام همه این مراحل هنوز هم در وضوح چاپ مشکل دارید، ممکن است لازم باشد هد پرینتر را تعویض نمایید.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>