اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کابل HDMI

مدتی طولانی است که از انواع کابل های HDMI به عنوان استانداردی برای نمایش داده های صوتی و تصویری دیجیتال بر روی صفحه های نمایش استفاده می گردد. در اصل کابل HDMI با هدف جایگزینی استانداردهای آنالوگ قبل از آن ساخته شده است. دستگاه های مختلف مثل تلویزیون، مانیتور کامپیوتر، کنسول بازی، ویدئو پروژکتور، دوربین دیجیتال، گوشی موبایل، سیستم های صوتی و تصویری حرفه ای، گیرنده های A/V و تجهیزاتی از این قبیل مجهز به این درگاه هستند.

تاریخچه کابل HDMI

در سال 2002، بنیانگذاران این تکنولوژی برای اولین بار کار بر روی نخستین مدل کابل های HDMI، یعنی HDMI 1.0 را آغاز نمودند. آنها می خواستند استاندارد جدید را ایجاد کنند که با DVI سازگار باشد؛ DVI یک استاندارد منحصر به فیلم بود و در آن زمان در بسیاری از صفحه نمایش ها یافت می شد.

تاریخچه کابل HDMI

از جمله بنیانگذاران اصلی HDMI، می توان به شرکت های مشهور پاناسونیک، فیلیپس، سونی، توشیبا و سایرین اشاره نمود. این تکنولوژی همچنین از ارائه دهندگان محتوا مثل دیزنی و برادران وارنر نیز پشتیبانی می کرد.اهداف دیگری نیز برای اختراع این کابل ها وجود داشت. به عنوان مثال، صاحبان این ایده می خواستند که تکنولوژی جدید بسیار کوچک بوده و سازگاری های صوتی داشته باشد تا استفاده از آن برای کاربران آسان تر شود.اولین مرکز آزمایش مجاز HDMI در سال 2003 و مرکز دیگری نیز سال بعد در ژاپن افتتاح شد. در سال 2004، یعنی تنها چند سال پس از ارائه اولین نمونه، 5 کابل HDMI 1.0 به فروش رفت.

HDMI به چه معناست؟

HDMI مخفف High-Definition Multimedia Interface به معنای رابط چند رسانه ای با وضوح بالا می باشد. این کابل رابط امکان انتقال تصویر و صدا به صورت همزمان و بدون فشرده سازی را فراهم می آورد.
البته HDMI اغلب با یک شماره (شماره نسخه) ارائه می گردد. هر چقدر که این عدد بیشتر باشد، نشان می دهد که نسخه HDMI جدیدتر است.

مزایای استفاده از کابل HDMI چیست؟

استفاده از کابل اچ دی ام ای نسبت به سایر استانداردها مزایای زیادی دارد. انواع کابل HDMI قادر به انتقال تصاویر و صداها هستند؛ در حالی که استانداردهای قدیمی تر فقط می توانند یکی از این دو را منتقل نمایند. به همین دلیل کسانی که می خواهند کنسول بازی خود را به تلویزیون یا دستگاه مشابهی وصل کنند، فقط به یک کابل اچ دی ام آی احتیاج خواهند داشت.

عملکردهای HDMI از تنوع بیشتری برخوردار بوده و چند منظوره به شمار می آید؛ به عنوان مثال، این کابل ها هم اکنون امکان انتقال داده های سه بعدی و اترنت را نیز فراهم می کنند. این ویژگی، راه اندازی سیستم های سینمای خانگی را تسهیل می نماید.

اتصال دهنده های کابل HDMI

لازم به ذکر است که HDMI یک استاندارد انتقال داده بوده و اتصال دهنده های مختلفی دارد.رایج ترین اتصال دهنده استاندارد 14 میلی متری در کابل های HDMI با نام نوع Aشناخته می شود و معمولا قابلیت برقراری ارتباط از هر دو طرف را دارد. درگاه های این کابل بر روی اکثر دستگاه های صوتی- تصویری از جمله تلویزیون، لپ تاپ و کنسول بازی یافت می گردند.

علاوه بر این، نسخه های اتصال دهنده HDMI Mini (نوع C) و HDMI Micro (نوع D) نیز در دسترس هستند. این رابط ها، به دلیل اندازه کوچک، در دستگاه هایی مانند دوربین های فیلم برداری، تلفن های هوشمند و یا تبلت ها مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه سوکت نمونه های Mini، 10.42*2.42 میلی متر و اندازه کابل های Micro، 5.83*2.20 میلی متر می باشد.

درگاه اتصال HDMI بر روی دستگاه های دیجیتالی

درگاه اتصال HDMI پشت دستگاه های دیجیتالی قرار می گیرد و کمی شبیه به درگاه USB به نظر می رسد؛ با این تفاوت که کمی بلندتر و پهن تر بوده و به خوبی مکمل سوکت کابل HDMI است.

محدودیت های انتقال سیگنال کابل های HDMI

در مورد نمونه های استاندارد رده 1، به کاربران توصیه می گردد که کابل هایی با طول بیشتر از 10 متر انتخاب نکنند. همچنین کابل های رده 2 نیز در بازار عرضه می شوند که با استفاده از آنها می توان به راحتی طول کابل را تا 15 متر در نظر گرفت.البته روش هایی برای افزایش فاصله انتقال سیگنال HDMI وجود دارد؛ از جمله:

  • استفاده از تجهیزات جانبی این کابل ها (مثل کلیدها) که تقویت سیگنال و محاسبه مجدد آن را برای شما امکان پذیر می نمایند.
  • بهره گیری از جدیدترین نسل کابل های HDMI مبتنی بر اترنت یا تکنولوژی HDBaseT؛ با استفاده از این فناوری می توانید سیگنال خود را از فاصله 100 متری نیز انتقال دهید.این سیستم ها به دستگاه های فرستنده و گیرنده منحصر به فردی احتیاج دارند.

فرمت های صوتی سازگار با HDMI

هر دستگاه مجهز به HDMI باید از حداقل استاندارد صدای استریوی فشرده نشده LPCM پشتیبانی نماید. پشتیبانی با سایر فرمت ها اختیاری است؛ بنابراین صوت های در دسترس شما توسط سخت افزاری که استفاده می کنید محدود می شوند.

ویژگی های کابل های HDMI اجازه پشتیبانی از 8 کانال صدای فشرده و فشرده نشده 1 بیتی، 16 بیتی، 20 بیتی و 24 بیتی را به شما می دهد. این بدان معناست که شما به همه قالب های صوتی رایج و جدید دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این، امکان پشتیبانی از تمام قالب های صوتی استریو و چند کاناله رایج در برنامه های تلویزیونی، فیلم ها و موسیقی ها نیز وجود دارد؛ از جمله صداهای Dolby و DTS.

فرمت های ویدئویی سازگار با HDMI

با توجه به این حقیقت که ویژگی های HDMI روز به روز در حال پیشرفت و به روز رسانی هستند، پشتیبانی این کابل ها با فرمت های ویدئویی نیز گسترده تر می گردد.از طرفی، برخی تولید کنندگان هنوز هم برخی از قالب های ویدئویی را برای تجهیزات خود محدود می کنند. از طرف دیگر، شاید بتوانید پشتیبانی از قالبی که در مشخصات HDMI لحاظ نشده را، تا زمانی که در محدوده پهنای باند آن قرار گیرد، اضافه نمایید. بنابراین باید همواره دفترچه راهنمای دستگاه خود را بررسی کنید تا از توانایی های آن آگاه گردید.

انتخاب مناسب ترین کابل HDMI

طول: بررسی کنید که در کجا می خواهید از این کابل استفاده نمایید و اطلاعات باید از چه فاصله ای انتقال یابند. طبق یک قاعده کلی، هر چه طول کابل HDMI کوتاه تر باشد، بهتر است. کابل های طولانی می توانند منجر به اختلال بر روی داده ها شوند.

جنس: این مورد تأثیر چندانی در انتخاب شما ندارد. رویه برخی از این کابل ها با سیم نایلونی به هم بافته شده پوشیده می شود. این پوشش، کابل را انعطاف پذیر تر می کند تا جابه جای آن در فضاهای تنگ آسان تر گردد.

عملکرد: کابل مورد نظر شما باید بتواند به تمام نیازهایتان پاسخ بدهد. به عنوان مثال، یک کابل HDMI پر سرعت رده دو برای انتقال داده ها با وضوح 4k و همه فرمت های صوتی مناسب است. اما اگر می خواهید وضوح تصویر بالاتری داشته باشید، باید مدل های دیگری را خریداری نمایید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>