اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بارکد خوان

داروخانه ها، بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی با به کار گیری از تکونولوژی های جدید سعی دارند که آسایش هر چه بیشتر بیماران را تامین کنند. این فناوری به آنها اجازه می دهد تا با افزایش دقت و سرعت، کارایی و عملکرد خود را بهبود ببخشند.

کاربرد اسکنر بارکد در داروخانه ها

اسکنرهای بارکد، بارکدها را می خوانند و اطلاعات ذخیره شده در آنها را رمزگشایی می کنند و به کامپیوتر می فرستند. برای اسکن این داده ها از فناوری های نوری مثل نور مادون قرمز استفاده می شود. برخی از بارکدخوان ها اطلاعات را به صورت یکپاچه رمزگشایی می نمایند در حالی که بعضی دیگر دارای دو واحد مختلف برای خواندن و رمزگشایی بارکد هستند.به جهت جلوگیری از خطاهای انسانی، روی بسته بندی انواع داروها برچسب های بارکد قرار می گیرند.

اطلاعاتی که در این بارکدها ذخیره می شوند معمولا شامل شماره شناسایی دارو می باشد. در واقع این داده ها، نسخه ای که پزشک ارائه نموده را تایید می کند و بدین وسیله از نوع دارو، دوز و زمان مناسب مصرف و تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل می شود. پیگیری دارو در داروخانه ها اهمیت فراوانی دارد؛ باید مشخص باشد که هر دارو کجا و در چه شرایطی نگهداری شده و به کدام بیمار تحویل داده می شود.

با این که استفاده از تکنولوژی بارکد میزان خطا را در فرآیند توزیع داروها تا حد قابل توجهی کاهش داده، اما هنوز آن را به طور کلی از بین نبرده است.علاوه بر اسکن برچسب های بارکد داروها، از دستگاه های بارکدخوان جهت اسکن دفترچه بیمه نیز در داروخانه ها استفاده می گردد. این قابلیت بر سرعت پذیرش و رسیدگی به بیماران تأثیر به سزایی دارد.

مزایای استفاده از سیستم های اسکن بارکد در داروخانه ها

امنیت بیماران: تکنولوژی بارکد به سازمان دهی فرآیند پذیرش بیماران، شناسایی آنها و پیگیری سوابق پزشکی شان کمک می کند. تمام سوابق بیمار، اعم از گزارش پزشک و داروهای مصرفی او، پس از اسکن بارکد در پرونده مخصوص آن فرد که بر روی سیستم POS داروخانه تشکیل داده شده، ثبت خواهد شد.

بارکد به پزشک داروخانه برای ردیابی اطلاعات مهم بیمار یاری می رساند؛ به عنوان مثال پزشک از طریق این داده ها می تواند اطمینان حاصل کند که داروهایی که بیمار در حال استفاده از آنهاست، با هم تداخلی نداشته باشند. بدین صورت بیمار از خطر مصرف داروهای نادرست در امان می ماند. در نهایت، امکان خطا در توزیع داروها کاهش بافته و ایمنی بیمار تضمین می شود.

استفاده آسان: این تصور که تکنولوژی های نو پیچیده هستند و به کار بردن آنها سختی های زیادی را به همراه دارد، درست نیست. استفاده از اسکنرهای بارکد حتی برای کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند هم بسیار آسان است.

مدیریت موجودی: مدیریت موجودی در هر شغلی چالش برانگیز است زیرا زمان زیادی را باید برای آن صرف کرد. بارکدها کمک زیادی در این زمینه به مشاغل، از جمله داروخانه ها، می کنند. به کمک اطلاعات ثبت شده توسط اسکنرهای بارکد، سیستم کامپیوتری شما دائما به طور خودکار در حال بررسی موجودی داروخانه خواهد بود و در صورت نیاز به شما هشدار می دهد تا برخی اقلام را مجددا خریداری کنید. همچنین، اسکن بارکد داروها به روند رسیدگی به مشتریان نیز سرعت می بخشد.

انتخاب بارکدخوان مناسب برای داروخانه

هنگام انتخاب یک اسکنر بارکد مناسب برای استفاده در داروخانه، معمولا معیارهای اصلی تصمیم گیری طراحی ظاهری، تأثیر نوع اسکنر بر عملکرد داروخانه و هزینه کلی هستند. همان طور که می دانید، انواع مختلفی از اسکنرهای بارکد در بازار به چشم می خورند. از انواع دستی و لیزری گرفته تا اسکنرهای پیشرفته که قابلیت خواندن جدیدترین نسل بارکدها را دارند. هر کدام از این اسکنرها از تکنولوژی متفاوتی پشتیبانی می کنند و با توجه به نوع این تکنولوژی، توانایی اسکن آنها متفاوت است. در مقاله انواع تکنولوژی اسکن بارکد، مفصل در این باره صحبت کردیم.

با این حال، با توجه به پیشرفت سریع فناوری بارکد و توسعه بارکدهای دو بعدی (2D) در بسته بندی داروها، بهتر است اسکنری را انتخاب کرد که توانایی خواندن این نوع بارکدها را داشته باشد. بارکدهای دو بعدی نسبت به بارکدهای خطی اطلاعات بیشتری را در خود جای می دهند و محدودیت فضا برای ذخیره داده ها در آنها وجود ندارد. این ویژگی منجر شده است که بارکدهای دو بعدی به نمادهای رایج مورد استفاده در صنعت داروسازی تبدیل شوند.

نمادهای بارکد دو بعدی

در حال حاضر دو نوع نماد بارکد دو بعدی وجود دارد: کدهای انباشته و کدهای ماتریس.بارکدهای انباشته چندین بارکد خطی می باشند که در کنار هم قرار می گیرند و به طور همزمان اسکن می شوند. این بارکدها دارای خاصیتی به نام افزونگی عمودی هستند که حتی در صورت از بین رفتن بخشی از بارکد نیز باعث می شود تا بارکدخوان بتواند به درستی آن را بخواند. برای اسکن این نوع کد به اسکنرهای تصویر بردار خطی نیاز است.

کدهای ماتریس از شبکه ای از عناصر منفرد به شکل یک مربع تشکیل می شوند. ماتریس نسبت به کد انباشته اطلاعات بیشتری را در بر می گیرد و اندازه بزرگ تری نیز دارد. این امر چاپ و خواندن بارکد را تسهیل می نماید. این کدها دارای خاصیت افزونگی عمودی نیستند. نمادهای ماتریس را فقط با تصویر بردارهای دو بعدی می توان خواند.

نمادهای بارکد دو بعدی

هر کدام از این اسکنرهای بارکد ویژگی های متنوع و منحصر به فردی دارند و در طیف گسترده ای از قیمت ها عرضه می گردند. برای انتخاب بهترین اسکنر، اطمینان حاصل کنید که بارکدخوان در بلند مدت قادر به برطرف کردن نیازهای داروخانه شما باشد. با توجه به این که فناوری بارکد همچنان در حال تکامل است، شاید نیاز باشد برای به روز نگه داشتن بارکدخوان ها، تغییراتی در سیستم عامل آنها ایجاد کرد و ارتقاءشان داد. بنابراین دستگاه بارکد خوانی را بخرید که بتواند با تغییرات سازگاری یابد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>