اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بارکد خوان

اسکنر بارکد یا بارکدخوان، دستگاهی می باشد شامل منبع تابشی، لنز و یک سنسور که وظیفه آن استخراج و رمز گشایی اطلاعات نهفته در بارکدهاست. محبوب ترین بارکدخوان ها بین صاحبان مشاغل، اسکنرهای لیزری هستند. اما واقعیت این است که لیزرها، تکنولوژی غالب در سال های اولیه صنعت بارکد گذاری بودند. با پیشرفت فناوری تصویر برداری، از سال 2007 به بعد، اسکنرهای تصویر برداری وارد بازار شدند. سوال اصلی این است که کدام یک از این اسکنرها برای کسب و کار شما کارایی بهتری دارند؟

اسکنر لیزری در برابر اسکنر تصویر بردار

بارکدخوان لیزری: اسکنرهای لیزری عملکردهای فراوانی را ارائه می دهند، به همین جهت به طور گسترده ای در کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.این دستگاه های بارکد خوان از یک پرتوی لیزری به عنوان منبع نور استفاده می نمایند و به طور معمول به کمک آینه های دارای نوسان یا منشورهای چرخان، پرتوها را روی تمام عرض بارکد ساطع می کنند. سپس یک دیود حساس به نور پرتوهای منعکس شده از بارکد را اندازه گیری کرده و سیگنالی آنالوگ به رمزگشا می فرستد.

رمزگشا این سیگنال آنالوگ را به یک سیگنال دیجیتال برمی گرداند و برای پردازش نهایی به کامپیوتر ارسال می کند.بارکدخوان های لیزری در دو نوع دستی و رومیزی عرضه می شوند. استفاده از هر دو نوع این اسکنرها آسان است.بارکدخوان تصویر بردار خطی CCD: در دهه 1990، توسعه CCD (دستگاه همراه شارژ) منجر به ایجاد تکنولوژی تصویر برداری خطی شد. تا سال 2007 اسکنرهای تصویر بردار خطی در بازار با موفقیت با اسکنرهای لیزری رقابت می کردند.

در این تصویر بردارها، یک LED را برای روشن کردن بارکد به کار می برند و سنسورهای کوچک CCD که در یک ردیف قرار گرفته اند، نور بازتاب شده از بارکد خطی را دریافت کرده و رمزگشایی می نمایند. این دستگاه مانند دوربینی است که فقط با استفاده از یک ردیف پیکسل عکس می گیرد.اگر به دنبال یک اسکنر بارکد دستی تک منظوره هستید، تصویر بردارهای خطی هنوز هم می توانند یک گزینه مناسب و اقتصادی باشند.

بارکدخوان تصویر بردار دو بعدی (چند وجهی): انقلاب تلفن های هوشمند، پیشرفت سریعی در تکنولوژی سنسور دوربین به وجود آورد. تصویر بردارهای خطی جای خود را به نمونه های دو بعدی دادند که از سرتا سر بارکد عکس گرفته و سپس به کمک تکنیک های رمزگشایی دیجیتالی، آن را ترجمه می کنند.

تفاوت اسکنرهای لیزری و تصویر بردار

لیزرها نمی توانند همه نمادهای بارکد را بخوانند.به دلیل ماهیت پرتوهای لیزر، بارکد خوان لیزری در هر زمان فقط می توانند یک برش نازک (خطی) از بارکد را اسکن نمایند. این ویژگی، نوع بارکدی که لیزر می تواند بخواند را محدود می کند.هیچ نوع دستگاه اسکنر لیزری وجود ندارد که بتواند نمادهای دو بعدی مثل کد QR را بخواند؛ این کار فقط از عهده تصویر بردارهای دو بعدی بر می آید.

خواندن بارکد از روی صفحه نمایش

اگر می خواهید بارکدی را روی مانیتور کامپیوتر، گوشی موبایل یا تبلت خود اسکن کنید، به یک تصویر بردار نیاز دارید. چون صفحه نمایش نمی تواند نور لیزر را به درستی بازتاب بدهد، خواندن بارکد روی نمایشگر توسط اسکنر لیزری امکان پذیر نیست.

اسکن از راه دور

لیزرها در زمینه خواندن بارکد از فاصله زیاد برتری قابل توجهی نسبت به تصویر بردارها دارند. اسکنر بارکد خوان لیزری حتی از فاصله 4.5 متری (15 فوت) هم می توانند بارکد را اسکن کنند. در حالی که اکثر نمونه های تصویر بردار حداکثر باید در فاصله 92 سانتی متری (36 اینج) قرار بگیرند. (البته این تکنولوژی در حال پیشرفت است.

یک اسکنر تصویر بردار به نام Zebra LS3578-ER می تواند حتی از فاصله 13.7 متری (45 فوت) بارکد را بخواند. این بارکدخوان دارای ویژگی دامنه خودکار می باشد که امکان اسکن از نزدیک را نیز به آن می دهد. دامنه خواندن یک دستگاه اسکنر بارکد به اندازه بارکد و فاصله بین نوارهای آن بستگی دارد که با واحد میل (mils) بیان می شود. هر چقدر بارکد بزرگ تر باشد، اسکن آن از راه دور راحت تر خواهد بود.

هنگام استفاده از تصویر بردار، نباید دستتان بلغزد

همان طور که قبلا گفته شد، تصویر برداران دو بعدی از سنسورهای دوربین استفاده می کنند. اگر هنگام گرفتن عکس دیجیتال تکان بخورید، عکسی بی کیفیت و تار دریافت خواهید کرد.تحمل اسکنرهای لیزری در این زمینه بالاتر است. پرتوهای تولید شده آنقدر شدید هستند که به سرعت توسط سنسورها تشخیص داده می شوند. یک اسکنر لیزری می تواند بارکدهای خطی را سریعا بخواند، بنابراین حرکت مشکل چندانی اینجاد نمی کند.

با این حال، با پیشرفت هر ساله فناوری تصویر برداری، لیزر کم کم از رده خارج می گردد. امروزه نوعی از اسکنرهای مبتنی بر دوربین وجود دارند که می توانند تصاویر تار را رمزگشایی نمایند. استفاده صحیح از رقم چک (آخرین رقم) در بارکدهای خطی و تصحیح خطای داخلی در بارکدهای دو بعدی به طور کلی مانع وقوع اشتباه در خواندن بارکدها می شود؛ حتی اگر تصویر تار یا مخدوش باشد.

اسکنرهای تصویر بردار بارکدها را در هر زاویه ای که قرار بگیرند می خوانند. الگوریتم های پردازش تصویر، زاویه برچسب بارکد را تشخیص می دهند و هنگام پردازش آن را اصلاح می کنند. این قابلیت، امکان اسکن همه جهته را فراهم می آورد که باعث صرفه جویی در زمان هنگام استفاده از اسکنر می شود.اما با توجه به این نکته که اکثر کدهای تک بعدی باید از چپ به راست اسکن شوند، لازم است تا صندوق دار اسکنر لیزری را در موقعیتی خاص و هم جهت با بارکد حرکت دهد.

نور محیط

از آنجایی که اسکنرهای لیزری بارکدها را از طریق بررسی پرتوهای بازتاب شده اسکن می نمایند، در محیط هایی روشن، مثلا در معرض تابش مستقیم نور خورشید، عملکرد درستی نخواهند داشت. اما از آنجایی که نور لیزر بسیار شدید است، سنسور می تواند بارکد را حتی در تاریکی هم بخواند.تصویر بردارها در نور کم تصاویر خوبی نمی گیرند که مانع ازشناسایی درست بارکد می شود؛ البته این تکنولوژی در این زمینه نیز در حال پیشرفت است.

برخی از تصویر برداران از LED قرمز رنگ برای بهتر خواندن بارکد استفاده می کنند. این نور قرمز را گاها با لیزر اشتباه می گیرند. برای افزودن نور در هنگام استفاده از این اسکنرها در محیط های تاریک، امکان روشن کردن فلاش نیز وجود دارد.

دقت

بارکدخوان های لیزری نسبت به سایر انواع اسکنرها بالاترین دقت را دارند. آنها از هر بارکد چندین اسکن می گیرند تا درست ترین نتایج را ارائه دهند. میزان خطای این نمونه ها 1 در 1000 است.اسکنرهای تصویر بردار بیشتر عمر می کنند.این دستگاه های بارکد خوان فروشگاهی طراحی بادوام و مقام در برابر شرایط نامساعد محیطی دارند؛ به همین دلیل در صنایع مختلف به کار برده می شوند. از جمله کارخانه های تولید لوازم بهداشتی، انبارها، کتابخانه ها، فروشگاه های مواد غذایی و غیره.

قیمت

قیمت خرید اسکنرهای لیزری نسبت به سایر انواع نسبتا گران تر است. همچنین این بارکدخوان ها حاوی قطعات متحرک زیادی هستند که امکان آسیب و خرابی آنها وجود دارد. در نتیجه هزینه های مالکیت اسکنرهای لیزری بالا خواهد رفت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>