اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بارکد خوان

تشخیص اصل یا تقلبی بودن کالاها اکثر اوقات بسیار سخت و پیچیده خواهد بود؛ از مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی گرفته تا داروها و حتی مصالح و مواد ساختمانی. برای شناسایی محصولات معتبر از نمونه های تقلبی، خریداران می توانند بارکد چاپ شده بر روی بسته بندی کالاها را مورد بررسی قرار دهند.

بارکد موجود بر روی بسته بندی محصولات چیست؟

همه کالاها باید بارکدهایی بر روی بسته بندی خود داشته باشند. در واقع بارکدها حکم کارت شناسایی را در محصولات دارند؛ بدین صورت که به خریدار در تشخیص سریع و دقیق انواع مختلف کالاها یاری می رسانند. بارکد یکی از تکنولوژی های شناسایی به شمار می رود که به صورت خودکار اطلاعاتی از قبیل نوع محصول، نام تولید کننده، قیمت و تاریخ انقضای آن را در خود ذخیره کرده و به هر کالا، کد یا شماره ای اختصاصی نسبت می دهد. این کدها به صورت نوارهای سیاه و سفید موازی و متناوب می باشند که بر اساس قانون برنامه نویسی خاصی مرتب شده اند تا اسکنر بتواند آنها را بخواند.

  • بارکدهای که معمولا روی بسته بندی محصولات می بینید از دو قسمت تشکیل شده اند: یک کد یا شماره برای شناسایی توسط افراد و یک سری نماد برای اسکنرها و کامپیوترها.
  • بارکدهای بسته بندی دارای دو استاندارد مشترک نیز هستند: استاندارد UPC-A که منحصر به محصولات آمریکا و کاناداست و استاندارد EAN برای بازارهای اروپا، آسیا و بسیاری از کشورهای دیگر.

تشخیص اصل بودن کالا به کمک بارکد

در مجموعه های مختلف صنعتی و فروشگاهی انواع مختلفی از تجهیزات دیجیتالی همانند اسکنرهای بارکد یا بارکدخوان ها یافت می شوند که به جهت مدیریت کالاها کاربرد فراوانی دارند. همان طور که گفته شد، بارکدهای خطی و دو بعدی به ما کمک می کنند تا اطلاعات یک محصول و کالا را در ابعادی کوچک تر در اختیار داشته باشیم. این گونه رمزگذاری نیازمند دستگاه اسکن بارکد است تا بتوان آن کدها و نمادها را به متن های قابل فهم تبدیل کرد. صاحبان کسب و کارهای مختلف، همچنین از اسکنرهای بارکد برای تشخیص اصالت محصولات استفاده می نمایند.

علاوه بر این، نرم افزارهای گوناگون نیز برای بررسی بارکدها قابل استفاده هستند. پس از نصب نرم افزار مخصوص به این کار، اگر دوربین تلفن همراه خود را بر روی بارکد روی بسته بندی مواد قرار دهید، برنامه تمام اطلاعاتی را که تولید کننده محصول ارائه داده است به شما نمایش خواهد داد؛ از جمله نام کامل محصول، نوع و شماره کالا، نام تولید کننده و برند، آدرس کارخانه، مواد تشکیل دهنده، قیمت، تاریخ انقضا و سایر توضیحات اضافه.گاهی اوقات نیز مشکلی در محصولات وجود ندارد ولی به دلایلی بارکد نمی تواند به درستی خوانده شود. در چنین شرایطی، ممکن است خریدار به اشتباه تصور کند که آن محصول اصل نیست.

هنگام اسکن بارکد باید به چه مواردی توجه نمود؟

به دلایل زیادی ممکن است بارکدها به درستی اسکن نشوند؛ از جمله این که نمادها از بین رفته باشند یا این که بر روی موادی که از کیفیت استاندارد برخوردار نیستند چاپ شده باشند.

اسکنر با بارکد همخوانی ندارد: انواع مختلفی از بارکدها بر روی کالاها ثبت می گردند. از آنجایی که شیوه رمزگذاری هر کدام متفاوت است، به دستگاه های اسکن متناسب با خودشان نیاز دارند. به عنوان مثال می دانید که بارکدهای دو بعدی مثل کدهای QR فقط با نوعی خاص از اسکنرها قابل خواندن هستند.

پیغام خطای چاپ: اکثر بارکدها توسط تولید کنندگان چاپ می شوند. هر تولید کننده ای ماده اولیه متفاوتی را برای بسته بندی محصولات خود انتخاب می نمایند؛ حتی رنگ بارکدها نیز می تواند متفاوت باشد. دیگران شاید بارکد را روی قسمتی چاپ کنند که سطح صافی ندارد. در چنین شرایطی خواندن بارکد توسط اسکنر دشوارتر خواهد بود.

پیغام خطای رنگ بارکد: رنگ بارکد نیز بر روی دقت اسکن آن تأثیر بسزایی دارد. نوارهای تیره رنگ بر روی سطوح روشن بهتر خوانده می شوند.

موقعیت بارکد درست نیست: اطمینان حاصل کنید که بارکد روی گوشه یا لبه بسته بندی محصول باشد.

رنگ بسته بندی محصول: اگر بسته بندی شفاف باشد، این امر باعث ایجاد تضاد رنگی و مشکل در خواندن بارکد می شود.

بارکد تار یا مخدوش شده است: روشن و واضح بودن همه نوارهای بارکد را بررسی نمایید. همچنین نشتی جوهر نیز نباید وجود داشته باشد. اگر اسکنر شما از مدل های پیشرفته و مدرن امروزی نیست، این موارد مشکل آفرین خواهند بود.

طول بارکد مطابقت ندارد: در این تکنولوژی منظور از طول در واقع همان عرض بارکد است. بارکدها در اندازه های مختلفی چاپ می شوند که باید با نوع اسکنر شما هماهنگی داشته باشد.علاوه بر این، در روند حمل و نقل محصولات برچسب و بسته بندی آنها می تواند آسیب ببیند.همچنین برخی از بارکدها، با توجه به تکنولوژی چاپ مورد استفاده، ممکن است نسبت به شرایط محیطی از خود حساسیت نشان بدهند. بنابراین تولید کنندگان باید برچسب ها را بر روی مواد باکیفیت چاپ کنند.

بارکدهای تقلبی

افزایش گسترده کاربرد بارکدها در انواع مشاغل، این کدها را به یک هدف مناسب برای سوء استفاده گران تبدیل نموده است. بارکدهای تک بعدی و کدهای ماتریس دو بعدی در ابتدا صرفا به عنوان وسیله ای برای برچسب گذاری مواد غذایی در سوپرمارکت ها استفاده می شدند؛ اما امروزه این کدها را می توان حتی روی بلیت های هواپیما و بسته های پستی نیز مشاهده کرد.

بارکدهای دو بعدی به جای استفاده در برچسب های معمولی، به عنوان وسیله ای برای احراز هویت، مجوز و روش پرداخت ارائه می گردند. سازمان ها به این کدها اعتماد ضمنی دارند. با این حال، متاسفانه توسعه دهندگان این تکنولوژی معمولا ملاحظات ایمنی را نادیده می گیرند. همین امر منجر به به وجود آمدن بارکدهای تقلبی می شود.

  • نمادهایی که در ظاهر فقط شبیه به بارکدها هستند اما در واقع فاقد ارزش بوده و محتوی اطلاعاتی ندارند. تشخیص آنها معمولا آسان است.
  • بارکدهایی که داده های نهفته در آنها هیچ تناسبی با محصول اصلی ندارد که باز هم تقریبا آسان شناسایی می شوند.
  • بارکدهایی که سرنخ های منحصر به فردی درمورد محصول ارائه می نمایند که سازنده اصلی از آنها برای تولید استفاده می کند. شناسایی چنین کدهایی دشوار اما مطمئنا امکان پذیر است.
  • استفاده از بارکدهای اصلی بر روی محصولات تقلبی که تقریبا هیچ راهی برای تشخیص آنها، به جز بررسی توسط یک متخصص، وجود ندارد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
عباس حسینی:
خوب
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>